Perfume Genius @ Botanique

Met zijn debuut-cd ‘Learning’ groeide Mike Hadreas, inmiddels beter bekend als Perfume Genius, uit tot een van de muzikale revelaties van 2010. Ook in een uitverkochte Botanique wist de timide songwriter uit Everett, bij Seattle, de toeschouwers een fikse krop in de keel te bezorgen.

Da gig: Perfume Genius in de Rotonde van de Botanique, Brussel op 25/10.

In één zin: Perfume Genius zong met een fragiele, onvaste stem en schudde simpele maar indringende melodieën uit zijn mouw, die nu eens herinnerden aan Sparklehorse zonder gitaren, dan weer aaneen gitzwarte Grandaddy zonder beat.

Hoogtepunten: ‘Look Out, Look Out’, ‘Mr. Petersen’, ‘Lake Vue Gardens.’

Dieptepunten: geen.

Beste quote: “Dit is officieel mijn allereerste uitverkochte concert. Jammer dat ik niet goed weet wat ik tussen de nummers door moet vertellen. Op mijn bindteksten zal ik nog een beetje moeten oefenen, vrees ik.”

Wie in een party mood verkeerde, deed er beter aan het eerste Belgische optreden van Perfume Genius links te laten liggen. De man schrijft immers geen liedjes die je tot een vrolijke rondedans inspireren. Op een van zijn promofoto’s staat Hadreas met een blauw oog, een beeld dat aangeeft hoeveel fysieke en mentale beschadigingen de 26-jarige artiest in zijn jonge leven al heeft opgelopen. Drugs, alcohol, geweld, zelfverminking: Perfume Genius draagt er de zichtbare sporen van. Nadat hij een afkickprogramma had gevolgd, likte hij een jaar lang zijn wonden in het huis van zijn moeder. Daar schreef hij, op een buffetpiano in de woonkamer, de songs voor ‘Learning’, een bloedstollend intense plaat, die nu al in één adem wordt genoemd met ‘Music for a New Society’ van John Cale, ‘Tonight’s the Night’ van Neil Young en ‘Sister Lovers’ van Big Star.

Het is muziek met de geur van chrysanten: persoonlijk, druilerig, triest en afgekloven, maar nooit melodramatisch. ‘Learning’ is het journal intime van een ontwrichte jeugd, een broze, kwetsbare maar ook rauwe kortspeler (hij duurt amper 29 minuten) waarop Perfume Genius zijn pijn, verwarring en onbehagen van zich af gooit. In Brussel liet Mike Hadreas, die zelf piano speelde, zich op elektronische keyboards en tweede stem bijstaan door zijn vriend Alan Wyffels. Hoewel hij in zijn beknopte miniatuurtjes veel onuitgesproken liet, voelde je vanaf opener ‘Look Out, Look Out’ al een onbestemde dreiging die tijdens de set nooit meer weg zou ebben. Perfume Genius zong met een fragiele, onvaste stem en schudde simpele maar indringende melodieën uit zijn mouw, die nu eens herinnerden aan Sparklehorse zonder gitaren, dan weer aan een gitzwarte Grandaddy zonder beat.

Uiteraard prijkten zo goed als alle nummers uit ‘Learning’ op de setlist. In ‘You Won’t B There’ toverde Wyffels met zijn synth een laaghangende wolk strijkers te voorschijn, ‘When’ klonk als de openingssequentie van een film, ‘Perry’ zette littekens om in geluid en tijdens ‘Never Did’ plukte Hadreas enkel de zwaarste en donkerste noten uit de boom. Voorts introduceerde hij een handvol nieuwe songs, waarvan de op een walstempo geplante ‘Normal Song’ het meest opviel, omdat het de enige was waarin de zanger een akoestische gitaar hanteerde. ‘Lake Vue Gardens’ werd, net als ‘Learning’, gebracht als een fraaie quatre mains en ook ‘Dreem’, ‘Dirge’ en ‘Back N2 It’ deden het beste vermoeden voor Perfume Genius’ eerstvolgende werkstuk.

De meest directe song uit de set was uiteraard ‘Mr. Petersen’, over een pedofiele leraar die Hadreas als adolescent seksueel misbruikte maar ook deed kennismaken met Joy Division en later zelfmoord pleegde door van een gebouw te springen. Toch was het geen afrekening: “I hope there’s room for you / Up above or down below”, klonk het empathisch aan het eind.

Het publiek reageerde devoot en ontroerd, want ondanks hun tristesse baadden de liedjes in een haast ondraaglijke schoonheid. Toen zijn eigen songs tijdens de tweede bisronde op dreigden te raken zocht Perfume Genius zijn toevlucht tot een verstilde solo-uitvoering van Neil Youngs ‘Helpless’. Uren hebben we achteraf nodig gehad om aan onze dermatoloog uit te leggen waar al dat kippenvel vandaan kwam.

DE SETLIST (onder voorbehoud): Look Out, Look Out / You Won’t B There / Normal Song / Lake Vue Gardens / Learning / Dreem / When / Mr. Peterson / Dirge / Perry / Back N2 It / Never Did // Deep Space (?) / Write to Your Brother // Helpless