Een beter klimaat dankzij Trump

Een beter klimaat dankzij Trump

De Reactor - Volgens alarmistische auteurs rest ons niet veel tijd meer om de klimaatverandering te keren. Ook Bruno Latour trekt in Waar we kunnen landen? aan de alarmbel.

  •  

Levenslessen van Bach

De Reactor - De Nederlandse filosoof (en amateurpianist) Jos Kessels laat in zijn boek Het welgetemperde gemoed de technische kant van Bachs Wohltemperierte Klavier voor wat hij is. Hij concentreert zich geheel op wat het werk zeggen wil.

Zijn er nog tovenaars en zijn die tovenaars nog filosofen?

De Duitse filosoof en journalist Wolfram Eilenberger stelt in zijn boek 'Het tijdperk van de tovenaars' de vraag hoe de filosofie in Europa uit het diepe dal van de Groote Oorlog gekropen is.

'Louis C.K. is in vorm, en dat is een onaangename gedachte'

Serge Coosemans - 'Het grote probleem is dat Louis C.K. heeft besloten om niet te zeuren', zegt Serge Coosemans, journalist bij Focus Vif in zijn analyse over zijn comeback. 'Dat is gedurfd en vanuit menselijk hoogtepunt zelfs rot, maar de humor blijft werken.'

Explosieve stof: Nietzsche en Wagner, de vrouwen en de nationaalsocialisten

De Reactor - Wie al enigszins vertrouwd is met leven en werk van Friedrich Nietzsche, ontdekt in de biografie 'Ik ben dynamiet. Het leven van Nietzsche' van Sue Prideaux weinig nieuws, maar ze legt naar wel de juiste accenten in haar boek, dat bovendien erg onderhoudend geschreven is.

Amos Oz, links zionist en wereldauteur zonder blad voor de mond

Ludo Abicht - De Israëlische schrijver Amos Oz is naar de eeuwige jachtvelden vertrokken op 79-jarige leeftijd. 'Amos Oz was met ziel en hart een 'publiek intellectueel' in de correcte betekenis van die term.'

'De genezer' van Toni Coppers: 'Een riskante spagaat'

Lukas De Vos - De enorme spreidstand tussen onmogelijke liefde en pragmatisme maakt van De Genezer van Toni Coppers een therapeutisch boek. Zielenrust voor vertwijfelden aan de hand van een brevier, in de vorm van een thriller.

Benauwende familiebanden: het gezin als drukpan, doofpot of slangenkuil

De Reactor - Paul Demets (1966), plattelandsdichter van Oost-Vlaanderen, docent aan een kunstacademie en vader van dochters, heeft het in de poëziebundel De klaverknoop gewaagd hechte familiebanden onder het vergrootglas te leggen, en wat hij waarneemt grijpt naar de keel.

Ziek zijn binnen een economische logica

De Reactor - Lieke Marsman kreeg als 27-jarige te horen krijgt dat ze kraakbeenkanker heeft. Haar bundel 'De scan duurt vijf minuten' bestaat uit twaalf gedichten en een uit korte fragmenten opgebouwd essay waarin ze op zoek gaat naar een nieuwe plaatsbepaling. 'Hoe ga ik me verhouden tot mijn ziekte?

'De Tijdloze mist niet alleen vrouwen, maar ook kleur'

Jonas Boel - Na de oproep van RoSa vzw om meer vrouwen in de eindejaarslijst van Studio Brussel te stemmen, pleit Knack Focus-muziekredacteur Jonas Boel voor wat meer etnische diversiteit in De Tijdloze. 'Zonder de blues, rhythm-and-blues en soul hadden al die Beatles, Rolling Stones, Led Zeppelins, Pink Floyds en Bowies nooit hun eerste gitaar ter hand genomen.'

