Het ding met cultbands is dat ze vaak méér zijn dan de som der delen. Om vaak onduidelijke redenen valt alles éven op zijn plaats en schiet de populariteit van een groep pijlsnel de hoogte in. Het is een eer die ook de mannen van At the Drive-In te beurt viel, toen ze het in 2000 op enkele maanden tijd van weelderige weirdos tot redders van de rockmuziek schopten. Maar in tegenstelling tot andere bands die op hun hoogtepunt uiteenvallen in een verzameling roemloze solo- en zijprojecten, wist elke afscheuring van At the Drive-In steeds opnieuw te bekoren. Vijf voorbeelden.
...

Het ding met cultbands is dat ze vaak méér zijn dan de som der delen. Om vaak onduidelijke redenen valt alles éven op zijn plaats en schiet de populariteit van een groep pijlsnel de hoogte in. Het is een eer die ook de mannen van At the Drive-In te beurt viel, toen ze het in 2000 op enkele maanden tijd van weelderige weirdos tot redders van de rockmuziek schopten. Maar in tegenstelling tot andere bands die op hun hoogtepunt uiteenvallen in een verzameling roemloze solo- en zijprojecten, wist elke afscheuring van At the Drive-In steeds opnieuw te bekoren. Vijf voorbeelden.De Facto begon in 1998 als de jamband van Cedric Bixler, Omar Rodriguez en Jim Wards neef Jeremy (aan wie The Mars Volta na zijn dood in 2003 'Frances the Mute' opdroeg). Samen maakten ze instrumentale dub-reggea met een zuiders en jazzy kantje. De kernsplitsing van ATDI begon volgens velen bij deze experimentele jamsessies, omdat Omar hier zijn liefde voor latin en salsa kwijt kon, iets waar ze bij ATDI geen oren naar hadden. In De Facto werden zo de ecclectische fundamenten van The Mars Volta gelegd. Vooral zijn debuut 'Megaton Shotblast' (2001) geldt als een hoogtepunt in post-ATDI-tijden.Toen ATDI splitte, besloten Tony Hajjar (drums) en Paul Hinojos (bas) een andere band te beginnen. Samen met de oprichter van ATDI Jim Ward richtten ze daarom Sparta op, dat qua sound heel schatplichtig was aan hun vorige uitspattingen. Aanvankelijk maakte dat het hen aartsmoeilijk om uit de schaduw van hun verleden te geraken, maar na het toegankelijke debuut 'Wiretap Scars' (2002) groeide Sparta uit tot een veelgevraagde support. Niet veel na opvolger 'Porcelain' (2004) trok Hinojos naar The Mars Volta en nam Keeley Davis - hij vervangt nu Jim Ward tijdens de ATDI-reünie - zijn plaats in. Sinds 2010 staat Sparta op pauze.Terwijl het ene deel Sparta startte, begon de rest het experimentele The Mars Volta. Al bij zijn episch debuut 'De-Loused in the Commatorium' (2003) toonde TMV wat het in huis had: uitzinnige, lang uitgesponnen arrangementen die van zalvend naar snijdend gaan in één seconde. Ook John Frusciante en Flea van Red Hot Chili Peppers waren onder de indruk. Niet alleen hielpen ze een handje op enkele TMV's albums, ook namen ze de band mee als voorprogramma op hun RHCP-tournee in 2003. Vooral zijn tweede plaat 'Frances the Mute' (2005) klinkt even van't padje als fenomenaal.Toen Omar Rodriguez in 2005 naar Amsterdam verhuisde, was hij zo onder de indruk van de stad dat hij prompt aan een Amsterdam Series begon. Op zijn solodebuut staan daarom Nederlandstalige tracks met klinkende titels als 'Regenbogen Stelen Van Prostituees' en 'Spookrijden Op Het Fietspad'. Wie denkt dat deze songtitels absurd klinken, heeft de experimentele jazz fusion op het prachtige 'Omar Rodriguez' (2005) nog niet gehoord. Samen met drie andere leden van The Mars Volta brengt Omar Rodriguez zijn muziek live als hij tijd en zin heeft. Momenteel heeft hij andere verplichtingen.Nadat Cedric Bixler The Mars Volta had afgeblazen omdat fellow bandmates Omar Rodriguez en Deantoni Parks met artrock-outfit Bosnian Rainbows waren begonnen, duurde het even voordat de plooien werden gladgestreken. In 2014 kwam het duo, met de hulp van Flea en Travis Barker, met de nieuwe groep Antemasque op de proppen. In het overweldigend debuut dat volgde en de rechttoe-rechtaan sound die ze ook live lieten horen, zagen velen de terugkeer van de verloren ATDI-zonen. Veel zaten ze er niet naast. Zelf omschreef Bixler Antemasque immers als volgt: 'The Mars Volta and At the Drive-In had a baby, and it's called Antemasque.' Zijn vader hadden we al ontmoet, nu de moeder nog. Er wordt gezegd dat ze enorm veel pit en een opvliegend karakter heeft. Johannes De BreukerInteralia wordt op vijf mei in de winkels verwacht.