Hoe Ketnet-reeks ‘#LikeMe’ een nieuwe generatie Vlaamse popsterren lanceert

#LikeMe is een soort Vlaamse versie van tienermusicals als Glee en High School Musical.
Jozefien Wouters
Jozefien Wouters Freelancejournaliste

Camille Dhont staat dit jaar als jongste Vlaamse soloartiest ooit in de Lotto Arena, Maksim Stojanac verkoopt de AB uit en Pommelien Thijs scoorde een nummer 1-hit met Jaap Reesema. De sterren van Ketnetreeks #LikeMe veroveren ook de volwassen popwereld.

Kleine waarschuwing: als u binnenkort enkele tienjarigen dramatisch ‘laat me mijn eigen gang maar gaan’ hoort kwelen, denk dan niet meteen het ergste. Volgende week gaat, met enige vertraging door corona, namelijk het derde seizoen van #LikeMe van start, waarin deze keer onder meer Dansen voor jou van Isabelle A en Laat me van Ramses Shaffy onder handen worden genomen. En afgaande op wat er de voorbije drie jaar is gebeurd, is de kans héél reëel dat hele speelplaatsen binnenkort al die nummers vanbuiten kennen.

Als u binnenkort enkele tienjarigen dramatisch ‘laat me mijn eigen gang maar gaan’ hoort kwelen, denk dan niet meteen het ergste.

Mocht het fenomeen u op de een of andere manier ontgaan zijn: #LikeMe is een coproductie van Ketnet en entertainmentfabriek Fabric Magic en vertelt het verhaal van Caro, een tienermeisje dat van het platteland naar de grote stad verhuist en op haar nieuwe school moeizaam haar plek in de kliekjeshiërarchie probeert te vinden. Klinkt misschien ietwat cliché, maar de voorspelbare verhaallijnen en stroperige dialogen zijn dan ook niet de voornaamste aantrekkingskracht van de reeks. Het is vooral het muzikale aspect dat kinderen over de streep trekt. #LikeMe is een soort Vlaamse versie van tienermusicals als Glee en High School Musical, waarin Nederlandstalige oerklassiekers in een nieuw jasje worden gestoken. Passeerden eerder al de revue: een minder hijgerige cover van Een vrouw van Opium, een dubstepversie van Diep van Get Ready en een empowering Het is over van Mama’s jasje met fanfaretrommels. #LikeMe is verrassend ambitieus voor een Vlaamse serie, met grootse choreografieën, talloze figuranten en schijnbaar spontane muzikale uitbarstingen.

Niet de meest vanzelfsprekende Ketnetreeks dus, maar wel exact waar kinderen op zaten te wachten, zo bleek. Sinds het eerste seizoen uit 2019 is de reeks uitgegroeid tot een hype. #LikeMe werd de populairste reeks op Ketnet, zorgde voor het best verkopende album van 2019, verkocht meerdere Lotto Arena’s uit, was de grootste slokop tijdens Het gala van de gouden K’s en bracht een boekenreeks, een stripalbum, jeugdkampen en tonnen merchandise met zich mee. De eerste twee seizoenen zijn te zien in meer dan tien Europese landen, waarbij de dialogen werden gedubd en alle liedjes een Engelstalige versie kregen.

Hoe #LikeMe een nieuwe generatie Vlaamse popsterren lanceert
© ¬© Kris Van de Sande – www.kri

Dat hoofdrolspelers Pommelien Thijs, Camille Dhont, Maksim Stojanac, Francisco Schuster en Joey Kwan meegenieten van dat succes en tot tieneridolen werden gebombardeerd, viel dan ook te voorspellen. Opvallender is dat die eerste drie intussen ook een solocarrière aan het opbouwen zijn waarmee ze steeds meer volwassenen weten te bereiken.

