VTM en Eén krijgen boete voor inbreuken op Mediadecreet

© gf

De Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) legt televisiezenders VTM en Eén beide een boete op voor een inbreuk op het Mediadecreet, maakt de toezichthouder donderdag bekend. VTM hield zich niet aan de regelgeving over het uitzenden van sponsorboodschappen, Eén trad dan weer de regelgeving over het uitzenden van productplaatsing met de voeten.

De VRM merkte op dat VTM op 4 september tussen 17 en 23 uur sponsorboodschappen voor Albert Heijn uitzond. Volgens het Mediadecreet mogen dergelijke boodschappen niet aanzetten tot consumptie, maar volgens de VRM was dat hier wel het geval. De toezichthouder legt een boete van 10.000 euro op, omdat Medialaan zich al meerdere keren schuldig maakte aan gelijkaardige inbreuken en omdat de sponsorboodschap in primetime werd uitgezonden.

De openbare omroep moet hetzelfde bedrag betalen, naar aanleiding van een uitzending van Dagelijkse Kost op 19 september 2017. Daarin was vier minuten lang een product van Pur Natur te zien, waarbij het logo bijna onafgebroken en centraal in beeld stond. Volgens VRM ging het hier om ‘overmatige aandacht’, en is er daardoor sprake van een inbreuk op het Mediadecreet. Ook hier ligt de boete hoger doordat het programma in primetime werd uitgezonden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content