Nieuw op dvd: Family Guy

De eerste seizoenen van Family Guy zijn eindelijk uit op dvd. Of hoe een doorslagje van The Simpsons toch op eigen benen kan staan.

Praktisch
Family Guy Seizoen 1 & 2
Reeks: ** Extra’s: 0 (Uit vanaf 3/3 bij 20th Century Fox)

Reeks. De Amerikaanse tv-industrie is niet bepaald een plaats waar vaak sprookjes uitkomen, maar in het geval van Family Guy is het woord ontegensprekelijk van toepassing. Deze animatiereeks kwam in 1999 voor het eerst op het scherm, maar wegens gebrek aan kijkers werd ze door zender Fox na drie seizoenen weer afgevoerd. Toen de herhalingen (op een andere zender) en de dvd-boxen echter wel een succes bleken, besloten de bonzen bij Fox in 2004 om Family Guy een tweede kans te geven. Ondertussen is de serie een van de sterkhouders van de zender, en ze blijft zeker nog tot in 2012 op tv. Bedenker Seth MacFarlane heeft bovendien al twee andere reeksen voor Fox mogen maken – een derde zit in de pijplijn – en tekende in 2007 een contract waarmee hij de best betaalde tv-producent van Amerika werd.

Hoofdrolspeler in Family Guy is Peter Griffin, een dikke, niet al te intelligente ‘all American guy’ die in het stadje Quahog woont samen met Lois, zijn liefhebbende vrouw die al zijn stommiteiten geduldig ondergaat, en zijn drie kinderen Chris, Meg en Stewie. Als u nu aan The Simpsons begint te denken, dan kunnen we u geen ongelijk geven: MacFarlane noemt zelf een hoop andere inspiratiebronnen voor zijn reeks, maar van bij de eerste beelden schieten Homer en co door je hoofd en in zowat iedere aflevering zit wel een grap of een verhaallijn die vertrouwd voorkomt. De gelijkenis met de meest bejubelde animatieserie van de laatste decennia heeft ervoor gezorgd dat Family Guy niet alleen vurige fans heeft, maar ook heel fel bekritiseerd wordt: de reeks is bijvoorbeeld een geliefde schietschijf in die andere tekenfilmserie, South Park.

Noch de onvoorwaardelijke liefde, noch de harde kritiek zijn terecht. Family Guy mist zeker de intelligentie en de maatschappijkritische dimensie van The Simpsons, en is bijlange niet zo subtiel: de afleveringen zijn van begin tot einde volgestouwd met moppen, parodieën op allerlei andere tv-series of films en culturele referenties, en een deel daarvan zijn voorspelbaar of gewoon flauw. Maar even vaak wordt een grap zo ver in het absurde wordt doorgetrokken (de cameo van Peter in The Road Runner in een van de allereerste afleveringen is een schoolvoorbeeld) dat hij onweerstaanbaar wordt en je moet al erg verzuurd zijn om niet af en toe hard te lachen. Family Guy is kortom zoals een goed familiefeest: leuk, maar het hoeft niet per se elke dag.

Extra’s. We hebben heel lang moeten wachten op deze dvd-releases. In 2008 kwam wel al de afzonderlijke tv-film Blue Harvest uit, een parodie op Star Wars maar de reguliere seizoenen bleven achter. De fans van Family Guy verdienen dus wel een extraatje, maar dat valt tegen: beide boxen bevatten gewoon de afleveringen (7 voor seizoen 1, 22 voor seizoen 2), verder niets.