Sterke verhalen, stevige beats: KVS plaatst feminisme en hiphop centraal in eerste SLOW-voorstelling

© SLOW

Vanavond gaat de eerste sessie van SLOW, letterlijk Slam Our World, in première. De KVS wil er ‘de artistieke onderstroom mee van de straat naar het podium brengen’. Verwacht dus geen zoveelste traditionele Griekse tragedie of Tjechov- interpretatie, maar een wervelend stuk waarin Brussel zélf de hoofdrol speelt.

Voor elke SLOW-sessie wordt er een internationale artiest uitgenodigd, die na een paar weken in de hoofdstad te vertoeven een voorstelling op poten zet met lokale artiesten. Deze keer is dat de internationaal gelauwerde Sabrina Mahfouz, schrijfster, dichteres, performer en theaterauteur.

Deze half Britse, half Egyptische heeft al de meest uiteenlopende projecten op haar palmares staan. Ze maakte televisie voor de BBC, bracht in oktober haar eerste poëziebundel uit en won verschillende awards voor haar theaterstukken, waaronder de Fringe First Award in Edinburgh.

We geven het podium aan verschillende vrouwen en laten hen kiezen waarover ze het willen hebben. Dat op zich is al een vorm van feminisme: moslimvrouwen die zelf het podium opeisen met hun eigen stem en verhaal, zonder dat die over een man hoeven te gaan.

Centraal in haar werk staan feminisme en gendergelijkheid, die ze voor dit stuk op vrouwen met een moslimachtergrond toespitst. ‘We hebben besloten om het podium aan verschillende vrouwen te geven, en hen te laten kiezen waarover ze het willen hebben’, vertelt Mahfouz. ‘Dat op zich is al een vorm van feminisme: moslimvrouwen die zelf het podium opeisen met hun eigen stem en verhaal, zonder dat deze verhalen over een man hoeven te gaan.’

Mahfouz en KVS zetten ook een blog op poten, waarop lezers kunnen delen wat moslimfeminisme voor hen betekent. Toch gelooft ze zelf niet echt in de term ‘muslim feminism’: ‘Voor mij is dit hetzelfde als elke andere vorm van feminisme. Feminisme wordt tegenwoordig gedomineerd door het blanke denken en Westerse academici, alsof het enkel toepasselijk is op witte, seculiere achtergronden. Een feministe die moslim is zou ook gewoon een feministe genoemd moeten worden.’

Sterke verhalen, stevige beats: KVS plaatst feminisme en hiphop centraal in eerste SLOW-voorstelling
© .

Via dit stuk – waarvoor Mahfouz samenwerkte met onder anderen slamdichteres Anissa Boujdaini, de Syrische KUL-docente Arabistiek en Islamkunde Saraa Saleh en de antropologe Nadia Fadil – hoopt ze meer bewustzijn rond de diversiteit binnen het feminisme te creëren, en de aandacht te vestigen op de verschillende uitdagingen waar vrouwen mee te maken krijgen, die niet alleen seksueel of statusgezind zijn, maar vaak ook etnisch en religieus.

Niet alleen in haar thematiek, maar ook in haar werkvormen ijvert Sabrina Mahfouz voor het omverwerpen van heilige huisjes. Haar ‘spoken word’-methode leunt net zo goed aan bij de rap- en hiphopcultuur als bij het theater. ‘Het is poëzie én story-telling. Slam poetry is zeker een inspiratie, maar de show bevat ook kenmerken van essays, verhalen, memoires, passages uit een dagboek… Er zijn verschillende vormen en stijlen in samengebracht. Het is eigenlijk gewoon heel ritmische poëzie die sociale en politieke issues aankaart.’

Het stuk kadert in de doelstelling van de KVS om zowel op het podium als in het publiek meer diversiteit te krijgen, en ook de identiteit van de stad Brussel in het creatieve proces te laten doorstromen. De voorstelling wordt de eerste avond gekoppeld aan een debat met verschillende vrouwen en hun visie op feminisme. Op de tweede avond volgt er een gigantisch hiphopfeest, waarbij het 33-jarige bestaan van de hiphopcultuur in België gevierd wordt. SLOW is dus een must voor al wie het weekend wil inzetten met sterke verhalen en stevige beats. SLOW gaat op 25/11 in première. Op 26/11 is er nog een party die in het teken staat van 33 jaar hiphop in België. Alle info: kvs.be.

Eline Van Lancker

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content