Pommelien Thijs scoorde een nummer 1-hit met de Nederlandse Jaap Reesema, debuteerde eind vorig jaar solo met de single Meisjes van honing en prijkte onlangs zelfs op een billboard op Times Square. Maksim Stojanac bracht enkele solosingles uit, verkocht de AB uit en gaat binnenkort The Voice Kids presenteren. Maar vooral het parcours van Camille Dhont is imposant. De West-Vlaamse zangeres scoorde hits met Vuurwerk, Vechter en Vergeet de tijd, bracht een soloplaat uit, stond een tijdje geleden met Regi in het Sportpaleis, is binnenkort te zien in Liefde voor muziek en staat dit jaar als jongste Vlaamse soloartiest ooit in de Lotto Arena met een headlineshow. Niet slecht voor iemand die drie jaar geleden nog een nobele onbekende was en tot voor kort nauwelijks een belletje deed rinkelen bij vijftienplussers.

Op het eerste gezicht lijkt dat misschien niet zo speciaal. Ketnetgezichten maken wel vaker de overstap naar een grotemensencarrière. Denk maar aan Peter Van de Veire, Staf Coppens, Steven Van Herreweghe, Erika Van Tielen, Sven Ornelis, Ilse Van Hoecke en recent nog Gloria Monserez en Tinne Oltmans. Maar weinigen maken de sprong naar de popwereld. (Aan Van de Veires Neem me mee worden we liefst zo min mogelijk herinnerd.)

Nog opvallender is dat ze dat doen met commerciële popmuziek in het Algemeen Nederlands, een genre dat al langer aan een opmars bezig is dankzij Nederlandse artiesten zoals Suzan & Freek, Merol en Meau, maar in Vlaanderen sinds Bazart toch vooral Niels Destadsbader en zijn Skwon meiske voortbracht. Jonge Vlaamse sterren die glitter en glamour omarmen, pretentieloze pop maken die niet zou misstaan in een Tien om te zien-reboot en daarmee een jong publiek aanspreken: dat was weer even geleden.

Dat Camille, Pommelien en Maksim nu dat gat opvullen is indrukwekkend. Zeker als u weet hoe moeilijk het tegenwoordig is om als Vlaamse artiest nog een echte hit te scoren. In 2021 stonden er maar drie Belgische artiesten in de top vijftig van meest gestreamde artiesten op Spotify in ons land: Damso, Lost Frequencies en Angèle. (In de top vijftig van meest afgespeelde nummers stond Camille trouwens op plaats 33 met Vuurwerk.) Behoorlijk pijnlijk, des te meer omdat er in andere landen wél volop naar lokale muziek wordt geluisterd.

Bovendien zijn er nog maar weinig platformen in Vlaanderen die artiesten een duwtje in de rug geven. Er is Liefde voor muziek, dat nostalgische artiesten uit de vergeetput sleurt, het VTM-publiek laat kennismaken met vers talent én garant staat voor minstens één hit per seizoen. Een samenwerking met Regi, een van de weinige Vlaamse artiesten die nog lijkt te weten hoe je vandaag een hit schrijft, kan ook nooit kwaad. En dan heb je nog #LikeMe, een kweekvijver voor nieuw talent. Het is geen toeval dat Camille Dhont netjes alle drie de vakjes afvinkt.

Intussen wordt her en der gesuggereerd dat het vierde seizoen van #LikeMe, dat wellicht in 2023 zal verschijnen, het laatste zou kunnen zijn. Misschien maar beter ook: prille twintigers die middelbare scholieren spelen wordt stilaan een tikkeltje bizar. Maar de fans hoeven niet te vrezen: van Camille, Pommelien en Maksim zult u ongetwijfeld nog horen.

#LikeMe

Vanaf 12/1 op Ketnet en op 9/4 en 10/4 live in het Sportpaleis.

Camille Dhont
Camille Dhont

De drie gezichten van #LikeMe

Camille Dhont

Leeftijd 20 jaar

Aantal volgers op Instagram 108.000

Ook bekend van de coverband Pluto Was a Planet, haar samenwerking met Regi, hits als Vuurwerk en Vergeet de tijd en binnenkort ook Liefde voor muziek.

