Recensie ‘In de mix’: Genietbaar muziekprogramma

De eerste aflevering van ‘In de mix’ was best genietbaar, maar op de lijst ‘absoluut te volgen’ is het nieuwe Eén-programma toch niet geraakt.

In de mix Elke donderdag, één **

Quote: ‘Man, dit lijkt wel Amerika. MTV Cribs-style!’ Kain is danig onder de indruk van de ellenlange oprit naar het huis van Bart Kaëll.

In de mix is niet origineel. Ten eerste is het zelf al een remix van het Nederlandse Ali B op Volle Toeren, waarin de Hollandse hiphopper met een collega op bezoek ging bij lokale schlagerhelden, ten tweede is het procedé om tegengestelde werelden met elkaar in contact te brengen is in reality-tv ondertussen even vaak gebruikt als een accordeon in het oeuvre van Vader Abraham.

Dat neemt echter niet weg dat de eerste aflevering van het programma, waarin Brahim samen met de Mechelse rapper Kain op bezoek ging bij Bart Kaëll, best genietbaar was. De ‘clash of civilizations’ tussen hiphop en schlager zorgde voor een aantal grappige momenten, zoals de rappers die bij hun eerste kennismaking met de muziek van Bart Kaëll een volledige blackout kregen (‘Dat is toch een vrouw die zingt?’) of de schlagerzanger die aan Kain vroeg of hij soms naar de logopedist gaat. En het respect dat beide artiesten toonden voor elkaars muziek, was ook mooi.

Aan de andere kant is In de mix na de eerste aflevering nu ook weer niet op onze lijst ‘absoluut te volgen’ geraakt. Nadat de twee muzikanten met elkaar kennis hadden gemaakt, werd de rest van het programma immers nogal snel afgehaspeld. Kain en Kaëll kregen de opdracht om een eigen versie te maken van elkaars grootste hit, er waren een paar scènes in de studio en daarna moest iedereen vlug het podium op voor een streepje muziek. Het programma ging wel vlot vooruit, maar een blijvende indruk liet het toch niet na.