Raving Max brengt publiek in extase met Oscar and the Wolf

© Wouter Van Vaerenbergh
Michael Ilegems
Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Oscar and the Wolf begon er gezapig aan op Rock Werchter, maar kwam op kruissnelheid toen Raving Max zich liet gelden. ‘I’ll take care of your mind’, zong Colombie. En hij voegde de daad bij het woord.

Het was ongewoon hard drummen om na het concert van Florence + The Machine tot in The Barn te geraken voor Oscar and the Wolf – benieuwd wat er nog is overgebleven van dat stukje gras tussen de Main Stage en de twee andere tenten. Er mag sinds dit jaar dan wel 15.000 man in The Barn kunnen, dat was lang niet voldoende om alle fans van Colombie en co. te huisvesten. Een niet gering aantal werd, tot haar eigen frustratie, de toegang ontzegd.

Uiteengesprongen discobol

Wij raakten net op tijd binnen, en zagen hoe Oscar and the Wolf – dat tijdens een lange intro uitpakte met een indrukwekkend schaduwspel op doek – nogal routineus van start ging met Joaquim. Ook die andere midtempo-songs, waaronder Dreamcar Ocean Drive en Where Are You, klonken eerder gezapig, alsof ze zich erdoor moesten sléuren. Nu ja: het moet een exhaustief lang jaar zijn geweest voor Oscar and the Wolf.

De in een djellaba gehulde Max Colombie leek – met de blik op afwezig – aanvankelijk ook niet helemaal bij de les te zijn, maar keerde daarna het tij door in Raving Max te transformeren. Het nieuweVitamins dat in de setlist verstopt zat, bonkte harder dan het gros uit Entity. En You’re Mine van Raving George is onze dada niet helemaal, maar het veranderde The Barn wél in een zweterige discotheek. Het soort discotheek waar plaats is voor melancholie, weliswaar. Niet voor niks dat het decor waar Oscar and the Wolf voor stond te spelen gemaakt leek van uiteengesprongen stukjes discobol.

Dubstepsymptomen

Ook Undress en Somebody Wants You kregen gepimpte, meer percussieve versies aangemeten. Die laatste ging zelfs dubstepsymptonen vertonen. Het publiek lustte er wel pap van, en keelde denanananananaanaa-naa-naa-naa-naa-naa’s uit de – als u het ons vraagt nogal povere – pianocover van Gala’s Freed From Desire nadien en masse en on-ge-lo-fe-lijk luid mee. Hetzelfde met de fragmentjes Fatman Scoop en Jennifer Lopez die in Killer You verscholen zaten. De vloer daverde.

En dan moesten de échte sluitstukken Princes (‘Het nummer waarmee het voor Oscar and the Wolf allemaal begon’, dixit Colombie) en Strange Entity nog komen. Die gingen gepaard met laserstralen, confettisnippers en vlammenwerpers, en brachten werkelijk iédereen in extase. ‘I’ll take care of your mind’, zong Colombie toepasselijk.

Het was niet hun allerbeste passage, maar alsnog werd het game, set & match voor Oscar and the Wolf op Rock Werchter. En dat voor het tweede jaar op rij.

SETLIST: Intro / Joaquim / Vitamins / Undress / You’re Mine / Where Are You / Dreamcar Ocean Drive / Somebody Wants You / Freed From Desire / Killer You / Princes / Strange Entity

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content