Rrita Jashari: Ik ben altijd al door muziek gepassioneerd geweest. Op mijn dertiende ben ik platen beginnen te kopen, later ben ik dj geworden. Ik heb een tijdje met mp3's gedraaid, maar inmiddels ben ik weer naar platen aan het overschakelen. Het zoeken en luisteren in winkels is al een plezier op zich. Plus: het voorkomt dat ik te lui word door alles online te bestellen. (lacht)
...

Rrita Jashari: Ik ben altijd al door muziek gepassioneerd geweest. Op mijn dertiende ben ik platen beginnen te kopen, later ben ik dj geworden. Ik heb een tijdje met mp3's gedraaid, maar inmiddels ben ik weer naar platen aan het overschakelen. Het zoeken en luisteren in winkels is al een plezier op zich. Plus: het voorkomt dat ik te lui word door alles online te bestellen. (lacht)Met welke buit ben je onlangs thuisgekomen?Jashari: Elektronische muziek, dubstep, dancehall. Ik ben fan van het Duppy Gun uit LA. Dat label heeft platen uitgebracht van Amerikaanse elektroproducers met Jamaicaanse zangers. Heel experimenteel, met minimalistische beats en veel vervormingseffecten die typisch zijn voor reggae en dub. Mijn platenkast gaat heel breed: jazz, soul, funk, disco en boogie, wereldmuziek uit Afrika en Albanië - ik heb zelf Albanese roots - en dan nog een groot stuk reggae, dub en dancehall, hiphop en elektronica. Ik rangschik niet alfabetisch, maar volgens stijl. Dat werkt voor mij het best, al moet ik soms wel een plaat zoeken. (lacht) In mijn sets mix ik vooral dingen waarin veel bas zit en Jamaicaans geïnspireerde muziek. Bij de VK is je vizier nog breder.Jashari: Rock volg ik persoonlijk minder. Daarom is het goed een netwerk te hebben van mensen bij wie ik dingen die ik minder goed ken, kan aftoetsen. Ik ga ook veel naar andere concerten en festivals. Ontdekken maakt deel uit van mijn job. Horst vond ik laatst heel gezellig en goed georganiseerd: een festival op een oud industrieel terrein in Vilvoorde met vooral elektronische muziek. Ik heb er een leuke set gezien van Bambounou, een Franse dj. Experimentele elektro, maar ook dansbaar en vooral: heel goeie overgangen, als ik mijn beroepsmisvorming even mag laten spreken. (lacht) Enkele weken geleden hadden we in de VK Krankkte gast, een Antwerpse band die live dubstep, grime en UK garage speelt - toch wel ongewoon. Volgens mij gaat die het nog ver schoppen. Wie VK zegt, denkt aan Molenbeek en mogelijk ook aan het daar gevestigde Mima, huis van streetart en hedendaagse kunst.Jashari: Ja, ik ben er naar de expo Dream Boxgeweest, met allerlei visuele installaties die de verbeelding prikkelen. Een van de collectieven die eraan had meegewerkt, was Gogolplex. Dat zijn videomakers die zich laten inspireren door de jaren tachtig en negentig, de cassettecultuur. Zij hebben veel videoclips voor Stikstof gemaakt nadat ik tussen hen een ontmoeting had gefixt. Ik heb het gevoel dat er heel veel aan het bougeren is in Molenbeek. Er is een opwaardering aan de gang, die natuurlijk ook de vastgoedprijzen doet stijgen. Die gentrificatie is gevaarlijk voor de locals. Maar ik ben toch blij dat er almaar meer cultuurzoekers uit Brussel-centrum de weg over het kanaal vinden.