Nog voor de ticketverkoop van Nick Caves concert in het Antwerpse Sportpaleis startte, gaf Spotify aan een selecte groep mensen de mogelijkheid om kaartjes te kopen. Het principe heet 'Fans First' en wordt ook gebruikt om exclusieve merchandising te verdelen.

'Spotify geeft zijn gebruikers sinds enkele maanden een voetje voor bij grote concerten', bevestigt Stefan Esselen van Tele Ticket Service maandag aan Het Nieuwsblad. 'Wij zijn louter de uitvoerder; de voorverkoop van tickets wordt internationaal geregeld tussen de artiest, zijn management en de streamer.' Daarmee neemt Spotify de rol over van de traditionele fanclubs of e-mailnieuwsbrieven.

Hoe Spotify bepaalt wie recht heeft op een Fans First-mail, is niet duidelijk. 'E-mails worden verstuurd naar luisteraars van wie onze gegevens tonen dat ze de grootste fans van een artiest zijn', staat de lezen op de website van de streamingdienst, zonder verdere verklaring. Daarnaast maakt Spotify expliciet duidelijk dat niet enkel abonnementshouders zo'n mail kunnen krijgen en dat gebruikers in hun instellingen moeten aanduiden dat ze nieuws en aanbiedingen van Spotify willen ontvangen.