LOCATIE: Boma studio, Gent; Number Nine Studios, Gentbrugge.
...

'Het bloed kruipt waar het niet gaan kan: Absynthe Minded is terug. Met dit najaar een nieuw album, Jungle Eyes', zegt Bert Ostyn. Hij zette vier jaar geleden een punt achter de groep, tot grote verbazing van u én van zijn toenmalige bandmaats, en stortte zich op Ostyn, een elektronisch soloproject. 'Absynthe Minded was op, had geen energie meer. Ik liet het voor wat het was en nam een risico. In mijn homestudio maakte ik een plaat, No South of the South Pole, waarbij de touwtjes volledig in handen had. Maar toen ik een tijdje terug aan nieuwe songs zat te werken, merkte ik dat ik geen mens ben die constant in zijn eigen cocon kan zitten. Ik wilde mijn muziek opnieuw laten leven, haar organisch laten groeien in een repetitiekot.' Hij ging aankloppen bij Absynthe Minded-medeoprichter Sergej Van Bouwel (bas) en rekruteerde met Wouter Vlaeminck (keys), Simon Segers (drums) en Toon Vlerick (gitaar) drie nieuwe gezichten. 'Stuk voor stuk hebben ze een heel eigen stijl.' Zorgt dat ook voor een nieuwe sound? 'Ja en nee. Op de foto zit ik wat te fingerpicken op mijn flamencogitaar net voordat ik een partij van Running On Empty ga inspelen. Dat is een warme, donkere, groovy, jazzy track die steunt op drums, bas en akoestische gitaar, zoals alle nummers op Jungle Eyes. En net als op de rest van die nieuwe plaat is elektronica zeer belangrijk. We hebben een hele wereld aan analoge synths gebruikt, van de Solina String Ensemble tot de Minimoog, mijn favoriet, die je helemaal vooraan op de foto ziet. Absynthe Minded evolueert gewoon verder, als een nieuw, ambitieus collectief.'