Een intiem portret van 's werelds meest iconische acteur: dat is de offer you can't refuse van Marlon Brando: An Actor Named Desire. Philippe Kohly laat in zijn documentaire, aan de hand van archiefmateriaal en de mensen die Brando het best kenden, niets onbelicht. Dat de methodactingpionier op zijn negentiende, gewapend met een pak, fedora en een paar dollars in New York belandde en daarna schitterde in onder meer A Streetcar Named Desire, Apocalypse Now, The Godfather, The Wild One en Last Tango in Paris: dat weet u allang. Maar Kohly duikt ook in de schaduw van de spotlights. Van Brando's tragische kindertijd tot zijn eeuwige outsidergevoel en hartenbrekerpalmares. U komt ook te weten waarom zijn villa 'The House of Pain' genoemd werd en hoe een obese Brando uiteindelijk van zijn demonen verloor.
...

Een intiem portret van 's werelds meest iconische acteur: dat is de offer you can't refuse van Marlon Brando: An Actor Named Desire. Philippe Kohly laat in zijn documentaire, aan de hand van archiefmateriaal en de mensen die Brando het best kenden, niets onbelicht. Dat de methodactingpionier op zijn negentiende, gewapend met een pak, fedora en een paar dollars in New York belandde en daarna schitterde in onder meer A Streetcar Named Desire, Apocalypse Now, The Godfather, The Wild One en Last Tango in Paris: dat weet u allang. Maar Kohly duikt ook in de schaduw van de spotlights. Van Brando's tragische kindertijd tot zijn eeuwige outsidergevoel en hartenbrekerpalmares. U komt ook te weten waarom zijn villa 'The House of Pain' genoemd werd en hoe een obese Brando uiteindelijk van zijn demonen verloor. Mensenhandel en kunstroof staan, naast drugssmokkel, in de top drie van de IS-boekhouder. Daar draait ook het tweede seizoen van de Europese krimi The Team om. Emmy-winnaars Peter Thorsboe en Mai Brostrøm (Unit One, The Eagle) laten dit keer zeven EU-burgers dood opduiken in een schuiloord voor sans-papiers in de moerassen tussen Denemarken en Duitsland. En net als in seizoen 1 - dat focuste op internationale prostitutie en slavernij - probeert een Deens-Duits-Belgisch team de zaak op te lossen. Marie-Bach Hansen (The Legacy) en Jürgen Vogel (Tatort) vertegenwoordigen onze noordoosterburen. Bij het Belgische team heeft Lynn Van Royen (Marsman) als terrorismespecialiste de kapiteinsband overgenomen van Veerle Baetens. Ze mag leiding geven aan haar Spitsbroers- en Beau Séjour-collega Joren Seldeslachts, Soufiane Chilah (Home, Black, Dode hoek) en Tom Vermeir (Belgica).Een vrouwelijke variant op Rocky, zo omschreef de Franse producent Alain Attal deze wervelende romantische komedie over sneltypen. Populaire draait helemaal om Rose (een stralende Déborah François), een naïeve secretaresse uit een dorpje in het Normandië van de jaren vijftig die zich met de hartstochtelijke steun van haar baas (Romain Duris) intensief voorbereidt op het wereldkampioenschap sneltypen. De wervelende retrostijl van debuterend regisseur Régis Roinsard, met veel verwijzingen naar de kleurrijke stijl en esthetiek van de Hollywoodcinema van de jaren vijftig, maakt indruk. Een film die je zin geeft om die oude Remington en de Tipp-Ex uit de kast te halen.'Mijn god, wat is dit?' Acteur Peter Simonischek schrok zich een hoedje toen hij het scenario van Toni Erdmann onder ogen kreeg. De reacties van pers en publiek bij het eindresultaat waren al even verrast. Aangenaam verrast, voor de duidelijkheid. Toni Erdmann heette 'een van de meest originele komedies in jaren' te zijn, werd door filmblad Sight & Sound tot beste film van 2016 uitgeroepen, was een favoriet voor de Gouden Palm en werd de ' Citizen Kane of dad jokes' genoemd.De gepensioneerde en gescheiden muziekleraar Winfried Conradi uit Aken meet zich op een dag een malle pruik, een sullig accent, een stel neptanden en de naam Toni Erdmann aan. Na de dood van zijn trouwe hond hoopt hij zo de verkoelde relatie met zijn dochter Ines (Sandra Hüller) nieuw leven in te blazen. In zijn nieuwe gedaante brengt hij Ines, een kille managementconsultant voor een Duitse oliemaatschappij, een verrassingsbezoek in Boekarest. Wanneer hij zich als mental coach manifesteert bij Ines' zakenbesprekingen of op haar feestjes met collega's, stapelen de gênante situaties zich op, van practical jokes met een scheetkussen over een pervers seksspelletje met petitfours tot een brunch in adamskostuum - 'om aan teambuilding te doen'.De Berlijnse regisseuse-scenariste Maren Ade bewijst in deze altijd onvoorspelbare tragikomedie van bijna drie uur dat ongein best wel een dieper laagje mag hebben en des te beter doel raakt als er een kern van wanhoop of waarheid in zit. Met het venijn van een Luis Buñuel en sarcasme à la Ulrich Seidl kijkt Ade naar de generatiekloof, familiebanden en de soms genadeloze managementwereld, en in één moeite gaat ze ook voor oprechte ontroering. Een Hollywoodremake staat naar verluidt in de steigers, met