The Kooks op Cactusfestival: Meefluitbare heliumpop

© Jef Boes

“I want to make you happy”, zongen The Kooks in ‘Junk of the Heart’. Maar naar de zee van wuivende armen voor het Cactuspodium te oordelen, hadden ze dat voornemen toen al helemaal waargemaakt. De groep uit Brighton grossiert nu eenmaal in okselfrisse popdeunen waar heel wat mensen, hun buren en zelfs hun huisdieren blij van worden.

The Kooks sluiten naadloos aan bij een lange Britse poptraditie van bands die veerkrachtige, opgewekte en radiovriendelijke liedjes verzinnen voor een publiek van zeven tot 77 jaar. Hun catchy singles kunnen zowel door de melkboer als door de bankbediende worden meegefloten en glijden al net zo makkelijk je oor binnen als buiten.

De songs van de Kooks zijn zo licht dat je er eigenlijk een touwtje aan vast zou moeten knopen, om te vermijden dat ze als een ballon de lucht in vliegen. Maar blijkbaar is er nood aan hun meerstemmig gezongen variant op heliumpop, al was het maar omdat ze je doen vergeten dat je kat vorige week is overreden, je belastingbrief nog op de post moet en je schoonmoeder je voor de zoveelste keer voor nietsnut heeft gescholden.

© Jef Boes

In ieder geval koken The Kooks een potje waar het publiek graag met de pollepel in zit, want hits als ‘Ooh La’, ‘Eddie’s Gun’, ‘She Moves in Her Own Way’ en ‘Sofa Song’ werden in Brugge door jong, zeer jong en oud meegezongen, al twijfelen we er eerlijk gezegd aan dat er op dat moment nog veel fans van Thurston Moore in het Minnewaterpark rondzwierven. Zanger Luke Pritchard en zijn maats toonden zich zeer in hun schik, want het publiek liet zich makkelijk overhalen om, in typische vraag-en-antwoordstijl en met volle overgave poëtische zinsneden als “Ooh-oh-ooh -oh'”en “wey-ho-wey-wey-ho” mee te brullen.

Dat The Kooks zelf over de gave des onderscheids beschikken, valt op te maken uit het feit dat hun groepsnaam verwijst naar een oude song van David Bowie en ze het naar huneigen zeggen een hele eer vonden net voor “an amazing Belgian band” als dEUS op het podium te mogen staan. Waarna ze met hun grootste hit ‘Naïve’ als uitsmijter zelfs de eendjes van het Minnewater dolblij huiswaarts stuurden. Tja, soms zit het geluk in een klein Kookje.