'Patricia', de nieuwe roman van Peter Terrin: spannend en razendknap

De Reactor - Astrid trekt de deur van haar huis achter zich dicht. Haar zoontje zit nog in bad, haar man is op zijn werk, maar zij vertrekt. Zo begint de intrigerende, nieuwe roman van de Vlaamse schrijver Peter Terrin (1968), Patricia.

Lees geen gezonde boeken

De Reactor - De rover van Robert Walser is wat een ijlroman - geschreven zonder omzien en in vliegende haast. Alleen snelt Walsers verteller niet ongeduldig naar de volgende gebeurtenis, de volgende plotwending: hij ijlt voort langs omwegen zonder eind, en die omwegen zorgen ervoor dat hij, raar genoeg, tegelijk ook kuiert en flaneert.

'We mogen weer optimistisch zijn over de Italiaanse cinema'

Dave Mestdach - Met drie topfilms - Loro, Lazzaro felice en Suspiria - kleurt de Belgische bioscoop de komende weken sterk Italiaans. Een gelukkig toeval, of beleeft de cinema van de Laars een renascimento?

'Wie altijd al eens een opstanding had willen meemaken, kwam bedrogen uit'

Matthijs De Ridder - Afgelopen week bezocht 'de verlosser van de jazz' België. 'In een tijd waarin voortdurend historische rekeningen worden vereffend zonder dat iemand nog echt de moeite neemt de geschiedenis te bestuderen, is dit misschien wel dé manier om jazz te spelen', schrijft auteur Matthijs de Ridder.

'Betekent de politieke benoeming van Mia Doornaert een kentering in het Vlaamse literatuurbeleid?'

Jonas Vanderschueren - Binnen de Vlaamse regering heeft N-VA Mia Doornaert als nieuwe voorzitter van het Vlaams Fonds voor de Letteren voorgedragen. Jonas Vanderschueren, hoofdredacteur Kluger Hans, maakt zich zorgen: 'Haar potentiële benoeming roept oncomfortabele herinneringen op aan een verleden waarin het Vlaamse letterenbeleid enkel een onderdeel was van het bredere taalbeleid.'

'Nee, er staan nog steeds niet genoeg vrouwen op de festivals'

Hannes Rooms - Festivals moeten niet wachten tot vrouwelijke acts doorbreken, maar ze actief ondersteunen, vindt Hannes Rooms, die draait onder de naam Icy Fake en schrijft voor Subbacultcha. 'Festivals zijn vaak snel mee met de nieuwste trends, maar de emancipatie van de vrouw hoort daar blijkbaar niet bij.'

'Aardige mensen schrijven niet altijd fantastische boeken'

Jamal Ouariachi - Nederlands schrijver Jamal Ouariachi reageert op het feit dat de Libris Literatuurprijs - een jaarlijkse prijs voor het beste Nederlandstalige literaire fictieboek - dit jaar door Murat Isik in de wacht werd gesleept: 'Is het echt te veel gevraagd om minimale technische kwaliteitscriteria te hanteren bij het toekennen van een prijs?'

'Reclame doorspoelen verbieden is niet genoeg om de Vlaamse tv leefbaar te houden'

Tim Raats - Het ging de afgelopen weken wel heel vaak over de toekomst van de Vlaamse televisie. Professor Tim Raats zet alles op een rij, van reclame doorspoelen tot investeringsplicht: 'De uitbouw van een audiovisueel beleid is veel complexer dan hoe ze zich in de pers laat presenteren.'

'De meeste Claushommages drijven op nostalgie en sentiment'

Frank Albers - Essayist Frank Albers over de erfenis van Hugo Claus: 'Het is 2018, de wereld staat in brand, en het enige wat mij anno nu omtrent Hugo Claus nog interesseert is: wat moet en wil en zal ik van hem blijven lezen in deze eenentwintigste eeuw?'

