...

We bellen Tim Mielants (37) van op een set in Hongarije. Niet over The Terror, de horrorreeks die hij daar draait, wel over Legion, de nieuwe superheldenreeks van Fargo-bedenker Noah Hawley. Ons gesprek is een tiental minuten aan de gang wanneer de Belgische regisseur langs zijn neus weg vertelt hoe hartverscheurend pijnlijk het was om nee te zeggen tegen het aanbod van diezelfde Hawley om de laatste afleveringen van het derde Fargo-seizoen te regisseren.Pardon? 'Ik weet het, het is haast niet te geloven dat iemand die opdracht zou weigeren. Vier afleveringen vanFargo, dat zou bijzonder mooi hebben gestaan op mijn cv. En nu ik mezelf erover hoor babbelen, voel ik me heel lomp. (lacht) Te meer omdat dit het laatste seizoen van Fargo zou worden. Daarna wil Noah er namelijk mee stoppen.''Blijkbaar heb ik bij Legion indruk gemaakt, want anders krijg je zo'n aanbod niet. Natuurlijk heb ik er lang over nagedacht, maar ik heb uiteindelijk gekozen voor een ander project, The Terror, waarvoor ik nu dus in Hongarije zit.Dat project kon ik mee helpen opstarten en vormgeven. Deze uitdaging heeft het uiteindelijk gehaald van het gezond verstand. Ik ben nog te rade gegaan bij Jakob Verbruggen, die de laatste twee afleveringen van House of Cards 4 op zijn palmares heeft staan. Hij zei ook dat het vermoedelijk boeiender is een serie te kunnen openen dan er één af te sluiten.'Terwijl ik dit even laat bezinken, misschien eerst iets over Legion. Waar gaat die reeks precies over?TIM MIELANTS: 'Legion vertelt het verhaal van David Haller, een jongeman die worstelt met schizofrenie en regelmatig in psychiatrische instellingen verblijft. De reeks speelt zich af in het pre-X-Men-tijdperk, maar een echte spin-off van X-Men is het niet. Legion is dan wel een samenwerking tussen FX Productions en Marvel Television en draait om superpowers, maar er wordt in het midden gelaten of die mens wel echt superkrachten heeft.Legion is een waanzinnig originele reeks, die de kijker voortdurend op het verkeerde been zet. Iets als dit is nog nooit eerder vertoond! We hebben met deze reeks echt geëxperimenteerd, dat vond ik er zo aantrekkelijk aan. In tegenstelling tot bij Peaky Blinders (de BBC-topreeks waarvan Tim seizoen drie heeft geregisseerd, nvdr.), kreeg ik hier de volledige creatieve vrijheid. Bovendien was het budget gigantisch en waren de cast en crew geweldig. Ook al heb ik alleen maar aflevering vijf geregisseerd, dit was de beste job ooit.'Ben jij een Marvel-fan?MIELANTS: 'Om heel eerlijk te zijn is die superheldenwereld niet echt mijn ding. Vandaar ook dat ik het aanbod van Noah aanvankelijk weigerde. Maar FX is me blijven bellen, me blijven stalken. En toen ik in Los Angeles was voorPeaky Blinders zeiden ze me: het stomste wat je als regisseur kunt doen, is nee zeggen tegen Noah Hawley. Dus heb ik hem maar teruggebeld om te zeggen dat ik toch op zijn aanbod wilde ingaan. Uiteindelijk bleek Noah me te willen testen voor Fargo, en bleek ik daarvoor geslaagd te zijn. Ik kan nog stééds niet geloven dat ik nu Fargo niet aan het maken ben .'(lacht). 'Maar om terug te komen op je vraag: ik was dus helemaal niet vertrouwd met superhelden en superkrachten, laat staan dat ik er ooit over nagedacht heb daar ooit een reeks over te maken. 