Gent Jazz Dag 5:

© Bruno Bollaert

Na het volle huis voor Toots Thielemans op dag 4 was het wel erg rustig op de Bijloke op de vijfde dag. Kennelijk stond half Vlaanderen op de feestdag aan de barbecue, in afwachting van de finale van het WK voetbal.

Jammer en onterecht dat het radioKUKAorkest voor zo’n klein publiek moest aantreden – al waren de aanwezigen wél een en al oor. De band ontstond begin 2005 toen radio Klara aan jazzbassist Kristof Roseeuw vroeg om een ensemble samen te stellen om muziek te leveren bij een liveprogramma. Roseeuw, die u onder meer kent van de baldadige bigband Flat Earth Society, tekent samen met Lode Vercampt (cello), Philippe Thuriot (accordeon) en Tom Wouters (klarinetten) voor soepele, veelkleurige kamermuziek. De link met de jazz was soms dun, maar niet gezeurd: zowel het eigen werk als de bewerkingen van René Lussier en Fabian Fiorini waren van hoog niveau.

Hetzelfde gaat op voor Jungle Boldie, een collectief van drie gerenommeerde Nederlanders: Tony Overwater (bas), Maarten Orstein (tenorsax en basklarinet), en Wim Kegel (drums). Een bijzonder hartelijk gezelschap, zowel muzikaal als in de omgang met het publiek – de man met de hamer, né Andres Iniesta, moest toen nog komen. Eigen werk als ‘Dancing the Waves’ en ‘Beirut’ lieten een lenig, speels trio horen. Geen pyrotechniek, geen grote gebaren, maar potige jazz van knappe muzikanten. Hun versie van de New Orleansplakker ‘St. James Infirmary’ – ‘vaak wat minachtend als dixieland omschreven, maar dat willen we even rechtzetten’ – was een van de hoogtepunten van de dag. Missie volbracht.

Cue naar het monstre sacré van deze vijfde dag: gitarist Pat Metheny, die in z’n eentje een legertje fans had meegebracht. Trouwe lezers van Knack Focus zullen weten dat we het niet zo hebben voor het eightiesicoon. Het gros van zijn composities, zijn langdurige liaison met midi en zijn vaak pompeuze aanpak laten ons in het beste geval koud. Tegelijk zult u ons niets horen afdingen op zijn uitzonderlijke techniek, noch op zijn waanzinnige band, met Lyle Mays (keyboards), Steve Rodby (bas) en – vult u hier zelf een superlatief in – Antonio Sanchez (drums).

Onder de titel The Songbook Tour grasduinde Metheny door zijn oeuvre: ‘Phase Dance’, ‘Have You Heard’, ‘James’, ‘This Is Not America’, ‘Picasso’, het was er allemaal. Zijn fans gingen door de rooie. Wij trokken ook deze keer een truitje aan.

Bart Cornand

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content