MTV lanceert nieuwe reeks ‘Catfish’

MTV lanceert een nieuwe reeks, “Catfish: The TV Show”, over de gevaren van het online daten. De tagline luidt: “Het was liefde op het eerste bericht, maar wordt het ook liefde op het eerste zicht?”. De reeks is een vervolg op de documentaire “Catfish” uit 2010.

MTV lanceert een nieuwe reeks, “Catfish: The TV Show”, over de gevaren van het online daten. De tagline luidt: “Het was liefde op het eerste bericht, maar wordt het ook liefde op het eerste zicht?”. De reeks is een vervolg op de documentaire “Catfish” uit 2010.

Een Catfish is iemand die zich anders voordoet dan hij is, en die sociale media gebruikt om een valse identiteit op te bouwen. Een catfish gebruikt deze valse identiteit in het bijzonder om valse internetrelaties aan te gaan. Na de goed onthaalde documentaire “Catfish” uit 2010, belicht de nieuwe MTV-reeks “Catfish: The TV Show” het mysterie en de complexiteit van het online daten.

Een op vier jongeren heeft al eens een online date gehad volgens een enquête van MTV bij 18- tot 24-jarigen. Ook zou een op twee een “vriend” hebben die online date en is in de voorbije drie jaar het aantal bezoekers van de 10 grootste online datingsites verdrievoudigd. Sociale media hebben een enorme invloed op ons sociale leven. Jongeren vinden het normaal om voortdurend digitaal met elkaar verbonden te zijn. Dit heeft de communicatie enerzijds vereenvoudigd, en anderzijds veel complexer gemaakt dan in het pre-sociale mediatijdperk.

De reeks is opgebouwd uit 12 afleveringen van een uur en volgt Nev Schulman en Max Joseph op hun online avonturen en hun persoonlijke verhaal. Schulman was ook het onderwerp in de film uit 2010 waaruit deze reeks voortvloeide. In “Catfish: The Tv Show” nemen Joseph en Schulman ons mee op hun intieme reis doorheen het online datinglandschap.

De twee speurneuzen achterhalen altijd de waarheid: zijn de online relaties die ze onderzoeken echt, of op leugens gebaseerd? Zo brengen de documentairemakers een jonge vrouw in beeld die wil weten waarom de man met wie ze al tien jaar online contact heeft haar niet wil ontmoeten. Een andere case toont een boer die denkt dat hij een online relatie heeft met een voormalige Miss Teen USA. Nev en Max proberen de relaties te analyseren en erachter te komen of de digitale romances in het echte leven kans van slagen hebben.

“Catfish: The TV Show” wordt voor het eerst uitgezonden op zondag 17 februari om 19u15 op MTV. (LP)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content