Tijd en grenzen zijn een rekbaar begrip voor Scorpions

© Wouter Van Vaerenbergh

Dat het na een succesvolle carrière van een halve eeuw moeilijk stoppen is, bewijst Scorpions elk jaar opnieuw. Na vijftig jaar spelen is voor de Duitsers het concept afscheidstournee inmiddels een rekbaar begrip geworden. De tijd vliegt als je je amuseert, niet?

Scorpions

Mainstage 1

22.35u – 00.05u

Bekijk hier de beeldreportage van het concert.

Niet alleen bleek tijd voor Scorpions rekbaar, ook de grenzen van Frankrijk liepen tijdens Make It Real even door de kempen. Achter de band wapperde immers een gigantische Franse vlag, waarschijnlijk om goodwill bij het publiek op te wekken. In plaats van Going Out with a Bang gingen ze dus enkele minuten af met een bang. Gelukkig liet het publiek het niet teveel aan z’n hart komen. Bij wijze van verontschuldiging voor die misser voederde frontman Klaus Meine tijdens het volgende nummer The Zoo een resem drumstokken aan het publiek. Een bordje ‘do not feed the animals’ was immers nergens te bespeuren.

© Wouter Van Vaerenbergh

Doorheen de carrièreoverspannende set werd eens te meer duidelijk hoeveel een band kan veranderen in een tijdspanne van halve eeuw. Doordat ze een zo afwisselende en representatieve set probeerden te spelen, stond de spanningsboog ongeveer even strak als onze onderste oogleden na drie dagen Graspop. De Duitsers kabbelden een beetje en dat gaf het publiek een vrijgeleide om rustig te babbelen en foto’s van hun kinderen aan elkaar te tonen, want ze veranderen toch zo snel. Tijdens Winds of Change en andere klassiekers als Crazy World werden die smartphones gelukkig weer even weggestoken om massaal mee te zingen.

Eindigen deed Scorpions met het geweldige Rock You Like a Hurricane. Elke andere band had die songs verwisseld met Going Out With A Bang, het nummer waarmee de band anderhalf uur eerder het concert aanvatte. Een teken dat Scorpions nog lang niet aan stoppen denken, of het enige bewijs dat de rockers van Scorpions nog tegendraads kunnen zijn?

Johannes De Breuker