Het begon allemaal met Mike Keirsbilcks beslissing om zijn eigen muzikale ambities aan de kant te schuiven. Hoewel hij in zichzelf geen muzikant zag, wilde hij op een andere manier zijn passie voor muziek beantwoorden. Samen met Miguel Boriau en Nele Buys richtte hij in 2008 Consouling Sounds op, toen nog als vzw. In 2014 verliet Miguel om persoonlijke redenen het schip. Consouling maakte een doorstart en werd het professionele label zoals we dat vandaag kennen.
...

Het begon allemaal met Mike Keirsbilcks beslissing om zijn eigen muzikale ambities aan de kant te schuiven. Hoewel hij in zichzelf geen muzikant zag, wilde hij op een andere manier zijn passie voor muziek beantwoorden. Samen met Miguel Boriau en Nele Buys richtte hij in 2008 Consouling Sounds op, toen nog als vzw. In 2014 verliet Miguel om persoonlijke redenen het schip. Consouling maakte een doorstart en werd het professionele label zoals we dat vandaag kennen. Consouling Sounds groeide vanuit de persoonlijke overtuiging van haar oprichters dat donkere, alternatieve muziekgenres een podium verdienden in tijden van knisperelectro en lo-fi. Oorspronkelijk wilde het label een platform zijn voor bands en artiesten binnen het postrockgenre, dat anno 2008 een hoogtepunt kende. Al snel werd dat verder opengetrokken naar muziek die alle genreconventies aan haar laars lapt. 'We gaan op zoek naar muziek die vernieuwt, durft, prikkelt, uitdaagt, muziek die grenzen opzoekt en overschrijdt,' verduidelijkt Keirsbilck. 'Mike vindt het belangrijk dat zijn label een platform kan zijn voor heel uiteenlopende muziekvormen en dat is nodig als je als label wil groeien,' zegt muzikant Dirk Serries. 'Zowel als artiest en als label mag je niet stagneren, hoe alternatief je muziek ook is. Je moet blijven vernieuwen en nieuwe bronnen blijven aanboren. Dat Consouling Sounds daarin slaagt, getuigt in mijn ogen van gezonde ambitie,' aldus Serries. Het Consouling label wil muzikaal experiment ondersteunen in de hoop dat het verder zal evolueren en groeien. Volgens Serries is dat ongezien in België: 'Ik heb het niet over alternatieve pop of rock maar over heel experimentele muziek. Op dat vlak doet Consouling naar mijn aanvoelen iets unieks binnen de Belgische muziekscène.' Door op een nichemarkt te mikken zoals die van de experimental-, post-, doom-, en ambientmuziek, maken de Consouling-oprichters het zichzelf niet gemakkelijk. Dat het tien spannende jaren geweest zijn, hoeft niet te verbazen. 'De twijfel of ons idee wel zou aanslaan, is er nog elke dag,' zegt Keirsbilck. 'We focussen op muziekgenres waar gelukkig op wereldschaal wel een groot publiek voor bestaat. Daarom waren we van in het begin verplicht om van onder onze kerktoren uit te komen en een ruim publiek op te zoeken, zodat we zouden overleven in the long run.'Consouling Sounds zet al sinds het prille begin sterk in op de uitbouw van haar internationaal distributienetwerk. Op die manier heeft het label zich doorheen de jaren internationaal vertakt. 'Onze bedoeling is niet alleen om België op de wereldkaart te zetten, maar ook om de rest van de wereld naar België te brengen,' benadrukt Keirsbilck. Dat het label ook aanwezig zal zijn op de Brusselse editie van de Independent Label Market, bevestigt die tendens. Volgens Dirk Serries doet Consouling Sounds iets voor de Belgische muziekwereld waar andere labels nooit in geslaagd zijn: 'Ze maken moeilijke muziekgegevens aantrekkelijk voor een ruim publiek.'Zelf begon Serries zijn muzikale carrière in de jaren 80 als vidnaObmana. In België kreeg hij weinig aandacht, waardoor hij de eerste 12 jaar van zijn loopbaan bij het Amerikaanse Project Records doorbracht. 