Recensie: Benidorm Bastards II

© 2BE

Benidorm Bastards bezit die kwaliteit die alle goede programma’s hebben: het ziet er eenvoudig uit maar het is het niet.

Elke zaterdag, vtm ***

De beste grap uit het tweede seizoen van Benidorm Bastards is eigenlijk het tijdstip waarop het uitgezonden wordt. De vulgaire en onbeschofte oudjes debuteerden vorig jaar op 2BE, omdat de stoute humor van het programma past bij het jeugdige profiel dat de zender zich wil aanmeten. Door het internationale succes en vooral de Gouden Roos die Benidorm Bastards enkele weken geleden wegkaapte, werd het tweede seizoen vlak voor de start overgeheveld naar vtm om een groter publiek te bereiken. Het gevolg is dat de balorige bejaarden nu hun ding mogen doen op het meest familievriendelijke tijdstip van de week, dat sinds jaar en dag gemonopoliseerd is door de volstrekt onschadelijke humor van FC De Kampioenen.

Behalve de zender en het tijdstip zijn er voor de rest weinig dingen veranderd: van de grappen vol seksuele toespelingen over de argeloze jongeren die met holle blik achterblijven na de passage van de Bastards tot de soundtrack, je had even goed naar een aflevering uit de vorige reeks kunnen zitten kijken – als je tenminste even vergeet dat er daar geen zwarte acteurs in meededen. Vernieuwend kun je Benidorm Bastards dus niet meer noemen, maar eerlijk gezegd was dat al vanaf de tweede aflevering van het eerste seizoen het geval. Het concept blijft echter ijzersterk en Benidorm Bastards bezit ook die kwaliteit die alle goede programma’s hebben: het ziet er eenvoudig uit maar het is het niet.

Het lijkt alsof de makers gewoon met enkele bejaarden de straat op trekken en vlug vlug voorbijgangers in de maling nemen, maar we zijn er zeker van dat er heel veel denkwerk voorafgaat aan de grappen. Het mogen dan variaties op hetzelfde thema zijn, het zijn wel zeer gevatte en slimme variaties – van de man die op een parkbank moest zitten luisteren naar een kinderboek tot de verkoper die aan de telefoon gevraagd werd om een speech te geven op de begrafenis van een van zijn zogenaamd beste klanten. Benidorm Bastards slaagt er dus nog altijd moeiteloos in om ons in lachen te doen uitbarsten, en we kunnen alleen maar hopen dat dat ook zo is bij de fans van FC De Kampioenen.

Stefaan Werbrouck

Wat vond u van Benidorm Bastards II? Laat het weten!