'Wat "Call me by your name" jou kan leren over de liefde'

Ariane Bazan (ULB) - Hoogleraar psychologie Ariane Bazan keek naar de film 'Call me by your name' en trekt er voor ons allen lessen uit over de liefde: 'Zodra er liefde is, hangen we aan een draadje. Waar is de ander, waar blijft hij, met wie spreekt hij, met wie danst hij? Waarom is hij niet onbegrensd enkel van mij?'

Na de 'inclusion rider': 'Niemand wordt enthousiast van quota, maar ze werken wel'

Bieke Purnelle - Actrice Frances McDormand kwam zondagnacht tijdens haar Oscarspeech op de proppen met de inclusion rider. Een ander woord voor quota, en die werken, schrijft Bieke Purnelle, directeur van vzw Rosa, kenniscentrum voor gender en feminisme. 'Mensen blijven sputteren zodra het q-woord valt.'

'Deze 7 dingen moet je weten als je naar Black Panther gaat kijken'

Heleen Debeuckelaere - Journaliste en schrijfster Heleen Debeuckelaere zet na alle discussies rond de Marvelfilm Black Panther de puntjes op de i: 'Ook in 2018 kun je nog met gemak een jaar televisie kijken zonder één enkel niet-wit gezicht te zien.'

'Het is niet omdat Black Panther er is, dat het debat rond diversiteit in de media stopt'

Nozizwe Dube - Nozizwe Dube, voormalig voorzitter van de Vlaamse Jeugdraad en Young European of the Year 2017, kijkt uit naar Black Panther in première, een superheldenfilm met vooral zwarte acteurs. Maar ze heeft ook bedenkingen: 'Nog steeds krijgen zwarte regisseurs vaak te horen dat onze verhalen niet verkopen.'

'Was Churchill echt de grote held waarin Darkest Hour ons wil doen geloven?'

Anke Wauters - 'Darkest Hour had een kritisch beeld kunnen brengen over staatsmanschap in tijden van oprukkend fascisme, maar presenteert in de plaats daarvan een gemakkelijke, zelfgenoegzame en uiteindelijk onjuiste fantasie van moed en nationale eenheid', schrijft Knack Focus-journaliste Anke Wauters.

'Hopelijk maakt VRT verder werk van een inclusief beleid'

Vrije Tribune - 'Je kreeg mensen te zien in wie je je als kijker op sommige momenten kon herkennen, ook al hebben ze een handicap', schrijft Ann De Martelaer van GRIP vzw over de eerste aflevering van 'Taboe'. Ze hoopt dat de VRT in de toekomst ook personen met een handicap een zichtbare plaats geeft binnen de reguliere programmatie.

'De kunst van het relativeren lijkt in 2017 te zijn vergaan'

P.B. Gronda - 'De ruimte voor inleving en nuance wordt veel kleiner', merkt P.B. Gronda, auteur van onder meer Wanderland en Straus Park. 'Elk woord is letterlijk te nemen, elke grap wordt in de slechts mogelijke context begrepen, elk principe wordt onwrikbaar.'

'Zingend Europa verliest een icoon. Je pleure comme je ris'

Joachim Vandevoort - France Gall is overleden. Haar voornaam alleen al verraadt dat we een icoon van de Franstalige wereld hebben moeten afgeven. Wie even haar prachtige collectie chansons erbij neemt, beseft dat we niet enkel een getalenteerde maar ook een geëngageerde vrouw hebben verloren.

'Boef, Bart en Brusselmans: walgen we wel even hard?'

Yousra Benfquih - Mensenrechtenjuriste, onderzoekster en schrijfster Yousra Benfquih laat haar licht schijnen over de commotie rond Boef, #MeToo en meer: 'Ik spring maar al te graag mee op de verontwaardigingskar, maar slechts als die bij elke halte even lang stilhoudt.'

'We moeten de consument uit het hoofd praten dat muziek gratis is'

Martijn Van Loo - Streaming kan de muziekindustrie vooruithelpen, maar dan moet de gebruiker ook zijn steentje bijdragen, zegt Martijn Van Loo, winnaar van de Popthesisprijs 2017. 'We weigeren halsstarrig te betalen voor onze muziek.

