Interpol @ Rock Werchter Dag 4: Wat goed is gaat te snel voorbij

© Wouter Van Vaerenbergh

U wilt meer blauw op straat? Laat het dan het blauw van Interpol zijn. De New Yorkse post-postpunkband brengt binnenkort zijn vijfde cd ‘El Pintor’ uit en maakte, na een jarenlange stilte, als afsluiter op het Klub C-podium, een gesmaakte comeback.

PLUS

Een Aziatisch meisje tikt me op de schouders. “This is the best band in the world”, zegt ze beslist en na, bij benadering, 96 uur Rock Werchter in mijn lijf, heb ik niet meer de energie om met haar in discussie te gaan. Wat in ieder geval gauw duidelijk wordt is dat Interpol, na zijn matige titelloze cd van vier jaar geleden en het vertrek van bassist Carlos Denger, eindelijk weer een vitale indruk maakt. Zanger Paul Banks stond, na zijn solo-uitstapjes, met volle overgave op het podium. Ook het feit dat het publiek reikhalzend uitkeek naar de come-back van het kwartet, droeg ertoe bij dat dit politionele optreden een voltreffer werd.

Het hielp uiteraard dat Interpol hoofdzakelijk putte uit zijn meest geliefde platen: debuut ‘Turn On The Bright Lights’ uit 2002 en het tien jaar oude ‘Antics’. Hoewel ze, vooral in onze streken, qua populariteit ruimschoots wordt overklast door Editors, hebben we Interpol altijd de betere groep gevonden, en met donkere maar trotse songs als ‘Say Hello to The Angels’, ‘NYC’, ‘Narc’ en ‘Take Me On A Cruise’ lieten de heren duidelijk merken waar het op stond.

De twee gitaren speelden machtig tegen elkaar op en sleepten genoeg stenen aan voor een imposante wall of sound en de ritmesectie kwam tegelijk gedreven en energiek uit de hoek. Bovendien had de tussen Ian Curtis en de jonge Bowie laverende croon van Paul Banks zijn bezwerende karakter teruggevonden en paste de consequent blauw gehouden belichting perfect bij de sfeer van de nummers.

Het gloednieuwe ‘All the Rage Back Home’ stemde ons alvast optimistisch over het niveau van de nieuwe langspeler van Interpol. Toen de New Yorkers naar het einde toe ook nog klassiekers als ‘PDA’ en ‘Slow Hands’ op het publiek loslieten, waren al onze twijfels voorgoed verdwenen: de wederopstanding van Interpol is een feit.

MIN

Wat goed is, gaat veel te snel voorbij. De meest gehoorde kritiek achteraf was dan ook dat de set veel te kort was. Hopelijk komt Interpol dit najaar dus nog eens terug voor een zaalconcert waar de band helemaal voluit kan gaan.

HOOGTEPUNTEN

‘Evil’, ‘Narc’, ‘PDA’, ‘Slow Hands’…

QUOTE van Paul Banks