VIRGIN MOUNTAIN (Zaterdag 2/2, 22.05, Canvas)

De maagdelijke berg uit de titel van deze film is Fúsi: 43, woont nog steeds bij zijn moeder in de buurt van Reykjavik, telt zacht uitgedrukt enkele kilootjes te veel en heeft dus nog nooit seks gehad. Zijn leven sleept zich voort, van zijn werk (bagageafhandelaar op de luchthaven), naar zijn wekelijkse uitstap naar altijd hetzelfde Thaise restaurant waar hij altijd hetzelfde gerecht bestelt. Thuis dompelt Fúsi (Gunnar Jónsson) zich, samen met zijn enige vriend Rolf, onder in de slag van El Alamein, die hij nauwgezet op schaal nabouwt. Bij zijn favoriete metalprogramma op de radio vraagt hij Dolly Partons Islands in the Stream aan. En als hij al andere sociale contacten heeft, lopen die veelal verkeerd af. Op het werk is hij het slachtoffer van het getreiter van collega's en als hij vriendschap sluit met een achtjarig meisje uit de buurt beticht men hem van pedofilie.

En dan krijgt hij voor zijn verjaardag een cowboyhoed, met de bijbehorende linedancelessen - een cadeautje van het lief van zijn moeder, die hem vooral buiten wil krijgen. En ja, hoor: Fúsi ontmoet zowaar een vrouw: Sjöfn (Ilmur Kristjánsdóttir). Maar niet alleen passen ze niet bij elkaar, de jonge Sjöfn draagt ook diepe psychologische wonden met zich mee en verkiest de eenzaamheid.

Dagur Kári, de regisseur van Nói albinói en Dark Horse, toont andermaal zijn voorliefde voor onbeholpen marginale personages, en ook zijn gevoel voor laconieke humor doet denken aan collega's als Jim Jarmusch en Aki Kaurismäki. Geen donkere wanhoop hier, wel een grote sloeber met een achy, breaky heart. Leg uw cowboyboots klaar.

THE TRUTH WILL OUT (Zaterdag 2/2 20.35, Canvas)

De Zweed Sture Bergwall, alias Thomas Quick, bracht 22 jaar in een psychiatrische instelling door nadat hij had opgebiecht dat hij meer dan dertig moorden had gepleegd en zich schuldig had gemaakt aan pedofilie en necrofilie. In 2008 vertelde hij de politie dat hij alles had verzonnen, waarop Justitie met het schaamrood op de wangen moest toegeven dat er een blunder was begaan. Die blunder bracht de befaamde Zweedse criminoloog en misdaadauteur Leif G.W. Persson op het idee voorThe Truth Will Out, een whodunit die in Zweden al aardig wat kijkers voor de beeldbuis parkeerde. Daarin gaat rechercheur Peter Wendel (rol van de Zweedse komiek Robert Gustafsson) na een ziekteverlof weer aan de slag. Zijn plan om een topteam voor onopgeloste zaken samen te stellen krijgt een flinke knauw wanneer iemand de politie tipt dat de beruchtste seriemoordenaar van Zweden al jarenlang onschuldig vastzit. Waarna de klopjacht op de échte dader begint.

MONEY MONSTER (Zaterdag 2/2, 20.30, VTM)

Wall Street,Margin CallofThe Wolf of Wall Street: als Hollywood een film maakt over bankiers - de lui die hun films financieren - wordt meestal de immoraliteit en arrogantie van dat wereldje op de korrel genomen. In deze satirische gijzelingsthriller van Jodie Foster is dat niet anders. George Clooney speelt Lee Gates, de gladde presentator van een opgefokt financieel tv-programma. Die beleeft de schrik van zijn leven wanneer hij tijdens een live-uitzending door een gedupeerde investeerder (Jack O'Connell) verplicht wordt om een bommengordel aan te trekken. Meer een Trump-film dan een Bernie Sanders-film, aldus Foster, al had deze enerverende aanklacht tegen de media en witteboordenfraude wat meer diepgang en sarcastische punch kunnen gebruiken.