Jack Nicholson als Toni en Kristen Wiig als de gefrustreerde carrièretijger. Ze zullen toch stevig uit de hoek moeten komen om het origineel te overtreffen. Duitsers geen gevoel voor humor? Dumpen dat cliché.Nog tot 25 juli zendt Canvas dit bekroonde Australische actualiteitsprogramma uit, waarvan de eerste aflevering gaat over de illegale handel in baby-orang-oetans. De schattige apen worden uit hun nest in de Indonesische jungle gerukt, gedrogeerd en kilometers ver van huis gestuurd. Meestal wordt hun moeder eerst nog brutaal vermoord. De baby's zijn vooral in trek bij rijke nozems die ze als huisdier inschakelen, louter voor hun plezier. De Australische journaliste Samantha Hawley trekt in het spoor van de smokkelaars en legt een geoliede criminele organisatie bloot. Ze confronteert een ex-smokkelaar met zijn gruwelijke beroep en volgt ook enkele natuurbeschermers, onder wie Edwin Wiek, een Nederlander die in Thailand op de frontlinie tegen het misbruik staat. Overigens niet zonder gevaar: 'Ik heb een paar keer in de gevangenis gezeten omdat ik de verkeerde mensen kwaad had gemaakt', zegt hij. 'En ik ben 's nachts uit mijn auto gesleurd door mensen die zich voordeden als politie.'Het is geen verrassing dat Sahim Omar Kalifa, de Belgisch-Koerdische regisseur van Zagros, kiest voor Yol als zijn keuzefilm voor Cinema Canvas. Yilmaz Güney, de Koerdische regisseur van dit met de Gouden Palm bekroonde epos uit 1982, stond bekend als chroniqueur van het Turkse volk. Deze magistrale odyssee volgt de belevenissen van vijf gevangenen die een week voorwaardelijk zijn vrijgelaten om naar huis te reizen. Politiek dissident Güney schreef de film in de gevangenis en gaf zijn assistent ?Serif Gören nauwkeurige richtlijnen mee voor de regie. Het sociaalkritische, met poëzie doorweven Yol laat zien dat vrijheid onder de Turkse militaire junta van de jaren tachtig een illusie was: ook buiten de gevangenismuren worden de vijf voortdurend met onderdrukking geconfronteerd.Guillermo del Toro mag dan wel de Oscar voor beste film in de wacht gesleept hebben met The Shape of Water, het magnum opus van de mollige Mexicaan blijft het eveneens met drie Academy Awards bekroonde Pan's Labyrinth (2006), tevens de Cinema Canvas-keuze van Tabula rasa-scenariste Malin-Sarah Gozin. Dit gruwelsprookje voor volwassenen vertelt het verhaal van de elfjarige Ofelia, die tijdens de Spaanse Burgeroorlog vlucht in een fantasiewereld, vooral om aan haar sadistische, fascistoïde stiefvader te ontkomen. Al blijkt die onderwereld vol elfen, faunen en reuzenkikkers niet minder angstaanjagend dan de oorlogsgruwel van het Franco-regime. Een meeslepende, knap vormgegeven mix van avonturenfilm en oorlogsdrama, afgewerkt met een geut gothic horror, waarin Del Toro zijn visuele meesterschap én voorliefde voor monsters en make-up botviert.Opgroeien zonder moeder is niet eenvoudig. Je hebt haar zelf nooit echt goed gekend en bent verplicht je een beeld van haar te vormen aan de hand van de beschrijvingen van anderen. Het overkwam de Canadese actrice en regisseur Sarah Polley (Away From Her). Haar moeder overleed toen ze nog een kind was, en er doen verschillende verhalen over haar de ronde in Polleys familie. In deze docu laat de regisseur haar moeders vrienden en familie herinneringen oprakelen. Moederlief had immers een affaire, met Polley als resultaat. Iedereen lijkt zijn idee te hebben van wie haar verwekker is. Zal Polley de identiteit van haar vader achterhalen?2.303.500.000: dat is het totaal aantal albums dat The Beatles inmiddels verkocht hebben, en de teller blijft lopen. Richard Lesters muzikale komedie in glanzend zwart-wit speelt ludiek in op de Beatlemania die heel Engeland in de jaren zestig in de greep had. Zijn energieke en invloedrijke rock-'n-rollfilm, gedraaid in de stijl van een door de nouvelle vague beïnvloede comedy caper, volgt twee dagen uit het leven van Ringo, Paul, John en George, terwijl die voortdurend door een groep krijsende vrouwen achtervolgd worden. Het belet de Fab Four niet om ondertussen ook vrolijk liedjes te zingen, hits zoals Can't Buy Me Love, I Wanna Be Your Man en I'm Happy Just to Dance with You. En opgelet, punks: de pogo wordt er zelfs in uitgevonden.De enige reden dat de getormenteerde Herman Brood het leven volhield tot zijn 54e waren de drugs. Niet onze woorden, maar die van Broods jongere zus in de documentaire Unknown Brood. Regisseur Dennis Alink dook in het verleden van de Nederlandse muzikant en kunstenaar om te onderzoeken waar het juist is misgelopen. Op woensdag 11 juli 2001 sprong Brood met een afscheidsbriefje op zak van het dak van het Amsterdamse Hiltonhotel na een leven vol seks, drugs en rock-'n-roll. In deze docu uit 2016 praatte Alink met vrienden en familie van Brood en toont hij nooit eerder vertoonde beelden uit het leven van een man die via zijn werk eigenlijk al jarenlang om hulp schreeuwde.