Leden: Mana (zang/keyboard), Kana (gitaar), Yuuki (bas) en Yuna (drum).
...

Chai heeft het gehad met de gangbare definitie van kawaii (Japans voor schattig). 'Als jonge meisjes werden wij nooit kawaii genoemd. Mensen hebben een sterk afgelijnd idee van wat kawaii hoort te zijn: slank, grote ogen, een vrij witte huid. Als je daar niet aan beantwoordt, ben je meteen lelijk.' En dus trekken de vrouwen - hun leeftijd houden ze liever geheim - ten strijde met hun zelfverklaarde neo-kawaii: een chaotische kruising tussen uitzinnige synthpop, feministische punk en indierock. De boodschap is duidelijk: elk meisje is op haar manier kawaii en imperfecties zijn net schattig. Iedere ochtend complimenteren de bandleden zichzelf voor de spiegel. N.E.O. dient daarbij als ongegeneerd lijflied: 'We are so cute, nice face!' Flat Girl is dan weer een ode aan vrouwen met kleine borsten, want 'less is more than okay'. Verder zingen ze het liefst over lekker eten, obers en psychologische vraagstukken. In het Japans, weliswaar. Het project begon in 2012 als de vrijetijdsbesteding van zusjes Mana en Kana en hun jeugdvriendin Yuna. Naast de gangbare J-pop luisterden de meisjes graag naar artiesten als Justice, The xx en N.E.R.D. Op de universiteit leerden ze Yuuki kennen, die bas leerde spelen omdat er nog geen bassiste was. Een goedbekkende naam hadden ze nog niet. Tot Kana chai (thee, dus) dronk met haar professor Russische literatuur. Met hun übercatchy sound, eigenaardige videoclips, leutige danspasjes en veelal uitsluitend roze outfits wist Chai in Japan al snel een devote aanhang achter zich te scharen. Nu het Amerikaanse label Burger Records hun debuutalbum Pink heruit heeft gebracht en ze op tour trekken met Superorganism, bereiken ze stilaan ook onze contreien. Helemaal kawaii! Een willekeurige quote: 'Het is veel te vroeg voor ons om te zingen over de liefde. Maar het nummer Horechatta gaat over dumplings. Daar kunnen we perfect een liefdesliedje over schrijven, want we zijn er allemaal dol op.' Check zeker: hun zelfgefabriceerde videoclips. Min of meer wat je zou krijgen als Wes Anderson een Japanse dansinstructievideo zou regisseren.