'Zou ik dat wel kunnen?' vroeg ik me af. Maar Noah bleek net op zoek te zijn naar een kruisbestuiving tussen verschillende stijlen en werelden. Ik werd ook omringd door een leger professionals dat alles wat ik in mijn hoofd had in de praktijk bracht. Ik ben bijzonder trots op het resultaat.'Hoe kwam Noah Hawley bij jou terecht in the first place?MIELANTS: 'Noah had Peaky Blinders gezien. Het was hem opgevallen dat ik daarin personages had neergezet diebigger than life en toch geloofwaardig waren. Dat wilde hij ook voor Legion. Ik heb een heel specifieke stijl ontwikkeld, die blijkbaar wel in trek is. En ik ben extreem koppig. Ik herinner me nog goed hoe zwaar ik tijdens het filmen van Code 37 in de clinch ben gegaan met VTM. Ze vonden mij daar compleet gek. We hebben enorme ruzies gehad. Uiteindelijk mocht ik in Cordon wel wat zotter doen, mijn stijl harder doorduwen. Vandaar de meer existentiële karakters, de angsten, de depressies. Ik ben nooit bang geweest om het gevaar en de extremen op te zoeken, als een stuntman die alles durft. Ik bén zot, maar wel in de positieve zin. Dat is gewoon mijn persoonlijkheid, een strategie zit er niet achter. Het werkt wel goed in combinatie met andermans materiaal. Mocht ik zelf programma's of films schrijven, dan zou het resultaat waarschijnlijk volledig van de pot gerukt zijn.'Je regisseert momenteel uitsluitend series, geen films. Wat is er toch zo aantrekkelijk aan dat kleine scherm?MIELANTS: 'Het zijn fantastische tijden voor de televisie. David Lynch heeft het pas nog gezegd: niet film, maar tv is de nieuwe arthouse. Er wordt waanzinnig veel geëxperimenteerd, er is veel tijd om dingen uit te werken en er is veel geld om ze te maken. Ik ben oprecht blij dat ik deel mag uitmaken van dit tv-landschap. Alle regels mogen overboord: héérlijk. Hoewel ik in een reeks als Beau Séjour wel potentieel zie, staan we daar in Vlaanderen helaas nog ver vanaf. Er mag in Vlaanderen gerust nog wat meer uitgeprobeerd worden. In de Verenigde Staten en in iets mindere mate ook in het Verenigd Koninkrijk zijn ze daar nu al volop mee bezig.'Twee jaar geleden zei je in Knack Focus dat 'een carrière in het buitenland geen doel op zich is'. Nu héb je die buitenlandse carrière. Zien we je ooit nog terugkeren naar de Vlaamse televisiewereld?MIELANTS: 'Dat zou kunnen, maar wat er momenteel in Vlaanderen geschreven wordt, is me iets te saai. In het buitenland word ik betaald om risico's te nemen, in Vlaanderen zou ik heel voorzichtig moeten zijn. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik erop kick om met grote acteurs te werken. (lacht) Ik denk dat ik altijd voor de uitdaging zal kiezen. Als ik die in Vlaanderen ooit nog vindt, zal ik niet aarzelen om terug te keren.'Momenteel zit je in Hongarije voor de opnames van The Terror, een horrorreeks. Ook een nieuw genre voor jou?MIELANTS: 'Tegenwoordig worden heel veel Amerikaanse series in die contreien gedraaid, omdat het daar goedkoper is. En het loopt best goed, hier in Hongarije. The Terror is inderdaad horror, maar uiteindelijk is die horror ook maar een middel om het verhaal in te kleden. Het belangrijkste is dat je als regisseur blijft inspireren, op een originele manier. The Terror is trouwens een nieuwe The Walking Dead. Productiehuis AMC heeft daar heel veel succes mee geoogst en geld mee verdiend, en hoopt binnenkort hetzelfde te doen met The Terror. Ze smijten er alleszins veel geld tegenaan. Héél prettig!' (lacht)