MANSON: THE LOST TAPES (Woensdag 6/2, 22.05, Canvas)

Manson: The Lost Tapes

Fervente Tarantino-fans zijn nu al aan het aftellen naar de zomerrelease vanOnce Upon a Time in Hollywood, QT's thriller over Hollywood anno 1969, dat in dat jaar opgeschrikt werd door de brutale moorden van de Manson-familie. Ook deze true crime-docu duikt in het verleden via een reeks interviews met leden van die sekte die werden afgenomen toen hun leider Charles Manson zijn proces afwachtte voor onder andere de moord op Sharon Tate, de zwangere vrouw van regisseur Roman Polanski. Extra interessant aan deze verontrustende blik achter de schermen van Mansons commune zijn de recente interviews met enkele voormalige volgelingen, onder wie Dianne Lake, indertijd het jongste liefje van de beruchte hippiecrimineel.

IN THE NAME OF YOUR DAUGHTER (Woensdag 6/2, 23:05, NPO2)

In onze contreien staat december in het teken van Sinterklaas en Kerstmis. Iets bezuiden de evenaar is het dancutting seasonof besnijdenistijd. Duizenden Tanzaniaanse meisjes, sommigen amper acht jaar oud lopen tijdens de schoolvakantie het risico slachtoffer te worden van genitale verminking, een duizend jaar oud gebruik dat, hoewel illegaal in Tanzania, niet zomaar lijkt te verdwijnen. De meisjes staan voor de keuze: zich laten besnijden of vluchten, met het risico de toorn van hun familie over zich heen te krijgen. Gelukkig zijn er dappere activisten als Rhobi Samwelly, die een toevluchtsoord heeft opgezet en samen met een team politieagenten hardhandig optreedt tegen hardleerse ouders en besnijders. Journalist en filmmaker Giselle Portenier doet Samwelly's verhaal en dat van de twaalfjarige Rosie Makore. Een hartverscheurende analyse van een ethisch dubieuze kwestie.

THE RADICAL STORY OF PATTY HEARST (Maandag 4/2, 23.20, Canvas)

The Radical Story of Patty

Op 4 februari 1974, precies 45 jaar geleden, werd de kleindochter van de Amerikaanse mediamagnaat William Randolph Hearst ontvoerd door de extreemlinkse terroristische groepering Symbionese Liberation Army (SLA). Terwijl haar familie hemel en aarde bewoog om haar vrij te krijgen - op een gegeven moment werd op vraag van het SLA voor twee miljoen dollar aan voedsel uitgedeeld aan behoeftige Californiërs - bekeerde Patty Hearst zich gaandeweg tot de gewapende strijd, in wat zowat het bekendste geval van stockholmsyndroom uit de geschiedenis moet zijn. Of niet? In de zesdelige CNN-reeksThe Radical Story of Patty Hearstwordt de hele historie nog eens van naaldje tot draadje geanalyseerd. De reeks is nogal dik aangezet, maar ze streeft wel volledigheid na: zelfs de intussen vrijgelaten kidnappers komen aan het woord. Een van hen, William Harris, is nogal stellig: 'We kidnapped a freak.' Patty Hearst kreeg zeven jaar cel, maar werd door een tussenkomst van president Jimmy Carter vervroegd vrijgelaten. Bill Clinton zou haar in 2001 amnestie verlenen. Aan u om uit te maken of dat terecht was.

ELLE (Vrijdag 8/2, 21.20, Canvas)

Dat Paul Verhoeven de eretitel 'een van de meest onbevreesde regisseurs van onze tijd' dubbel en dik verdient, laat hij nog maar eens zien in dit wrange, uitdagende psychodrama, de eerste Franstalige productie van de tachtigjarige Nederlander. Isabelle Huppert is indrukwekkend als Michèle, een masochistische Parisienne die na een verkrachting weigert in de slachtofferrol te kruipen. Verhoeven kreeg naast applaus ook heel wat kritiek voor deze verfilming van Philippe Djians romanOh..., maar hij pakt het thema van de vrouwelijke seksuele fantasie aan met veel zin voor ironie, spanning en ambiguïteit. Verhoevens volgende filmBenedettagaat trouwens over een lesbische non, een rol die vertolkt wordt door Virginie Efira, een Belgische die inEllete zien is als Hupperts buurvrouw.

