Filip Saerens (RifRaf): ‘Financiële zekerheid hebben we nooit gekend’

© gf

Het Britse muziekblad NME verschijnt weldra gratis, het Vlaamse RifRaf doet dat al 26 jaar. Volgens hoofdredacteur Filip Saerens is de toekomst van een gratis magazine nooit zeker. “Zotte kosten moeten we niet doen.”

Begin deze week besliste het Britse magazine NME om voortaan enkel nog gratis te verschijnen. De oplage gaat stevig omhoog, van 15 000 naar 300 000 exemplaren. Die worden verdeeld in openbare ruimtes, zoals bibliotheken en universiteiten.

Het ging al langer niet goed met NME. In de jaren 60 en 70, toen het magazine de stem was van de punkcultuur, verkocht het blad nog vlot 75 000 exemplaren, maar vanaf de jaren 90 ging de oplage steil bergaf. De website van NME werd wel steeds populairder. Het blad gaat dan ook meer investeren in het digitale aspect.

Geen subsidies, geen mediagroep

Filip Saerens weet hoe moeilijk het is om als gratis uitgave het hoofd boven water te houden. Hij is hoofdredacteur van RifRaf, het gratis muziekmagazine dat sinds 1989 verschijnt. “Enkel door vol te houden en op een sobere manier te werken kan RifRaf overleven. Zotte kosten doen is geen optie. We steken al onze tijd en ons geld in het blad en kunnen hierdoor geen extra content online aanbieden”, zegt Saerens. “We hebben nu vier vaste medewekers, waarvan twee halftijdse. Dat waren er vroeger meer.”

De enige inkomsten van een gratis blad komen van adverteerders, zegt Saerens. “Dat maakt ons net zo kwetsbaar. RifRaf krijgt geen subsidies en is geen deel van een mediagroep. Daar komt nog bij dat je van adverteerders nooit zeker bent. Platenfirma’s maakten massaal reclame in RifRaf, maar door het wegvallen van de cd-verkoop en door het samensmelten van platenfirma’s, is die tijd is al lang voorbij. Het livecircuit adverteert veel in RifRaf, maar als festivals zoals bijvoorbeeld Rock Werchter snel uitverkopen, vallen ook die potentiële adverteerders weg”, zegt Saerens.

Gratis muziekinformatie

Die onzekerheid maakt dat een gratis blad nooit ver in de toekomst kan kijken. “Dat is al 26 jaar zo. Financiële zekerheid hebben we nooit gekend”, zegt Saerens. Tegelijk begrijpt hij de beslissing van NME. “Als je de oplage gevoelig verhoogt, stijgen ook de inkomsten uit advertenties. Die moeten dan de wegvallende verkoop compenseren.”

Gelukkig weten Filip Saerens en zijn team nog altijd waar ze het voor doen. “Muziekliefhebber zijn is duur. RifRaf biedt de informatie over muziek en concerten graag gratis aan.” (JVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content