Perfume Genius @ Feeërieën: Songs als mentale littekens

Mike Hadreas, beter bekend als Perfume Genius, tijdens de Feeërieën in Brussel. © Piet Goethals

Woensdagavond kon je tijdens de Feeërieën op de koppen lopen. De nijvere lieden van de organiserende AB waren er dan ook in geslaagd met Perfume Genius een grote naam te strikken. Ook nu weer stond de man, die weldra zijn derde cd ‘Too Bright’ uitbrengt, garant voor een bloedmooi concert.

DA GIG: Perfume Genius op de Feeërieën in het Warandepark, Brussel op 27/8.

IN EEN ZIN: Mike Hadreas, nu met band, liet zijn nieuwe songs slechts mondjesmaat los, maar wist het publiek te ontroeren met intense songs over outtsiders en andere beschadigde mensen.

HOOGTEPUNTEN: ‘Lookout Lookout’, ‘Hood’, ‘My Body’, ‘Learning’, ‘Siser Song’…..

DIEPTEPUNTEN: geen.

BESTE QUOTE: Perfume Genius blijft een verlegen jongen en beperkte er zich toe het publiek te bedanken omdat het zo massaal naar het Warandepark was afgezakt. ‘It means a lot’ zei hij, en het klonk alsof hij het meende.

Perfume Genius is de nom d’artiste van Mike Hadreas, een 32-jarige zanger en songschrijver uit Seattle, die op platen als ‘Learning’ en ‘Put Your Back In 2 It’ op een huiveringwekkende manier verslag uitbracht van zijn turbulente belevenissen in de onderbuik van de samenleving. Hij was jarenlang verslaafd aan drugs en alcohol, droeg de sporen van geweld en seksueel misbruik en worstelde tot ver na zijn twintigste met een minderwaardigheidscomplex, als gevolg van zijn homoseksuele geaardheid. Zijn songs stonden bol van de zelfhaat en werden voornamelijk bevolkt door beschadigde mensen. Tegelijk bezorgden ze de artiest wél een identiteit en een gevoel van eigenwaarde, ook al werd hij voor ieder optreden steevast verteerd door plankenkoorts.

Maar zie, sinds zijn vier jaar oude debuut heeft Perfume Genius er al talloze tournees opzitten. Voorts put hij zelfvertrouwen uit het besef dat heel wat mensen zich in zijn songs herkennen. Die veranderde attitude valt ook af te leiden uit ‘Too Bright’, zijn nieuwe cd die op 22 september uitkomt en geproducet werd door Adrian Utley van Portishead. Hadreas is niet langer het type artiest dat zich stil in een hoekje terugtrekt om zijn wonden te likken. Dit keer geeft hij volop lucht aan zijn opgekropte woede en verontwaardiging en geeft hij diegenen die hem met misprijzen bekijken om zijn ‘anders-zijn’ lik op stuk. Dat doet hij met enkele van de meest confronterende en provocatieve songs uit zijn carrière.

Uitdagend

Sinds de video voor ‘Hood’ door YouTube in de ban werd gedaan wegens ‘aanstootgevend’ -er kwamen twee naakte mannen in voor die elkaar teder omhelsden-, weigert Hadreas zich nog langer in een slachtofferrol te laten duwen. Met zijn uitdagende nieuwe single ‘Queen’, een soort geuzenlied voor de ‘gay community’, countert hij dapper de homofobie van de goegemeente. Ook op muzikaal vlak heeft hij een haarspeldbocht gemaakt. De spartaans gearrangeerde, fragiele pianoballads van zijn eerste platen zijn op ‘Too Bright’ weliswaar nog niet helemaal verdwenen, maar dit keer hanteert Perfume Genius een breder geluidspalet. Zo experimenteert hij regelmatig met omineus klinkende elektronica en vervormingsapparatuur, stoeit hij met invloeden van eighties cold wave en Suicide en komt hij weirder uit de hoek dan u hem ooit hebt gehoord.

Die evolutie viel uit zijn Brusselse concert nog niet echt af te leiden. Want in tegenstelling tot wat we hadden verwacht, waren slechts drie van de achttien nummers op de setlist afkomstig uit de nieuwe cd. Wel liet Perfume Genius zich dit keer begeleiden door een echte band, waardoor oudere songs zoals ‘Take Me Home’ wat potiger klonken dan gewoonlijk. Ook waren er momenten waarop Hadreas enkel zong, iets wat gezien zijn timide karakter vroeger ondenkbaar zou zijn geweest. Niettemin dreven de meeste van zijn ingetogen songs als vanouds op zijn pianospel en de ijle synths van zijn levensgezel Alan Wyffels. Pakkende momenten waren er in overvloed: ’17’, de afscheidsbrief van iemand die uit het leven stapt; het bloedstollende ‘Lookout Lookout’, over de elfjarige kindermoordenares Mary Bell die haar initialen in de buik van haar slachtoffers kerfde; het als quatre mains gespeelde ‘Learning’, dat inmiddels zowel is opgenomen door The National als door Soap + Skin.

Barok

‘Dark Parts’ en ‘All Waters’ werden versierd met synthetische strijkers, terwijl ‘Floating Spit’ van een gruizige beat was voorzien. De prachtige melodie van ‘Hood’ was er dan weer één die tijdens de vroege sixties in de Brill Building kon zijn ontstaan. De set begon en eindigde met nummers uit ‘Too Clear’: het mijmerende ‘I Decline’ en het barokke ‘Queen’. Maar daar tussenin gaf Perfume Genius met ‘My Body’ al een vaag idee van de nieuwe richting die hij op zijn nieuwe langspeler is ingeslagen. Met ‘Rusty Chains’ en het sobere ‘Katie’ stonden overigens ook liedjes die op het menu die ‘Too Clear’ net níet hadden gehaald.

Tijdens de bissen kregen we nog ‘Mr Peterson’, over een pedofiele leraar die vanaf het dak van een appartement zijn dood tegemoet springt, en een verrassende, zij het ingekorte versie van Sade’s ‘By Your Side’. Alweer een pakkend, van melancholie doordrongen en met mentale littekens gemerkt concert dus. Alleen jammer dat Perfume Genius voorlopig nog iets te schoorvoetend met zijn nieuwe materiaal omsprong. Maar we zijn ervan overtuigd dat hij dat tijdens zijn op handen zijnde najaarstoernee wel goed zal maken. Koop snel uw kaartje, voor het te laat is.

Dirk Steenhaut

Perfume Genius treedt op 14 november op in Het Depot in Leuven.

DE SETLIST: I Decline / Take Me Home / Dark Parts / 17 / My Body / Lookout, Lookout / Perry / Sister Song / Learning / Dreeem / All Waters / Floating Spit / Hood / Rusty Chains / Queen // Mr Peterson / Katie // By Your Side.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content