HIGH FLYING BIRD (Vrijdag 8/2, Netflix)

High Fly © Photo by Peter Andrews

Stel: we plaatsen het werk van Steven Soderbergh op een lijn tussen experimenteel en gelikt, metBubbleuiterst links en deOcean's-franchise helemaal rechts. Waar moet zijn NetflixprentHigh Flying Birddan komen? Alleen al door dit soort vragen is elke nieuwe Soderbergh iets om naar uit te kijken. Dit jaar worden we twee keer verwend: later dit jaar verschijnt - ook al op Netflix -The Laundromat, een drama over de Panama Papers met onder anderen Meryl Streep, David Schwimmer en Matthias Schoenaerts, maar eerst is het dus de beurt aan dit volledig met een iPhone7 gedraaide sportdrama. Hoofdrolspeler André Holland kennen we net als scenarist Tarell Alvin McCraney vanMoonlight, de uitgelezen ensemblecast bevat verder ook Kyle MacLachlan, Zachary Quinto en Zazie Beetz(Atlanta).

MISDAADDOKTERS (Woensdag 6/2, 21.20, Canvas)

Terwijl Vier sinds vorige week negen nieuwe topdokters op ons loslaat, legt Gilles De Coster op Canvas een ander soort medische specialisten op de rooster: wetsdokters en gerechtspsychiaters. Hij gaat na hoe zij zware misdaden ontrafelen, autopsies en forensisch onderzoek verrichten en de psyche van psychopaten middels gesprekken en persoonlijkheidstests proberen in kaart te brengen. De Coster, die eerder al voor het CanvasprogrammaStrafpleitersmet topadvocaten sprak en in een ver verleden nog rechten studeerde, hield er alvast een groot respect voor het beroep aan over, en stelde vast dat 'een gewone werkdag van deze specialisten vaak de fictie evenaart en zelfs overtreft'. Enkele bekende zaken die aan bod zullen komen: de Kasteelmoord en de aanslagen in Zaventem en Maalbeek.

ASTOR PIAZZOLLA - THE YEARS OF THE SHARK (Donderdag 7/2, 23.05, NPO2)

Julian Lennon, Claude Picasso, Victor Verhulst, Daniel Piazzolla: van deze zonen die in de schaduw van een genie zijn opgegroeid, heeft er eentje vorig jaar een documentaire over zijn vader gemaakt. Astor Piazzolla - The years of the Sharkis het liefdevolle portret van een muzikale vernieuwer, maar het laat de kleine kantjes niet onbelicht.

De Argentijn Astor Piazzolla (1921-1992) is voor de muziek van de twintigste eeuw even bepalend geweest als Miles Davis of Bob Dylan, al is het genre dat hij beoefende - en op z'n kop zette - bij ons alleen onder stijldansers bekend. Zijn arena was de tango, die bij uitstek Argentijnse stijl waarin liefde en dood een sensueel steekspel uitvechten. Astors wapen: het bandoneon, een trekzak die door arme Italiaanse migranten werd verkozen boven zijn te vrolijke neef, het accordeon.

Astor Piazzolla met zijn zoon Daniel: tangovernieuwer en moeilijk mens.

Er waren veel Italianen in Argentinië: de schrijver Ernesto Sabato noteerde eens dat Buenos Aires meer pizzeria's telt dan Rome en Genua samen. Ook de ouders van Piazzolla kwamen uit de laars, en het is uit heimwee dat vader Vicente Piazzolla - die toen met zijn familie in New York woonde - een bandoneon kocht voor de zevende verjaardag van zijn zoon. Toen Vicente in 1959 overleed, schreef Astor voor hem Adíos nonino, dat in 2002 werd gespeeld op het huwelijk van Prins Willem-Alexander en de Argentijnse Maxíma Zorreguieta.

Piazzolla ontketende in de jaren vijftig een revolutie door in zijn tango nuevoelementen uit de jazz en klassieke muziek te incorporeren. Hij liet zijn bandoneon botsen met een elektrische gitaar, in een quintet dat verder uit piano, viool en contrabas bestond. Hij werkte samen met zowel saxofonist Gerry Mulligan als de blinde Argentijnse schrijver Borges, en trok met zijn revolutionaire muziek de wereld rond, op zoek naar een publiek met een open geest.

'Muziek is mijn enige politiek', zei Piazzolla, en hij ging met de Argentijnse dictator Jorge Videla dineren, terwijl zijn dochter voor de dictatuur naar Mexico gevlucht was. De componist stond net als de meeste genieën bekend als lastig in de omgang. Hij trouwde drie keer en maakte ruzie met zowel zijn familie als de vaderlandse critici, die zijn nieuwe tango maar niks vonden. Escualo, Spaans voor haai, is een van zijn vele bijzondere tango's, maar voor Daniel Piazzolla heeft de titel The Years of the Shark nog een andere betekenis: het gaat over die keer dat de zoon met zijn vader op haaien ging vissen.