'Ik wil helemaal geen neutrale omroep, maar eentje die de diversiteit in beeld brengt'

Hans Geybels - 'Religies en levensbeschouwingen of politieke overtuigingen naar achterkamertjes verbannen, is frustratie kweken en - niet onbelangrijk voor een overheid - controle verliezen', schrijft Hans Geybels naar aanleiding van de uitspraken van mediaminister Sven Gatz over het uitzenden van religieuze erediensten op de openbare omroep.

Jonas Geirnaert na zuurgooier-grappen: 'Een gemeende verontschuldiging, maar niet voor iedereen'

Vrije Tribune - 'In een recente aflevering van De Slimste Mens maakte ik als jurylid een aantal running jokes over fictieve personages die het slachtoffer werden van de (helaas niet fictieve) zuurgooier in de Delhaize. Ik wil me hiervoor bij een aantal mensen oprecht verontschuldigen, en bij een aantal mensen wil ik dat uitdrukkelijk niet.'

'Waarom is er voor Adele, Beyoncé en Nina Simone geen plaats in De Tijdloze?'

Eline Van Hooydonck - De Tijdloze, de vermaarde eindejaarslijst van muziekzender Studio Brussel, zou de honderd meest onvergetelijke nummers uit de muziekgeschiedenis moeten bevatten. Maar waarom zijn de vrouwen in de lijst dan op één hand te tellen, vraagt Eline Van Hooydonck van RoSa vzw zich af.

'De culturele verdieping op de VRT is afgekalfd'

Bart Caron & Manuela Van Werde - De openbare omroep moet in de breedte en de diepte aandacht schenken aan cultuur, maar vooral van dat laatste blijft weinig over, schrijven Vlaams Parlementsleden Bart Caron (Groen) en Manuela Van Werde (N-VA). 'Is Klara het schaamlapje van de openbare omroep?'

'Welke tv-bons durft jonge makers online te laten experimenteren?'

Anthony Bosschem & Tom Mahy - Kwaliteitsvolle internetvideo's zijn een opportuniteit voor tv-zenders, schrijven Anthony Bosschem en Tom Mahy van de online talkshow Zwijgen is geen optie. 'Een uur televisie op de VRT kost 57.000 euro. Voor die prijs maken wij 25 afleveringen.'

'VRT, betaal ten minste de onkosten van de artiesten die u boekt'

Bart Caron (Groen) - De VRT moet kunstenaars niet overladen met grote geldprijzen, schrijft Vlaams Parlementslid Bart Caron (Groen), maar ze moet wel hun kosten dragen bij grote events. 'De mooie prijzen die artiesten krijgen, doen hun spaarkas wel pijn.'

'Wie gaat Geert Bourgeois eens van zijn wolk van eigenwaan halen?'

P.B. Gronda - 'Iemand die zichzelf in de spiegel ziet en denkt: minister-president, dat vind ik best een gepaste aanspreektitel, is sowieso de zelfrelativering kwijt', schrijft P.B. Gronda, auteur van onder meer Wanderland, Straus Park en Onder vrienden.

'Het is tijd om musea te dekoloniseren'

Simone Zeefuik - Nederlands activiste Simone Zeefuik: 'Musea blijven denken dat hun bezoekers, ingeschat als wit en hoogopgeleid, slechts in het Zuiden geïnteresseerd zijn wanneer ze zich Kuifje kunnen wanen.'

'Vuiligheid krijg je moeilijk uit hoofd en aderen weggespoeld'

Joost Devriesere - Knack Focus-medewerker en auteur Joost Devriesere viert de 25e verjaardag van Dirt van grungegezelschap Alice in Chains, tegelijk de angstwekkende hulpkreet van zanger Layne Staley, die in 2002 bezweek aan een overdosis harddrugs. 'Dirt is de profetie van een nakende dood.'

