Justified: tweede seizoen (import)

‘Justified’ groeit in het tweede seizoen uit tot een echte topserie, maar is bij ons nog altijd enkel via import te bekijken.

Justified – The Complete Second Season

(Britse import, geen Nederlandse ondertitels)

Enkele weken geleden hebben we op deze plaats The Cape besproken, een reeks die in de VS geflopt is en na tien afleveringen weer afgevoerd werd. Dat die wel op dvd uitkomt in Vlaanderen en deze Justified – waarvan momenteel op de Amerikaanse tv al het derde seizoen loopt – niet, daar kunnen wij met ons verstand niet bij. Temeer omdat Justified veruit de meerdere is van The Cape, en in dit tweede seizoen zelfs het niveau van kleppers als Mad Men of Breaking Bad begint te benaderen.

Net zoals in het eerste seizoen zijn deze dertien afleveringen opnieuw een mengeling van op zichzelf staande zaken die door US Marshal Raylan Givens (een geweldige Timothy Olyphant) worden opgelost en verhalen die over verschillende episodes gespreid worden. Als zijn ex-vrouw geld steelt uit de kluis waar bewijsmateriaal wordt bewaard, moet hij bijvoorbeeld alle zeilen bijzetten om haar te beschermen, en hij raakt ook betrokken in de tweestrijd tussen een mijnbedrijf dat in Harlan County grond wil opkopen en de machtige familie Bennett. De plots haken perfect in elkaar, de personages zijn levensecht en de couleur locale spat zo mooi van het scherm dat je je bij momenten echt in het zuiden van de VS waant.

Maar zoals het een serie past die op het werk van Elmore Leonard is gebaseerd, zijn het vooral de dialogen die knetteren. De confrontaties tussen de übercoole Givens en de niet altijd even intelligente criminelen die hij moet opsporen, klinken vaak hilarisch. Als iemand tegen hem komt klagen, zegt hij bijvoorbeeld niet dat hij geen medelijden heeft, maar vraagt hij: ‘Do you know what that is? That’s the world’s smallest man playing “My Heart Bleeds For You” on a tiny violin.’ Misschien niet zo diepzinnig als sommige andere reeksen, maar qua puur kijkplezier kunnen er vandaag weinig tv-titels tippen aan Justified.