TAZ#2011: Een droomeditie, dankzij curator Josse De Pauw

© Cayman en Frieke Janssens

Theater Aan Zee brengt de zomerdroom van Josse De Pauw in vervulling. Knack droomt mee en blogt dagelijks van op TAZ.

Deze zomer beleeft theatermaker Josse De Pauw zijn ‘gedroomde zomer’, met dank aan de organisatie van Theater Aan Zee (TAZ).

Die organisatie vroeg hem te dromen over de mensen, voorstellingen en concerten die hij graag zou samenbrengen in een festival. TAZ zorgde voor de vervulling van de (meeste) wensen. Het resultaat is een lijvig festivalprogramma dat u vanaf vandaag kan ontdekken en, zodoende, kunt u een beetje meedromen met Josse De Pauw.

DE PAUW & (MUZIKALE) VRIENDEN

Het festival opent vanavond met een ‘koninginnenstuk’: Een Nieuw Requiem (Transparant). De Pauw regisseerde de voorstelling op vraag van het Antwerpse muziektheaterhuis Transparant. Componist Christian Köhler schreef een nieuwe versie van Mozarts meesterwerk Requiem. Auteur Jeroen Brouwers liet zich door deze muziek inspireren tijdens het schrijven van een bijpassende tekst. En kunstenaar Roger Raveel maakte – evengoed geïnspireerd door Köhlers muziek – tekeningen bij dit alles. Het geheel is uitgegeven in een boek maar werd vorig seizoen ook kien geënsceneerd door Josse De Pauw.

Tom Janssen speelt de meeste opvoeringen van Een Nieuw Requiem maar soms neemt Josse De Pauw eens over. Voor deze feestelijke TAZ-gelegenheid zal De Pauw ook vanavond op de scène staan. Naast zangeres Iris Luypaers in het decor van kompaan Herman Sorgeloos waarin Raveel heel plots, heel kort en heel rakend zal verschijnen.

Ook Ruhe, een andere regie van De Pauw – evengoed in samenwerking met kunstbroeders Tom Janssen en Herman Sorgeloos – bij het Transparant, is tijdens het festival te zien. Dirk Roofthooft en Carly Wijs delen de scène.

Muziek en theater zijn onlosmakelijk verbonden in De Pauws werk. En dus ook in het festival dat hij mee samenstelt. Zo is ook het Gentse muziektheaterhuis LOD opvallend aanwezig als coproducent van het innemende Die siel van die mier (met een schitterend Josse De Pauw), het pakkende Woyzeck (Toneelgroep Ceremonia) – de laatste voorstelling van wijlen Eric De Volder – en als producent van Droomtijd, een intrigerende installatie van theatermaker Inne Goris en componist Dominique Pauwels.

Nog meer schoon volk uit Gent treft u aan Ginds, tussen de netels (NTGENT) waarin Marijke Pinoy gevestigde waarden en jonge goden (onder meer van het collectief FC Bergman) op de scène verenigt.

Uit Antwerpen zakt locatietheatergezelschap Compagnie Marius af met hun (letterlijk) smakelijke trilogie Marius, Fanny en César. En Sofie Decleir (dochter van Jan Decleir, jawel) trakteert u op haar onovertroffen monoloog Opus XX (Zuidpool). Terwijl filosoof en theatermaker Pieter De Buysser zijn Het Litteken Lip nogmaals opgevoerd ziet door Toneelhuis en Olympique Dramatique.

En uit Brussel, ten slotte, nodigde De Pauw zijn goede vrienden Jan Decorte en Sigrid Vinks uit die u met Bakchai (Kaaitheater) en Tanzung (CAMPO) zullen verrassen. Het eigenzinnige Brusselse collectief Tristero presenteert met The Search Project en Coalition twee opmerkelijke creaties waarin hun zo typische tragikomische taal bijzonder grappig én maatschappijkritisch theater oplevert.

Theater Aan Zee waakt niet alleen over de dromen van haar curatoren en de stevige as tussen Brussel en Oostende. Het festival heeft ook een groot hart voor jonge makers.

JONGE KLASBAKKEN

Aan jong talent is er dan ook geen gebrek tijdens elke editie van Theater Aan Zee. Het festival maakt er een van zijn prioriteiten van om jonge makers een sterk, zomers platform te geven.

Vooreerst zijn er de jonge klasbakken die al enige watertjes doorzwommen hebben. Zoals de geestelijke vaders van HET GEIT, Gilles De Schryver en Yayha Terryn. HET GEIT kan u tijdens het festival ontdekken met twee pittige, eigengereide voorstellingen, Put (in samenwerking met Toneelgroep Ceremonia) en het tragikomische locatietheaterstuk Kaïn en Abel.

De echte avonturiers en/of absolute circusfanaten onder u raden we het ontwrichtende Kein Applaus für Scheisse aan van Florentina Holzinger en Vincent Riebeek.

Voorts ziet u met Triomff (Stefanie en Barbara Claes) en Monde.com (Facebook) (Mokhallad Rasem) de nieuwe creaties van de Laureaten Jong Theater TAZ#2010. Want naast jonge klasbakken die al enigszins gevestigd zijn, geeft TAZ ook waardevolle kansen aan makers die nog maar pas afgestudeerd zijn.

DOOR ÉN VOOR DE JONGE VEULENS

Tijdens het seizoen schuimt de TAZ-programmator Jong Theater – sinds 2010 is dat Knack-collega Liv Laveyne – zowel de toneelscholen als de kleinste theatertjes af op zoek naar opvallend werk van jonge honden.

Dat werk kunt u dan tijdens het festival ontdekken. Als ‘nomade’ – wat inhoudt dat u een wandelparcours volgt waarin een drietal voorstellingen zijn opgenomen – of, simpelweg, ‘à la carte’.

Dat Jong Werk ontdekken ook de recensenten van Knack. Elien Haentjens, Guido Lauwaert en ondergetekende berichten u dagelijks over hun avonturen tijdens en bevindingen over deze TAZ#2011-editie.

Bovendien, zullen we niet enkel schrijven over gevestigd en jong toneelwerk. Maar evengoed over de theatrale buitenbeentjes die deel uitmaken van het festivalprogramma, over het uit de kluiten gewassen, zeer gevarieerde jeugdtheaterprogramma en over de schrijversconcerten. Waarin schrijvers in duet gaan met muzikanten.

Kortom, Knack resideert de komende dagen aan zee en laat u meeproeven van alle maritieme gerechten die we er ontdekken.

Els Van Steenberghe

Meer info: www.theateraanzee.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content