...

Als 3D-designer en illustrator heb je al voor Nike, Apple, Luis Vuitton, Google en Jay-Z gewerkt. Maar Us by Night is geen symposium over grafisch ontwerp, fotografie, film of motion design: het grote publiek is welkom. Rizon Parein: Zeker. Overdag is er een klassiek grafisch congres, met ook een aantal sprekers. Maar omdat wij een jeugdige, energieke bende zijn, dacht ik: dit kan best wat meer punch gebruiken. Daarom houden we 's avonds Us by Night, met een toch vrij unieke night market. Dat idee heb ik uit New York, waar ik een tijdje heb gewoond. Een pakhuis opende 's nachts de deuren, er waren eetkraampjes en concertpodia, je kon er pingpongen of airhockey spelen... Heel organisch en low-key, een fijnere manier van uitgaan dan op café zitten of in een club rondhangen. Door daar een conferentiezaal naast te zetten en de nadruk te leggen op het visuele, met gigantische led-schermen geïnspireerd door Times Square, krijg je een interessant format. Er is voor een graphic designer niets geilers dan je werk op zo'n enorm scherm te zien. (lacht) Waar haal je die adrenalinerush nog uit? Parein: Ik ben nog niet zo lang terug uit New York, waar ik in de Gagosian Gallery een fantastische tentoontelling van Urs Fischer heb gezien, Play. In een grote open ruimte kwamen allerlei bureaustoelen vanzelf op je afgerold en die gedroegen zich zo'n beetje als mensen en dieren. Geen meubeldesign, maar installatiekunst. Knap! Wat verderop, in de Perrotin Gallery in Orchard Street, ben ik naar Daniel Arshams expo 3018 gaan kijken. Hij maakt sculpturen van bekende objecten, zoals de DeLorean uit Back to the Future of die oude Ferrari uit Ferris Bueller's Day Off, door die met een witte laag te bedekken, zodat ze geërodeerd lijken. Heel intrigerend. Het concept erachter? Geen idee. (lacht) Voor mijn werk ben ik vaak bezig met textuur, met de feel. Zelfs als je in Antwerpen werkt, zit je niet de hele tijd aan je computer gekluisterd. Parein: Nee, ik ga graag naar de bioscoop. Call Me by Your Name vond ik bijvoorbeeld heel goed. Van Luca Guadagnino, de regisseur met wie Matthias Schoenaerts A Bigger Splash heeft gemaakt. Zowel qua acteerprestaties als cinematografisch een topfilm. Je bent begonnen als graffittikunstenaar. Volg je de hedendaagse hiphop? Parein: Niet echt. Ik ben altijd fan van ninetieshiphop geweest. Tegenwoordig is het genre alomtegenwoordig, een beetje te zelfs. Vroeger luisterden we allemaal naar dezelfde radiozender, die community was heel tight en oprecht. Op een gegeven moment is het een en al commerce geworden. Als ik een artiest moet noemen die onlangs is blijven plakken, is het Rhye: helemaal iets anders, rustige r&b en soul met een heel aparte stem.