Pukkelpop – dag 2: Charles Bradley & His Extraordinaires: een onversneden soulfeest

(23.35u, Club) Met ‘The Screaming Eagle of Soul’ stond- we hebben het gecheckt – de oudste muzikant van deze editie op Pukkelpop. Al bleek 64 jaar lang niet te oud om de Club in vuur en vlam te zetten voor een onversneden soulfeest.

PLUS
Het publiek was dronken, stoned en rumoerig toen Bradley ten tonele verscheen, maar wel het juiste soort dronken, stoned en rumoerig. Er broeide iets in de Club, die duidelijk zin had in een onversneden old school soulfeest. Bradley ging daar graag op in en ontsteeg met fantastische versies van No Time For Dreaming, The World, How Long en de Neil Young-cover Heart of Gold zichzelf, voortgestuwd door de energie in de tent én de fond van zijn zeskoppige band – stuk voor stuk uitstekende muzikanten uit de rijke Dapstone-stal. Precies het soort optredens waar festivals voor gemaakt zijn.

MIN Het is moeilijk om Charles Bradley te recenseren zonder de naam ‘James Brown’ te laten vallen. De zangstijl, de danspasjes, de oerschreeuw, zijn voor een 64-jarige verrassend soepele splits: Bradley – ontdekt als imitator van Brown – kan de invloed van zijn grote held niet ontkennen. Een criticaster zou dan woorden als ‘ersatz’ in de mond kunnen nemen; wij doen dat niet. Veel erger: de beats van Chase & Status die het slot van het concert kwamen verstoren. Al moet het gezegd: het publiek dat tegen het achtergrondlawaai om een bis schreeuwde – en die onverwacht ook kreeg – was het soort moment dat een optreden memorabel maakte. Bradley zal zich zijn passage op Pukkelpop nog lang heugen. U ook.

YOUTUBE-MOMENT ‘I’m gonna leave you with a piece of my heart.’ Bradley die op zijn knieën neerzijgt om het publiek te danken, net voor de bis Why Is It So Hard?. Een dankbaar man: wij vinden dat schoon.

Geert Zagers Foto’s: Koen Keppens

SETLIST Theme/Mighty Mighty/Heartaches and Pain/No Time For Dreaming/Lovin’ You/The World/How Long/Slip Away/Heart of Gold/Funky Funky Time/Golden Rule/Why Is It So Hard?