Tv-zender JIM stopt ermee en ruimt plaats voor nieuwe kinderzender

© gf

Tv-zender JIM, voorheen JIMtv, houdt vanaf 18 december op te bestaan. Dat meldt Sara Vercauteren, woordvoerster van Medialaan. Vanaf 19 december start Medialaan met een nieuwe kinderzender, specifiek gericht op jongens. De omroep krijgt ook een nieuw intern productiehuis voor jong, creatief talent.

JIM ging van start in 2001 onder de naam JIMtv. Oprichters van de zender waren onder andere Peter Hoogland en Frank Molnar. De lettercombinatie stond oorspronkelijk voor ‘jong, interactief en meer’. Onder andere Molnar, Sean D’Hondt, Thomas Vanderveken, Ilse Liebens, Kevin Janssens en Eline De Munck presenteerden op de zender als VJ.

De laatste jaren ging het minder goed met JIM. De jongeren uit de doelgroep kijken meer tv dan ooit, maar twaalf- tot achttienjarigen doen dat niet meer via een eigen lineair kanaal. Op vijf jaar tijd halveerde het sowieso al lage bereik. Tieners vinden hun gading tegenwoordig op de grote zenders, maar net zo goed op het internet, on demand en via andere platformen.

‘Het tijdperk van de jongerenzenders is voorbij’, zegt Erwin Deckers, CEO van Medialaan. ‘We willen vanuit Medialaan dan ook futureproof blijven en gaan nu voluit voor een totaal nieuwe aanpak naar jongeren.’

Nieuw productiehuis

Enerzijds wil Medialaan zijn programma’s aanbieden op alle mogelijke platformen, zoals op vtm.be. Anderzijds wil het mediaconcern een nieuw soort videocontent ontwikkelen. ‘Dat zal gebeuren in een nieuw productiehuis binnen Medialaan waar jong creatief talent een plaats krijgt’, aldus Deckers.

‘Het zal unieke online content creëren voor alle merken van Medialaan’, legt Deckers uit. ‘Het zal ook nieuwe online formats bedenken, specifiek gericht op de jongerendoelgroep. Daarmee willen we jong talent opleiden, begeleiden en alle mogelijke kansen geven.’ Het voorlopig nog naamloze productiehuis zal in 2016 operationeel zijn. Naast Tvbastards (Beste kijkers, Is er wifi in Tahiti?) wordt dat het tweede interne productiehuis van Medialaan.

Actie, avontuur en vriendschap

Vanaf 19 december komt in de plaats van JIM een nieuwe kinderzender. Een naam heeft de nieuwe zender nog niet. Wel al een doelgroep: jongens tussen acht en twaalf. Zij vallen volgens Medialaan elders uit de boot, terwijl meisjes volop bij Disney Channel terecht kunnen.

Een mix van actie, avontuur, humor en vriendschap moet vanaf de kerstvakantie die iets oudere jongens bedienen. Denk aan buitenlandse toppers als ‘Transformers’, ‘Pokémon’ en de6 ‘Power Rangers’, maar ook enkele lokale programma’s rond thema’s als sport, auto’s en games.

De andere kinderzender van Medialaan, VTM KZOOM, blijft gewoon bestaan en zal zich nog steeds richten op de 4- tot 9-jarigen.

Voor JIM is het dus eind dit jaar gedaan. Het negentienkoppige team kreeg het slechte nieuws zelf pas dinsdagmorgen te horen. Medialaan wil er alles aan doen om hen elders in het huis of binnen De Persgroep aan de slag te houden, maar concreet is dat nog niet.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content