'Het theater is niet dood, ook niet in het cultureel centrum'

Sven Gatz (Open VLD) - Minister van Cultuur Sven Gatz (Open VLD) reageert op het opiniestuk van theatermaker Stijn Devillé, waarin die zijn zorgen uit over de toekomst van het kunstenveld. 'Ik ben niet alleen minister van en voor de kunstenaars, maar ook minister van het publiek.'

'Uw cultureel centrum is een supermarkt aan het worden'

Stijn Devillé - De vermarkting van de cultuursector zet zich ongenadig voort, schrijft Stijn Devillé, artistiek leider van Het nieuwstedelijk. 'Vlaanderen is onderhand kunst aan het subsidiëren die niet meer tot bij het publiek geraakt.'

'België heeft méér Spotify nodig'

Jarri Van der Haegen - Jarri Van der Haegen, de blogger achter Disco Naïveté en manager van onder meer Tsar B, pleit voor een Belgisch Spotify-kantoor. 'Nu ben ik niet meer dan die gekke Belg die de Maleisische Spotify-redacteur zit te stalken.'

'Dit is waarom ik een alligator heb opgehangen'

Floris Caes (Boccanegra) - Conceptueel kunstenaar Boccanegra, het pseudoniem van de naar Brussel uitgeweken Roeselarenaar Floris Caes, schrijft over zijn meest recente project.

'De Vlaamse beweging is ontstaan vanuit de artistieke wereld'

Vlinks - De Vlaamse beweging en de artistieke wereld zijn nauw aan elkaar verbonden, zegt Joost Vandommele. 'Overtuigde flamingante kunstenaars als Permeke, Van Ostaijen en Timmermans hebben toch een behoorlijke culturele erfenis achtergelaten.'

'Beste tieners, er is meer in het leven dan Ex On The Beach'

Elisabeth Meuleman (Groen) - Vlaams Parlementslid Elisabeth Meuleman (Groen) roept ouders en tv-makers op om na te denken over 'de bodemloze trash die vandaag op tieners afkomt'. 'Laat hen niet het idee krijgen dat dit soort televisie ook maar ergens een norm voor kan zijn.'

'Hoe zit het met de privacy van de gebruikers van VRT NU?'

Katia Segers en Lionel Bajart - 'De huidige gang van zaken op VRT NU staat echter in schril contrast met de voorbeeldfunctie die de VRT inzake privacy moet opnemen', vinden Katia Segers (SP.A) en Lionel Bajart (Open VLD).

'We zijn allemaal Amerikawatchers geworden'

Gilles Michiels - Gilles Michiels, cultuurredacteur van studentenblad Veto, zou graag zien dat we ons wat minder op cultuur uit de Verenigde Staten richten. 'Marokkaanse gnawa, ethio-jazz en Cubaanse ritmes smijten we op het hoopje van de wereldmuziek. Is niet alle muziek van de wereld?'

'Nieuwe muziek is nooit een publiekstrekker: echte kunst is haar tijd vaak vooruit'

Vrije Tribune - Annelies Van Parys en Gaea Schoeters verdedigen de opgelegde werken in de Koningin Elisabethwedstrijd. 'Hedendaags klassiek ligt moeilijk bij media en publiek, maar elk jaar verleiden de werken tientallen luisteraars tot een eerste voorzichtige vrijage met nieuwe muziek. En bij sommigen wordt het liefde.'

'In het klimaatdebat is de expert niet op De Afspraak'

Jeroen Denaeghel - Wetenschappers zijn niet graag gezien op tv-redacties en dat is jammer, vindt journalist en tv-maker Jeroen Denaeghel. 'We weten ondertussen dat 'het vijf voor twaalf is en Trump een ramp voor het klimaat' - mag het niet ietsje meer zijn?'