'Als David Bowie vanavond meekijkt, dan gaat hij zeker akkoord met Skepta als winnaar.' Skepta - né Joseph Junior Adenuga - leek de woorden van jurylid Jarvis Cocker zélf niet te geloven toen hij donderdag het podium opklom om zijn Mercury Prize (waarde: 25.000 pond) in ontvangst te nemen.

Een verrassende winnaar, die Skepta. De jaarlijkse uitreiking voor het beste Britse album heeft in het verleden al wel vaker onverwachte winnaars opgeleverd, daar niet van - denk maar aan Alt-J in 2012 of Young Fathers in 2014. Maar Skepta moest het dit jaar wél tegen én Bowie, én Radiohead, én Anohni opnemen.

Skepta won de prijs voor zijn plaat Konnichiwa, die in mei dit jaar zijn grote terugkeer betekende, want voorganger Doin' it again dateerde toch alweer van 2011. In Groot-Brittannië wisten ze die nieuwe plaat wel te smaken, en al snel streed Konnichiwa ginds met Beyoncé's Lemonade en Radioheads A Moon Shaped Pool om de eerste plaats in de albumlijsten. Wat volgde was Adele die hem aanprees op Twitter en de succesvolle Canadese rapper Drake die tekende bij Skepta's onafhankelijke platenlabel Boy Better Know.

Skepta wordt in de pers vaak afgeschilderd als de artiest die het grime-genre nieuw leven heeft ingeblazen, een imago dat hij zelf liever kwijt dan rijk is. 'Mensen die denken dat grime terug is, zijn schapen die de media volgen. Mensen die geen schapen zijn, weten dat grime nooit is verdwenen', stelt hij. De laatste keer dat een grime-artiest een Mercury Prize binnenrijfde, dateert nochtans al van 2003. Toen won Dizzee Rascal met het album Boy in da Corner.

Behalve met grime, wordt Skepta's muziek ook vaak geassocieerd met politieke protestboodschappen. Verschillende verzen op Konnichiwa liegen er niet om: 'Me and my Gs ain't scared of police / We don't listen to no politician / Everybody on the same mission / We don't care about your -isms and schisms', rijmt hij in het nummer Shutdown. Zelf omschrijft Skepta ze liever als teksten die gaan over vrijheid. 'Het is een belangrijke boodschap voor jongeren. Je hoeft naar niemand te luisteren. Het is belangrijk om jezelf te vinden.'.

De rapper mag dan een grote terugkeer gemaakt hebben, België lijkt voorlopig nog niet onverdeeld gewonnen voor de krachttoer van de Londenaar. Zijn passages op het Dour-festival in 2011 en 2016 waren meteen ook zijn twee enige concerten in ons land. Drie albums in een tijdspanne van amper vier jaar - Blacklisted, Microphone Champion en Doin' it again - konden niet voorkomen dat de rhymes uit het pre-Konnichiwa-tijdperk bij ons veeleer onder de radar bleven. Konnichiwa bracht dit jaar eindelijk verlossing. Met de nummers Shutdown, That's not me en Konnichiwa leverde Skepta drie meer dan verdienstelijke singles af, waardoor hij nu ook bij ons een voet tussen de deur lijkt te hebben gekregen.

En wat nu? Skepta zelf beloofde alvast niet op zijn lauweren te zullen rusten. Tijdens een backstage-interview enkele minuten na de Mercury Prize-uitreiking sprak hij de gevleugelde woorden: 'This is only leading to more greatness.'

'Als David Bowie vanavond meekijkt, dan gaat hij zeker akkoord met Skepta als winnaar.' Skepta - né Joseph Junior Adenuga - leek de woorden van jurylid Jarvis Cocker zélf niet te geloven toen hij donderdag het podium opklom om zijn Mercury Prize (waarde: 25.000 pond) in ontvangst te nemen. Een verrassende winnaar, die Skepta. De jaarlijkse uitreiking voor het beste Britse album heeft in het verleden al wel vaker onverwachte winnaars opgeleverd, daar niet van - denk maar aan Alt-J in 2012 of Young Fathers in 2014. Maar Skepta moest het dit jaar wél tegen én Bowie, én Radiohead, én Anohni opnemen.Skepta won de prijs voor zijn plaat Konnichiwa, die in mei dit jaar zijn grote terugkeer betekende, want voorganger Doin' it again dateerde toch alweer van 2011. In Groot-Brittannië wisten ze die nieuwe plaat wel te smaken, en al snel streed Konnichiwa ginds met Beyoncé's Lemonade en Radioheads A Moon Shaped Pool om de eerste plaats in de albumlijsten. Wat volgde was Adele die hem aanprees op Twitter en de succesvolle Canadese rapper Drake die tekende bij Skepta's onafhankelijke platenlabel Boy Better Know. Skepta wordt in de pers vaak afgeschilderd als de artiest die het grime-genre nieuw leven heeft ingeblazen, een imago dat hij zelf liever kwijt dan rijk is. 'Mensen die denken dat grime terug is, zijn schapen die de media volgen. Mensen die geen schapen zijn, weten dat grime nooit is verdwenen', stelt hij. De laatste keer dat een grime-artiest een Mercury Prize binnenrijfde, dateert nochtans al van 2003. Toen won Dizzee Rascal met het album Boy in da Corner.Behalve met grime, wordt Skepta's muziek ook vaak geassocieerd met politieke protestboodschappen. Verschillende verzen op Konnichiwa liegen er niet om: 'Me and my Gs ain't scared of police / We don't listen to no politician / Everybody on the same mission / We don't care about your -isms and schisms', rijmt hij in het nummer Shutdown. Zelf omschrijft Skepta ze liever als teksten die gaan over vrijheid. 'Het is een belangrijke boodschap voor jongeren. Je hoeft naar niemand te luisteren. Het is belangrijk om jezelf te vinden.'.De rapper mag dan een grote terugkeer gemaakt hebben, België lijkt voorlopig nog niet onverdeeld gewonnen voor de krachttoer van de Londenaar. Zijn passages op het Dour-festival in 2011 en 2016 waren meteen ook zijn twee enige concerten in ons land. Drie albums in een tijdspanne van amper vier jaar - Blacklisted, Microphone Champion en Doin' it again - konden niet voorkomen dat de rhymes uit het pre-Konnichiwa-tijdperk bij ons veeleer onder de radar bleven. Konnichiwa bracht dit jaar eindelijk verlossing. Met de nummers Shutdown, That's not me en Konnichiwa leverde Skepta drie meer dan verdienstelijke singles af, waardoor hij nu ook bij ons een voet tussen de deur lijkt te hebben gekregen.En wat nu? Skepta zelf beloofde alvast niet op zijn lauweren te zullen rusten. Tijdens een backstage-interview enkele minuten na de Mercury Prize-uitreiking sprak hij de gevleugelde woorden: 'This is only leading to more greatness.'