U kent Franco als de bijzonder productieve acteur uit onder véél meer Sam Raimi's Spider-Man-trilogie (2002-2007), Milk (2008), Rise of the Planet of the Apes (2011) en Spring Breakers (2012). In The Deuce neemt hij zelfs twee rollen voor zijn rekening, de tweelingbroers Vincent en Frankie Martino, die in de jaren zeventig van New York mee de miljoenenbusiness die porno zou worden mee uit de grond stampten. De Emmy Award voor beste pornosnor kan hij niet ontlopen, onze vragen evenmin.
...

U kent Franco als de bijzonder productieve acteur uit onder véél meer Sam Raimi's Spider-Man-trilogie (2002-2007), Milk (2008), Rise of the Planet of the Apes (2011) en Spring Breakers (2012). In The Deuce neemt hij zelfs twee rollen voor zijn rekening, de tweelingbroers Vincent en Frankie Martino, die in de jaren zeventig van New York mee de miljoenenbusiness die porno zou worden mee uit de grond stampten. De Emmy Award voor beste pornosnor kan hij niet ontlopen, onze vragen evenmin. James Franco: Mijn verontschuldigingen voor het saaie antwoord maar ik ben gewoon erg goed in timemanagement: alles op zijn tijd. Volledig focussen op The Deuce houdt me niet tegen om tegelijk verder te werken aan een boek. Ik reken dan op niet veel meer dan één uur per dag om te schrijven, maar van dat ene uur wijk ik niet af. Aan een tempo van twee- à vierhonderd woorden per dag gaat dat niet snel vooruit, maar als je dat elke dag volhoudt, kom je wel ergens. Als je een boek wilt schrijven, moet je de tijd om te schrijven niet zoeken, je moet die vinden. Ik doe wat J.K. Rowlings moest doen ten tijde van de eerste Harry Potter: schrijven buiten de werkuren. Zo doen de meeste mensen het. Om boeken te lezen heb ik meer dan tijd genoeg: het gros van de dag sta je als acteur te wachten tot je aan de beurt is. Franco: Lach er niet mee. Franco: Ik ben een grote fan van The Wire, gewoon een van de beste tv-series ooit. Ik ken David Simon persoonlijk sinds we samengezeten hebben voor Show Me a Hero. Toen ik hem vroeg of hij niets anders voor me had, noemde hij een serie over het New York van de jaren zeventig en de opkomst van pornografie. Ik was meteen enthousiast. Dat is hetzelfde tijdperk en milieu als mijn favoriete seventiesfilms: Dog Day Afternoon, Taxi Driver, Mean Streets, Serpico... David zette de schouders onder Show Me a Hero, ik ging mijn weg en de tijd verstreek. Op een bepaald moment las ik Difficult Men (2013), een geweldig goed boek over de showrunners, de mensen die ervoor zorgen dat dit een gouden tijdperk voor televisie is: David Chase van The Sopranos, David Milch van Deadwood, Vince Gilligan van Breaking Bad en David Simon dus. Zodra ik het boek uit had, heb ik David telefonisch laten weten dat ik héél graag wilde meewerken aan die serie over de pornosector. Franco: Difficult Men heeft mij de ogen geopend. Televisie - en dan vooral betaaltelevisie - is de plek waar interessante, genuanceerde verhalen en volwassen drama over volwassen onderwerpen heen gevlucht zijn. Minstens zo belangrijk: tv-series hebben hun eigen kwaliteiten. hun meest in het oog springende troef is een veel langere narratieve boog, waarin de personages evolueren. Dat kan een jaar zijn maar evengoed vijf jaar. Kijk maar naar Breaking Bad, The Sopranos en The Wire. Het was ook een gouden zet om tv-seizoenen in te perken tot dertien in plaats van de vroeger gebruikelijke vierentwintig afleveringen. The Deuce telt vooralsnog zelfs maar acht afleveringen. Dat betekent dat er ruimte is om er iets goeds van te maken. Franco: Ik ben niet van plan om te stoppen met acteren maar ik heb de voorbije jaren gemerkt dat ik nog net iets meer voldoening haal uit het regisseren. Ik verfilm vooral graag boeken, recent nog John Steinbecks In Dubious Battle. Ik werk nu aan Bukowski, een film over de jeugdjaren van Charles Bukowski, en eerder adapteerde ik al twee boeken van William Faulkner (As I Lay Dying en The Sound and the Fury, nvdr.) en eentje van Cormac McCarthy, Child of God. Ik stond erop om minstens één aflevering van The Deuce te regisseren. David vroeg zich af of ik niet te veel hooi op mijn vork nam maar ik heb hem kunnen overtuigen. Het ging goed maar evident was het niet, want het was toevallig net een episode met veel scènes met de beide broers en behoorlijk, euhm..., interessante seksscènes.