Red Bull schrapt een groot deel van zijn culturele werking. 'We hebben op globaal niveau beslist om binnen de culturele marketingactiviteiten een sterkere focus te leggen op die zaken die voor de meeste impact zorgen', zegt Jacob Vanluchene, marketing manager bij Red Bull België.

Welke projecten verdwijnen, is nog niet duidelijk. In het muziekluik blijft alvast platenlabel Red Bull Records zeker bestaan, net zoals Red Bull Batalla de los Gallos, een wedstrijd voor Spaanse hiphop, Red Bull BC One en Red Bull Dance Your Style, wedstrijden voor break- and street dance. Volgens Business Insider zou de herorganisering internationaal cultuurdepartementen van Red Bull treffen, net zoals het jaarlijkse Red Bull Music Festival en de livesessies van Red Bull.

Volgens onze informatie is er ook bij Red Bull België een herstructurering bezig. Wat de gevolgen zijn voor de Belgische muzieksector, wordt later bekendgemaakt. 'We zijn meer specifieke, lokale, Belgische projecten aan het evalueren', zegt Vanluchene. 'Welke we daarvan behouden, zullen we later bekend maken.'

De steun van het bedrijf aan de Belgische festivals komt volgens Serge Platel, woordvoerder van de Federatie van Muziekfestivals in Vlaanderen, niet in het gedrang. Dat bevestigt ook Vanluchene: 'Red Bull heeft altijd deel uitgemaakt van de Belgische festivalwereld, en zal dat in de toekomst ook blijven doen'. In ons land ondersteunt Red Bull onder meer Tomorrowland, Pukkelpop, Rock Werchter en Graspop. Het bedrijf staat ook achter de Red Bull Elektropedia Awards en muziekwebsite Red Bull Elektropedia. De toekomst van beide projecten is voorlopig nog onzeker.

Black Lives Matter

Het snoeien in het cultuurluik van Red Bull is een opmerkelijke beslissing, aangezien muziek, samen met extreme sporten, al jaren verbonden is met (de marketing van) het bedrijf. Toch komt de beslissing niet helemaal uit de lucht gevallen: vorig jaar werden Red Bull Music Academy en Red Bull Radio opgedoekt omdat Red Bull stilaan afstand wou nemen van creatieve partnerovereenkomsten, zo schrijft Pitchfork, omdat het cultuurluik te weinig oplevert. Red Bull Music Academy plaveide reeds de weg voor artiesten als Flying Lotus en organiseerde wereldwijd evenementen.

Het is niet de eerste keer deze week dat het Oostenrijks bedrijf de kranten haalt. Een deel van het bestuur van Red Bull werd aan de deur gezet. Een officiële reden werd er niet gegeven, maar volgens Business Insider werden Stefan Kozak (CEO Noord-Amerika) en Amy Taylor (president en CMO Noord-Amerika) ontslagen na interne spanningen naar aanleiding van de reactie van het bedrijf op Black Lives Matter. Kozak en Taylor wouden zich scharen achter de Black Lives Matter-beweging en diversiteit promoten, maar Red Bull houdt zich doorgaans ver van politiek en wou geen standpunt innemen. Die apolitieke houding manifesteert zich op verschillende vlakken: zo is Formule 1-coureur Max Verstappen, die voor Red Bull rijdt, een van de weinige coureurs die weigerde te knielen voor de Black Lives Matter-beweging.

Ook Florian Klaass (verantwoordelijk voor internationale culturele marketing) moest volgens The Wall Street Journal opstappen. Klaass stond dan weer aan het hoofd van een team dat zich racistisch uitlaatte in een powerpointpresentatie. In een officieel statement kant Red Bull zich tegen elke vorm van racisme. Of die politieke spanningen iets te maken hebben met het sluiten van cultuurdepartementen, is niet duidelijk. (M.M.)

Red Bull schrapt een groot deel van zijn culturele werking. 'We hebben op globaal niveau beslist om binnen de culturele marketingactiviteiten een sterkere focus te leggen op die zaken die voor de meeste impact zorgen', zegt Jacob Vanluchene, marketing manager bij Red Bull België.Welke projecten verdwijnen, is nog niet duidelijk. In het muziekluik blijft alvast platenlabel Red Bull Records zeker bestaan, net zoals Red Bull Batalla de los Gallos, een wedstrijd voor Spaanse hiphop, Red Bull BC One en Red Bull Dance Your Style, wedstrijden voor break- and street dance. Volgens Business Insider zou de herorganisering internationaal cultuurdepartementen van Red Bull treffen, net zoals het jaarlijkse Red Bull Music Festival en de livesessies van Red Bull.Volgens onze informatie is er ook bij Red Bull België een herstructurering bezig. Wat de gevolgen zijn voor de Belgische muzieksector, wordt later bekendgemaakt. 'We zijn meer specifieke, lokale, Belgische projecten aan het evalueren', zegt Vanluchene. 'Welke we daarvan behouden, zullen we later bekend maken.'De steun van het bedrijf aan de Belgische festivals komt volgens Serge Platel, woordvoerder van de Federatie van Muziekfestivals in Vlaanderen, niet in het gedrang. Dat bevestigt ook Vanluchene: 'Red Bull heeft altijd deel uitgemaakt van de Belgische festivalwereld, en zal dat in de toekomst ook blijven doen'. In ons land ondersteunt Red Bull onder meer Tomorrowland, Pukkelpop, Rock Werchter en Graspop. Het bedrijf staat ook achter de Red Bull Elektropedia Awards en muziekwebsite Red Bull Elektropedia. De toekomst van beide projecten is voorlopig nog onzeker.Het snoeien in het cultuurluik van Red Bull is een opmerkelijke beslissing, aangezien muziek, samen met extreme sporten, al jaren verbonden is met (de marketing van) het bedrijf. Toch komt de beslissing niet helemaal uit de lucht gevallen: vorig jaar werden Red Bull Music Academy en Red Bull Radio opgedoekt omdat Red Bull stilaan afstand wou nemen van creatieve partnerovereenkomsten, zo schrijft Pitchfork, omdat het cultuurluik te weinig oplevert. Red Bull Music Academy plaveide reeds de weg voor artiesten als Flying Lotus en organiseerde wereldwijd evenementen. Het is niet de eerste keer deze week dat het Oostenrijks bedrijf de kranten haalt. Een deel van het bestuur van Red Bull werd aan de deur gezet. Een officiële reden werd er niet gegeven, maar volgens Business Insider werden Stefan Kozak (CEO Noord-Amerika) en Amy Taylor (president en CMO Noord-Amerika) ontslagen na interne spanningen naar aanleiding van de reactie van het bedrijf op Black Lives Matter. Kozak en Taylor wouden zich scharen achter de Black Lives Matter-beweging en diversiteit promoten, maar Red Bull houdt zich doorgaans ver van politiek en wou geen standpunt innemen. Die apolitieke houding manifesteert zich op verschillende vlakken: zo is Formule 1-coureur Max Verstappen, die voor Red Bull rijdt, een van de weinige coureurs die weigerde te knielen voor de Black Lives Matter-beweging.Ook Florian Klaass (verantwoordelijk voor internationale culturele marketing) moest volgens The Wall Street Journal opstappen. Klaass stond dan weer aan het hoofd van een team dat zich racistisch uitlaatte in een powerpointpresentatie. In een officieel statement kant Red Bull zich tegen elke vorm van racisme. Of die politieke spanningen iets te maken hebben met het sluiten van cultuurdepartementen, is niet duidelijk. (M.M.)