'Ik heb mijn peilen volledig op het buitenland gericht, mede omdat ik in België geen platform vond om mij bij aan te sluiten,' vertelt Serries. 'Er was geen organisatie voor undergroundmuzikanten zoals mezelf, niet labelgewijs, niet radiogewijs, niet concertgewijs en ook niet persgewijs. En dat terwijl heel wat buitenlandse muzikanten hier wel erkend werden.' In Consouling Sounds vond Serries het platform dat hij tijdens de eerste twintig jaar van zijn carrière miste. 'Wat ik zo mooi vind aan Consouling Sounds, is dat zij geloven in de kracht van de Belgische muziek en van onze eigen muzikanten en dat zij dat naar buiten dragen met heel veel bravoure.'Consouling Sounds heeft niet alleen op muzikaal-artistiek vlak een evolutie doorgemaakt. Keirsbilck en Buys hebben het label ook uitgebouwd met tal van zusterinitiatieven. In 2014 richtten ze de Consouling Store op, een vinyl- en merchandisewinkel in hartje Gent. Een jaar later komt daar sublabel 9000 Records bij, waarmee de Consouling-oprichters een exclusieve plaats geven aan eigenzinnig Gents talent. De drang om artiesten en bands allerhande vooruit te helpen, is enorm. Daarom richtten Keirsbilck en Buys in 2013 de Consouling Agency op. Met dat initiatief willen ze bands met potentieel en met de juiste mindset op pad helpen om de stap naar een contract - bij Consouling of bij een ander platenlabel - te maken. Zo stonden ze in voor de release en promotie van drie 7-inches voor Brutus, die ze zo op weg hielpen naar een contract bij Sargent House. Met de subdivisie Circuits zet Consouling zich sinds vorig jaar ook open voor elektronische muziek. 'Tien jaar geleden namen we ons voor om niet naar het elektronische spectrum te kijken, maar de laatste jaren zijn er in die sfeer heel leuke dingen ontstaan. We vonden het onzinnig om onszelf de restrictie op te leggen om daar niets mee te doen. Daarom hebben we met Circuits de mogelijkheid gecreëerd om daar toch op in te spelen,' aldus Keirsbilck. Op zondag 8 april is Consouling Sounds curator op BRDCST-festival, een indoor evenement van de AB waarbij muzikale grenzeloosheid vijf dagen lang in de kijker wordt gesteld. De avond zal in het teken staan van het 10-jarige bestaan van het label, dat gevierd zal worden met de release van Epitaph van Dirk Serries. 'Die plaat is in feite de zwanenzang van mijn ambient-periode die 30 jaar geduurd heeft. Tegelijkertijd luidt het een nieuwe periode in, waarin ik de focus zal leggen op nieuwe experimenten, genres en samenwerkingen,' aldus Serries. Serries zal een hele avond lang voor de muzikale invulling zorgen, onder meer met zijn project Fear Falls Burning en met zijn meest recente experiment Yodok III. 'Ik zal een staalkaart puren uit mijn repertoire, van de heel minimale ambient van de afgelopen 30 jaar tot de klassieke, orchestrale en organische muziek van Yodok III,' vertelt de artiest. Dat hij de avond zal afsluiten met Tomas Järmyr en Kristoffer Lo, is deels symbolisch: 'Samenwerkingen zoals Yodok III zijn voor mij de toekomst.'Ook Consouling richt met deze avond een ferme blik op de toekomst. 'We hebben getwijfeld om een bloemlezing op poten te zetten van tien artiesten waarmee we de afgelopen tien jaar hebben samengewerkt, maar dat gaf ons teveel het gevoel dat we enkel naar het verleden keken,' zegt Keirsbilck. 'Met de release van Epitaph tonen we ook wat de toekomst in petto heeft.' 'Dat is een toekomst vol vernieuwing,' voegt Serries daar nog aan toe. 'Ik denk dat dat voor ons allebei het hoofddoel is.'