Met Fuller House (een reboot van Full House) en Gilmore Girls: A Year in the Life (het slot dat de serie destijds niet kreeg) heeft Netflix dit jaar stevig gescoord. En vernietigende recensies leken de kijklust nauwelijks aan te tasten: het eerste seizoen van Fuller House was volgens een Amerikaanse marktonderzoeker zelfs een van de meest bekeken tv-series tout court, meer dan The Walking Dead zelfs.
...

Met Fuller House (een reboot van Full House) en Gilmore Girls: A Year in the Life (het slot dat de serie destijds niet kreeg) heeft Netflix dit jaar stevig gescoord. En vernietigende recensies leken de kijklust nauwelijks aan te tasten: het eerste seizoen van Fuller House was volgens een Amerikaanse marktonderzoeker zelfs een van de meest bekeken tv-series tout court, meer dan The Walking Dead zelfs. Fuller House gebruikt dezelfde personages, dezelfde catch phrases, dezelfde begingeneriek en dezelfde lachband onder dezelfde grappen van twintig jaar geleden. 'Ons hele leven is een ninetiesreünie', grapt Stephanie Tanner ergens. Of een eightiesreünie, kan ook. Stranger Things, nog een nieuwe Netflixreeks, begint op een novemberavond in de jaren 80. In een klein stadje rent een man in labjas voor zijn leven in een gang vol onheilspellend flikkerende lampen. Elders in dezelfde small town fietst een groepje snotneuzen naar huis na een avondje Dungeons & Dragons. Wat ze niet beseffen: een monster zit hen op de hielen. Een remake of reboot is dit niet, maar zo voelt het wel: de makers zijn overduidelijk opgegroeid met Steven Spielberg en Stephen King -- alleen al dat typische Kingtypogram in de titel. Sinistere synthesizers zetten dat nog eens extra in de verf, net als de casting van een it-girl van die tijd: Winona Ryder, nu niet meer als natte puberdroom, maar als een moeder die de pedalen verliest. Een belangrijk verschil met Fuller House: Stranger Things is meer dan een zielloze herhalingsoefening van wat nooit meer terugkomt. De serie is gewoon ook verdomd goed - je hoeft zelfs niet alle Goonies bij naam te kennen om ervan te genieten. Netflix loste Stranger Things zonder veel promotioneel kabaal, alsof ze niet echt geloofden dat dit bescheiden reeksje een breed publiek zou kunnen aanspreken. Het werd dé zomerhit van het jaar: de jonge castleden groeiden in een mum van tijd uit tot supersterren, bedenkers Matt en Ross Duffer zijn graag geziene gasten in talkshows en minstens één persoon in uw vriendenkring had een Halloweenoutfit gebaseerd op de personages. Mogelijk uzelf.