The Last Godfather: Spannend

Hoe verging het de maffia na de arrestatie van Toto Riina? Dat ziet u in de Italiaanse miniserie ‘The Last Godfather’.

The Last Godfather

Reeks: *** ~ Extra’s: *** (Dutch Film Works)

Reeks. Gomorra, Il Divo, La Piovra, Corleone… de innige verstrengeling tussen de maffia en de politiek in Italië zal vast zijn nadelen hebben, maar ze heeft in ieder geval wel al een pak ijzersterke films en tv-series opgeleverd. De laatste in het rijtje is The Last Godfather (L’Ultimo Padrino), een miniserie van een dikke drie uur van de makers van Corleone die eigenlijk ook een soort officieus vervolg is op die reeks. Het verhaal van Corleone eindigde namelijk met de arrestatie van Salvatore ‘Toto’ Riina, de maffiabaas wiens leven en opgang in het misdaadsyndicaat in de reeks werden gereconstrueerd. The Last Godfather toont op zijn beurt hoe het de Italiaanse maffia verging nadat Riina van het toneel was verdwenen en wie er begin jaren 90 zijn plaats innam als de ‘capo di tutti capi’.

De ‘eer’ ging naar Bernardo Provenzano, die al jarenlang samen met Riina de leiding had gehad over de maffia en met de arrestatie van zijn partner een plaatsje omhoog klom. De promotie van Provenzano stelde de Italiaanse politie wel voor een groot probleem: de man leefde immers sinds de jaren 60 ondergedoken en behalve zijn naaste medewerkers wist niemand hoe hij eruitzag. Terwijl de nieuwe baas, die ernstig ziek is, in alle discretie de positie van het misdaadkartel probeert te versterken, zetten de maffiabestrijders dus een grote klopjacht in gang om hem te klissen.

The Last Godfather is minder bloederig dan Corleone, omdat Provenzano in tegenstelling tot zijn voorganger probeerde om het geweld in te dijken en de publieke opinie in Italië niet te veel op stang te jagen. Maar de makers slagen er perfect in om uit het kat-en-muisspelletje tussen de speurders en de maffia heel spannende tv te puren, met veel geheime afspraken op afgelegen weilanden in Sicilië en criminelen die net op het nippertje uit de greep van het gerecht kunnen blijven.

Extra’s. Het gebeurt niet vaak, maar de extra’s nemen hier meer tijd in beslag dan de serie zelf. Als bonus krijg je immers de miniserie Origins of the Maffia, een Engels-Italiaanse reeks uit de jaren 70 waarin in vijf afleveringen de geschiedenis van de criminele organisatie wordt verteld, van halverwege de 16e eeuw (!) tot het begin van de 20e eeuw.

Stefaan Werbrouck