Muziekclub Petrol verdwijnt: ‘De stad Antwerpen heeft ons niet voldoende geholpen’

De Antwerpse muziekclub Petrol © 5 voor 12

Zes weken zou de muziekclub Petrol aanvankelijk in die oude loods aan het Antwerpse Zuid blijven. Het werd twaalf jaar. Maar morgen, na nog één stevig feest, is het er dan toch gedaan mee. Bezieler Philip De Liser blikt terug en vooruit: ‘Ooit was Petrol de enige Belgische zaal die zich met de grote Berlijnse clubs kon meten.’

Nu zaterdag 26 november opent de Petrol voor de laatste keer de deuren. Onder andere Monica Electronica, Fredo & Thang en Louis Katorz sluiten mee een tijdperk in de geschiedenis van het Belgische clubcircuit af. De lijst van hoofdrolspelers in dat tijdperk oogt indrukwekkend. The XX, Chase & Status, Hudson Mohawke, Mos Def, Laurent Garnier en Bloc Party speelden er ooit. De beau monde van de Belgische pop en rock – denk Netsky, Balthazar, Triggerfinger, Das Pop, Absynthe Minded en Black Box Revelation – zette er haar eerste stappen.

Op de plaats van Petrol, op de D’Herbouvillekaai in Antwerpen, komt het duurzame bedrijventerrein Blue Gate. ‘We hebben altijd al geweten dat het iets tijdelijks zou zijn’, zegt bezieler Philip De Liser. Hij is de oprichter van 5 voor 12. De vzw achter Petrol kleurde ook voor ze een vaste locatie had het nachtleven in Antwerpen en ver daarbuiten op verschillende locaties, onder andere met Ten Days Off en De Nachten. ‘We organiseerden zomeractiviteiten en pop-upevents nog voor er sprake was van die term’, zegt De Liser.

In de zomer van 2004 botsen De Liser en co. op een leegstaande oude loods, waar ooit een afvalverwerkingsbedrijf gevestigd was geweest. Oorspronkelijk zouden ze ook daar maar zes weken vertoeven. ‘Nu zijn we twaalf jaar verder. Elke keer werd het contract verlengd, met de melding dat het de laatste keer zou zijn.’

Was er op een bepaald moment hoop dat Petrol toch zou kunnen blijven?

PHILIP DE LISER: ‘Ja, maar we hebben de Antwerpse politiek niet meegekregen. We hadden best in het Blue Gateverhaal gepast, maar er speelden grotere belangen mee, voelden we. Petrol was voor de stad niet betekenisvol genoeg.’

Welke rol heeft Petrol gespeeld in het Belgische clubcircuit?

DE LISER: ‘Vandaag kunnen Antwerpse jongeren op veel plekken terecht: muziekcentrum TRIX, DE studio… Toen wij met Petrol begonnen, was dat er allemaal niet.’

‘In haar hoogdagen was Petrol de enige zaal in België die zich qua imago kon meten met de grote Berlijnse clubs. Ons concept was uniek: een concert met daarna internationale deejays.’

Hoe verliep de overgang van rondzwervende organisatie naar het runnen van een eigen zaal?

DE LISER: ‘We hadden geen idee hoe een zaal uit te bouwen en zijn er heel naïef aan begonnen. In het begin was het een woestenij, er lag tien centimeter duivenstront op de vloer. Met eigen middelen hebben we de loods dan helemaal verbouwd.’

‘Achteraf was dat onverstandig. We hadden de werken beter in fases uitgevoerd. De tekorten liepen almaar hoger op, zeker toen de Vlaamse gemeenschap in onze subsidies begon te snijden. Daardoor moesten we bij onze programmatie meer aan de cijfers denken, commerciëler programmeren. Dat vertaalde zich in nog minder subsidies, enzovoort. Het was een vicieuze cirkel, zeker omdat we na het kwijtraken van onze Vlaamse subsidies niet meer in de bovenste schuif lagen bij het Antwerpse stadsbestuur. Het heeft ons altijd beloofd om mee te zoeken naar een nieuwe locatie, maar heeft daar te weinig voor gedaan.’

‘Ze heeft ons ooit de locatie aangeboden voor club Ampere. Tien jaar geleden was de buurt daarrond een woestenij waar niets in zagen, nu bruist die als nooit tevoren.’

Welke hoogtepunten uit 12 jaar Petrol koester je het meest?

DE LISER: ‘Er zijn zoveel hoogtepunten. LCD Soundsystem heeft hier ooit gestaan toen de groep totaal nog niet bekend was. Jamie Lidell trad op als experimenteel muzikant, nog voor hij met neosoul bezig was. Daarna kwam er een videoshow van Peter Greenaway (legendarisch regisseur van onder andere ‘The Cook, the Thief, his Wife and her Lover’), met touchscreens. Een redelijk indrukwekkende productie.’

Gotye concerteerde hier toen niemand hem kende, net zoals Paul Kalkbrenner. Nu verkoopt die laatste Sportpaleizen uit.’

5 voor 12 zal nu opnieuw een rondzwervende organisatie worden.

DE LISER: ‘In zekere zin wel. We hopen nog altijd een andere locatie te vinden en hebben al een aantal mogelijkheden bezocht. Er liggen meerdere opties op tafel, maar er is nog niets concreet. Door ons brede netwerk aan partners en jonge organisaties stellen we vast dat er nog altijd nood is aan een goede alternatieve plek, los van de mainstream.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content