Recensie: 100 Jaar Vooruit

De chronologie van de eerste aflevering van 100 Jaar Vooruit zat een beetje vreemd in elkaar, maar voor de rest was dit historische praat-tv op zijn best.

100 Jaar Vooruit ****

Canvas

Wij zijn bijna grootgebracht in De Vooruit, en in Ons Huis op de Vrijdagmarkt’. Een bejaarde dame in de eerste aflevering van 100 Jaar Vooruit, een driedelige docureeks gemaakt naar aanleiding van het eeuwfeest van de Gentse cultuurtempel, vatte mooi samen welke belangrijke rol het gebouw vroeger speelde. Vandaag is de Vooruit een van de vele plaatsen in het Gentse waar mensen naar muziek komen luisteren, koffie komen drinken of een theaterstuk komen bekijken, maar bij het begin van de 20e eeuw was het gebouw zowat de enige pleisterplaats voor de arbeiders en hun kinderen.

In 100 Jaar Vooruit schetsen de makers de rijke geschiedenis van het gebouw op de manier zoals ze dat in hun vorige programma’s -Meneer de Burgemeester en Drie Generaties- hebben gedaan. Door de getuigen van toen aan het woord te laten, en via hun anekdotes een tijdsbeeld naar voren te laten komen. In de eerste aflevering ging het zo onder meer over de eerste jaren van de Vooruit en over het begin van de jaren 30 aan bod, toen de feestzaal even moest dienen als opvangplaats voor weeskinderen uit de Spaanse burgeroorlog.

Er werd met veel liefde en passie verteld, en je merkte dat de makers lang hadden gezocht naar de juiste getuigen – zoals de man die als weeskind uit Spanje in de Vooruit had staan wachten op zijn pleegouders, die nooit waren komen opdagen. Het enige vreemde in de eerste aflevering was dat er tussen het stuk over de beginjaren en dat over de jaren 30 plotseling een sprong werd gemaakt naar het heden, om te peilen naar de staat van het socialisme in het Gent van vandaag. Maar in dat deel maakten we dan weer kennis met de onnavolgbare Julien Ingelrest, een man van boven de 80 die al 55 jaar lang de 1-mei-stoet organiseert in de Arteveldestad en bij de vorige optocht ook weer vol vuur mee stapte. Bijna een even goed uithangbord voor 100 jaar socialisme in Gent als de Vooruit.