Roger Taylor: ‘F*ck off, darling’

De drummer van Queen heeft nieuws! ‘We werken nu op enkele onuitgebrachte nummers die Freddie samen met Michael Jackson opnam begin jaren tachtig.’

De voormalige Trident Studio’s, Londen, de ochtend na de vernissage van de Queen-expo ‘Stormtroopers in Stilletos’. De opname-studio in een onooglijk steegje in hartje Londen wordt nu als montagestudio voor televisie gebruikt. In de jaren zeventig echter waren de Trident Studios het muzikale mekka voor artiesten als The Beatles, Carly Simon, David Bowie, Elton John en Marc Bolan. En ook voor Queen, want in diezelfde studio namen ze ondermeer ‘Bohemian Rhapsody’ op. De gedroomde plek dus, voor een vraaggesprek met drummer Roger Taylor.

Jullie namen hier in deze studio jullie debuutalbum als ‘Bohemian Rhapsody’ op. Ik kan me voorstellen dat jullie een pak herinneringen aan die opnames hebben?
Roger Taylor: Absoluut. In 1972 namen we onze eerste demo op in de okselfrisse De Lane Studio. We hadden een ruildeal: zij testten de studio-apparatuur uit terwijl wij opnamen. Daarna leurden we met die demo: we klopten bij alle mogelijke platenfirma’s aan met de vraag om ons as-je-blieft te tekenen. Trident, een managementburo, hapte als eerste toe, en stelde voor om de zoektocht naar een geschikte platenfirma van ons over te nemen. Maar ze wilden wel dat we de nummers opnieuw opnamen in hun studio. We konden echter enkel tijdens de “vrije uren” van de studio gebruik maken (nvdr : tijdens de zogenaamde “down time”-uren). Dat betekende dat we soms midden in de nacht werden opgebeld om te komen opnemen. Ik herinner me dat ik weken aan een stuk de opnames van Elton Johns ‘Yellow Brick Road’ moest aanhoren terwijl ik boven in een zetel probeerde te slapen (lacht).

Jullie namen als groep voortdurend grote artistieke risico’s. Zagen jullie dat als een logische stap of eerder als een noodzakelijke breuklijn in jullie carrière?
Taylor: We wilden in de eerste plaats elke mogelijke verveling tegengaan. Veel groepen brengen een succesvolle debuutplaat uit en herhalen zichzelf daarna telkens weer. Omdat wij door zoveel verschillende muziekstijlen werden beïnvloed, konden we heel eclectische albums maken. En we kregen van onze platenfirma ook de nodige vrijheid. Ik heb nooit druk van hun kant uit gevoeld om in een bepaald genre te blijven hangen. Dit gezegd zijnde is er een periode in de jaren tachtig geweest waarin we teveel synths gebruikten. Eigenlijk was alles in de jaren tachtig fout:de kleren, de haarkapsels, … (lacht). It’s a decade you want to throw away.

Klopt het verhaal dat jullie in 1977 ‘News Of The World’ opnamen terwijl in de studio naast jullie de Sex Pistols aan het werk waren?
Taylor: Jawel. Zij namen op dat moment ‘Never Mind The Bollocks’ op. Ik hield wel van de Sex Pistols. Ik werd vrienden met hen, in het bijzonder met Johnny Rotten. Sid Vicious daarentegen vond ik maar niks. He was rubbish.

Ligt er nog veel onuitgebracht materiaal te wachten in de archieven?
Taylor: Niet zo veel eigenlijk. Veel onuitgebrachte opnames hebben we herwerkt voor ‘Made In Heaven’ (hun postume album, nvdr.). We werken nu op enkele onuitgebrachte nummers die Freddie samen met Michael Jackson opnam begin jaren tachtig. Ik mag er nog niet veel over zeggen, behalve dat ze schitterend klinken.

Je werkte twintig jaar samen met Freddie. Wat heb je van hem geleerd?
Taylor: Freddie was een fantastische man, maar hij was ook zeer ongeduldig. Fans die om een handtekening vroegen, durfde hij wel eens afschepen met een ‘fuck off, darling’ (lacht). Hij was zo gefocust, en hij wist zo goed wat hij wilde dat hij met niks of niemand rekening wilde houden die daarbij in zijn weg stond. Hij vond dat puur tijdverlies. Ik daarentegen zei vroeger op alles ‘ja’, uit schrik om iemand te kwetsen. Met als gevolg dat ik vooral mezelf voortdurend in de problemen bracht (lacht).

Slotvraag: hoe komt het dat een jonge gast, geobsedeerd door rock ’n roll, perse tandarts wilde worden?
Taylor: (lachend) Ach, het was voor mij de enige kans om naar Londen te trekken, dacht ik toen. Het is gelukkig anders gelopen!


Francis Weyns


De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content