Recensie Game of Thrones 5: HBO blijft graaien uit trukendoos, en dat werkt

© .
Niels Saelens
Niels Saelens Redacteur Trends.be & Moneytalk.be

Game of Thrones is terug: in aflevering 1 van seizoen 5 bouwt productiehuis HBO verder op de formule die de reeks zoveel faam heeft bezorgd. Intriges, onverwachte plotwendingen en scherpe dialogen. HBO blijft naar hartenlust graaien in haar trukendoos. En met succes.

Al overgiet HBO het succesrecept bij de start van de eerste aflevering met een nieuw sausje: een flashback. Een jonge Cersei, die we meteen herkennen aan haar scherpe tong, bezoekt een waarzegster in de hoop meer te weten te komen over haar toekomst. De heks vertelt haar onder meer over een huwelijk met een koning en een rijk nageslacht zonder één kind die zal ontspruiten uit hun liefde. Meteen een heerlijk venijnig knipoogje naar de voorgaande gebeurtenissen om de start van het nieuwe seizoen vlotjes op gang te trekken.

Onverwachte samenwerking

Na een blik op een verontruste prinses, springen we tientallen jaren verder in de tijd en zien we Cersei een laatste groet brengen aan haar overleden vader. Het duurt niet lang voor zij de moordenaar, haar broer Tyrion, naar de zeven hellen vervloekt. De eerste stenen voor een bloederige familiedispuut zijn gelegd. Al zal Cersei een kluif vol hebben aan haar kleine broer. Hij broedt in het verre Essos samen met zijn handlanger Varys op een plan om samen te werken met Daenerys Targarayen.

The Wars to Come heeft zijn naam niet gestolen.

Na zijn vlucht uit Westeros zien we de dwerg op een zonovergoten terras bekomen van een turbulente reis. Eén ding is meteen duidelijk: Tyrion is na zijn moordpartij geen haar veranderd, op zijn volle baard na. Hij grijpt meteen naar een fles drank en vuurt de ene oneliner na de andere af. Tyrion Lannister we hebben je gemist!

Nog niet wetend dat de ‘half man’ aast op een samenwerking, kampt Daenerys met problemen om haar rijk onder controle te houden. Het duurde even (naar Game of Thrones-standaard) maar halfweg de aflevering legt een eerste personage het loodje, één van de onbezoedelden. Meteen de aanleiding om de bewaking in Meereen te verhogen. De Sons of Harpy, die schuilgaand achter gouden maskers de handlangers van de drakenkoniging een kopje kleiner willen maken, eisen dat Daenerys de bloeddorstige gladiotorengevechten in de stad opnieuw start. En wie goed naar de trailer heeft gekeken, weet of ze al dan niet zal bezwijken onder de druk. Net zoals alle andere personages straalt Emilia Clarke als vanouds in haar rol.

Waar zijn Arya, Rickon en Bran?

In tegenstelling tot de overige protagonisten moet het nageslacht van Ned Stark aan beeldtijd inleveren in de eerste aflevering. We krijgen enkel te zien hoe Jon Snow en Sansa Stark het stellen. Toegegeven belangrijk personages, al hadden wij graag een blik geworpen op de steeds duister wordende Arya.

Jon Snow moet Mans Rover overtuigen om Stannis Baratheon te helpen de ijzeren troon te veroveren. In ruil belooft hij aan de wildlingen vrije toegang in Westeros. Al zal dat niet van een leien dakje lopen. Dat wordt meteen duidelijk aan het einde van de eerste aflevering. Een finale die je meteen bij de keel grijpt en doet smachten naar wat komen zal. Hadden wij nog iets anders verwacht van Game of Thrones? Sophie Turner (Sansa Stark) moet tevreden zijn met een tweetal korte scènes samen met Aidan Gillen ( Petyr Baelish).

HBO heeft grootse plannen met het vijfde seizoen van Game of Thrones, zoveel is duidelijk. Het bloedvergieten blijft uit bij de eerste aflevering, maar dat wordt gecompenseerd door de sterke quotes van Tyrion Lannister en de grimmige sfeer in ‘Kings Landing’ en Mereen. Is The Wars To Come‘de start van de succesreeks waar de fans zolang hebben naar gesmacht? Laat ik die vraag beantwoorden met een vraag: Was Joffry de grootste smeerlap die George RR Martin ooit in het leven heeft geroepen? (NS)