Guy Cassiers breekt een lans voor de klepper in elke kunstenaar

© Lynn Van Oijstaeijen

Tijdens de presentatie van de ‘Antwerpse Kleppers’ pleitte Guy Cassiers voor een positievere houding tegenover de kunstenaars.

Deze week werd in het Toneelhuis het programma van de jaarlijkse Antwerpse Kleppers voorgesteld. Tijdens dat festival (van 25 januari tot 23 februari) zet het Toneelhuis – als stadstheater van Antwerpen – de deuren van zijn Bourlaschouwburg wagenwijd open voor alle Antwerpse collega’s. De artistiek leider van Toneelhuis, Guy Cassiers, greep de programmapresentatie aan om een lans te breken voor een positiever imago van de kunstenaar in het publieke debat.

Dit jaar tekenen onder meer Skagen, de Roovers, Jan Decorte, MartHa!, WALPURGIS, Muziektheater Transparant, de Koe, DeTijd, Theater Zuidpool, tg STAN, Peter de Graef, KunstZ,Bad van Marie, Marc Vanrunxt en Lisbeth Gruwez present tijdens de Antwerpse Kleppers. Naast dit uitgebreide leger pronte podiumkunstenaars zorgen Dez Mona en kapitein Winokio voor muziek.

‘Ik heb in dit programma tevergeefs gezocht naar kunstenaars die elitaire en hermetische kunst zouden maken, die alleen maar toegankelijk is voor een kleine groep insiders. Ik heb tevergeefs gezocht naar kunstenaars die zich bewust buiten of zelfs boven de maatschappij plaatsen. Ik heb tevergeefs gezocht naar kunstenaars die alleen maar doen wat ze zelf graag willen doen, zonder enige verantwoording af te leggen en dat – als klap op de vuurpijl – met geld van de belastingbetaler’, aldus Cassiers.

‘Nochtans’, zo stelt Cassiers, ‘is dat net het beeld dat van de kunst en de kunstenaar opduikt in het publieke debat’. In zijn openingsspeech van het Theaterfestival 2012 noemde Stef Lernous de vaders en moeders van zulk een negatief kunstbeeld ‘cultuurhatende trollen’. Cassiers wil niet zozeer de vijand benoemen maar het positieve in en van kunst onderstrepen. Dus pleit hij voor een witboek (na het ‘zwartboek’) want ‘zou het kunnen dat we zelf niet voldoende wijzen op de belangrijke plek die de kunsten in de samenleving innemen? Op de verbeelding die ze genereren? Op de schoonheid, de ontroering, de meditatie, de spanning, de humor, het amusement, de kritische houding, het engagement, de provocatie, de subversie, enzoverder.’

Na met Orlando een voorstelling geleverd te hebben die een ode aan het leven en de verbeelding wil zijn, formuleert Cassiers met dit initiatief een nieuw antwoord op het aanzwellende negativisme, de angst en het defaitisme waardoor de (Antwerpse) samenleving almaar meer gedomineerd wordt.

Cassiers’ Toneelhuis neemt het voortouw en wil met de gehele kunstensector een soort ‘kunsteneffectenrapport’ schrijven. Als voorbeeld houdt hij Wim Kayzers interviewboek Van de schoonheid en de troost voor ogen. Hij hoopt op een boek waaruit duidelijk wordt dat kunst een moment van kalmte in de ontreddering biedt en is.

Smaakmaker Antwerpse Kleppers:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Antwerpse Kleppers 2013 from Toneelhuis on Vimeo.

Els Van Steenberghe

Meer info: www.toneelhuis.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content