– Misschien wel de grootste ontdekking van #LikeMe. Nochtans speelt ze de aanvankelijk niet zo sympathieke bad girl Camille Van Beem en werd ze eerst zelfs niet geselecteerd voor de reeks, tot ze een musicalopleiding volgde en alsnog een rol wist te strikken. #LikeMe deed dienst als een soort showbizzbootcamp voor de West-Vlaamse: Dhont mag er haar dans-, zang- en acteerkunstjes showen en wordt achter de schermen klaargestoomd voor een popcarrière. Dat heeft ook Regi geroken, die haar prompt tot zijn nieuwe poulin kroonde. Camille mocht haar stem lenen aan hits als Vergeet de tijd en Vechter, mee naar vers talent zoeken in Regi Academy en onder begeleiding van Regi, vuurwerk en heel veel confetti in het Sportpaleis staan. Als het van Regi afhangt, verdedigt het duo volgend jaar zelfs ons land tijdens het Songfestival. Wij vinden dat niet eens zo’n slecht idee.

Maksim Stojanac
Maksim Stojanac

Intussen toont Dhont dat ze het ook zonder #LikeMe en Regi kan. Ze bracht haar debuutplaat Vuurwerk uit en scoorde een hit met de titelsong. Ze maakt kans op drie MIA’s, staat dit jaar als jongste Vlaamse soloartiest ooit in de Lotto Arena met haar eigen headlineshow en ook VTM heeft haar ontdekt: na een passage in het muziekprogramma The Best Of mag ze binnenkort in Liefde voor muziek klassiekers van onder meer Margriet Hermans, Koen Buyse en 2 Fabiola onder handen nemen. Een format dat haar op het lijf geschreven is. (Al hopen wij vooral op een Zornik-versie van Vuurwerk.)

Maksim Stojanac

Leeftijd 24 jaar

Aantal volgers op Instagram 65.300

Ook bekend van enkele solosingles en binnenkort ook The Voice Kids.

– Maksim Stojanac speelt Vince Dubois, de hunk van #LikeMe en een rol waarmee hij menig tienerhart sneller doet slaan. De Vlaamse Zac Efron, zeg maar. Drie jaar geleden leek hij nochtans eerder in de wieg gelegd voor een professionele voetbalcarrière en stond hij op het punt om een contract bij Beerschot te krijgen. Tot hij zangfilmpjes begon te delen op Instagram en zonder al te grote verwachtingen auditie deed voor een nieuwe Ketnetreeks. 2022 zou weleens het jaar van zijn grote solodoorbraak kunnen worden. Normaal gezien zou hij momenteel deelnemen aan Dancing with the Stars, ware het niet dat een schouderblessure roet in het eten gooide. Na een paar singles stelt hij, als alles goed gaat, in februari zijn debuutplaat voor in een uitverkochte AB. En binnenkort mag hij samen met An Lemmens The Voice Kids presenteren.

Pommelien Thijs
Pommelien Thijs

Pommelien Thijs

Leeftijd 20 jaar

Aantal volgers op Instagram 103.000

Ook bekend van haar duet met Jaap Reesema, haar solosingle Meisjes van honing en rollen in De familie Claus en Lisa.

– Pommelien Thijs had al behoorlijk wat ervaring toen ze de hoofdrol van de verlegen Caro Timmers kreeg. Als kind was ze sporadisch Ketnetreporter, speelde ze de kleine Karen Damen tijdens een K3-show in het Sportpaleis, was ze te zien in de familiefilm Labyrinthus en kreeg ze de hoofdrol in de musical Annie. #LikeMe betekende evenwel haar grote doorbraak. Zo speelde ze mee in de twee De familie Claus-films en de telenovelle Lisa. Maar vooral als zangeres gaat het hard. Ze scoorde samen met de Nederlandse Jaap Reesema zowel in Vlaanderen als Nederland een nummer 1-hit met Nu wij niet meer praten, dat haar een MIA-nominatie en een theatertour opleverde. Met Kris Kross Amsterdam en Kraantje Pappie bracht ze Tranen uit, een remake van Passie van Clouseau. En eind vorig jaar debuteerde ze solo met Meisjes van honing én was ze dankzij een Spotify-campagne heel even te zien op een billboard op Times Square.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content