Hydrogen Sea in de Beursschouwburg: gedaan met dromen

© AV

Met In Dreams leverde Hydrogen Sea een debuutplaat af die evenveel ambitieuze trefzekerheid als groeimarge in zich draagt. Dat bleek ook zo bij de live albumvoorstelling in de Brussels Beursschouwburg.

Dat de eerste langspeler officieel voorgesteld werd in hartje Brussel is geen toeval, onze hoofdstad is de thuisbasis van het jonge koppel Pieterjan Seaux (29) en Birsen Uçar (29), samen Hydrogen Sea. In het publiek diende zich een vrolijke mix aan van Franstaligen en Nederlandstaligen, een tamelijk uniek gegeven in onze nochtans kleine Belgische muziekcocon. Alleen al voor die prestatie verdient Hydrogen Sea applaus, maar ook met hun debuutplaat oogsten ze lof. Zo mocht ook blijken na een gevarieerde set van iets meer dan een uur, waarin vijftien nummers en twee bisnummers passeerden. Enkel voor die bisronde stonden Pieterjan en Birsen onder hun tweetjes op het bescheiden podium van de Beursschouwburg, voor het merendeel van de set kregen ze steun van Steven Van Gelder (Tout Va Bien, Lady Linn) op de drums.

Aftrappen deed Hydrogen Sea met Gentle Doubler, nochtans de afsluiter van debuutplaat In Dreams. Het werkte wel: het mysterieuze sirenegezang van Birsen greep meteen de aandacht, pas later vervoegden de twee heren haar op het podium en vielen de zware bassen in. De Brusselse tandem wilde duidelijk het label droompop van zich afschudden. ‘Slowmotiontechno’, doopte muzikaal brein PJ Seaux de muziek van Hydrogen Sea. Er is iets van. Hoewel de zachte stem van Birsen vaak neigt naar droomwerelden en wat doet denken aan het zoetgevooisde pallet van ex-Hooverphoniczangers Geike Arnaert, zorgt Seaux met zijn vervormde synths en galmende beats voor genoeg dreiging en schwung om de sfeer aards te houden.

Hydrogen Sea deed het op zijn albumvoorstelling zonder setlist en leek soms in het eigen appartement te Jette te musiceren. Zonder franjes, zonder kapsones, helemaal in de songs. Van nervositeit aanvankelijk weinig te merken, nochtans gaven zowel Pieterjan als Birsen recent nog in Knack Focus te kennen dat ze voor een kleiner publiek steevast kapot gaan van de stress. Vreemd genoeg kwam die stress helemaal op het einde piepen, wanneer Birsen haar bedankronde deed en probeerde te speechen in het Frans. Neen, cabaretiers zullen die van Hydrogen Sea nooit worden.

Wellicht ook niet hun ambitie, en ondanks het beperkte repertoire zag je in de Beursschouwburg een trefzekere band in actie. Nog in groeifase, maar bewust van de mogelijkheden. Titeltrack In Dreams (één van hun eerste nummers, het werd al in 2011 geschreven) klonk live straffer dan op plaat, de nieuwe single Beating Heart en de oude singleWear Out (uit EP Court the dark van2014) ontvouwden zich tot aanstekelijke dansnummers. Jammer dat ze die triomferende tandem voor het slot bewaarden, waardoor je het gevoel kreeg dat het concert erop zat net wanneer de groove losbarstte.

Dat was trouwens een andere vaststelling: Hydrogen Sea is op zijn best wanneer de beats trillingen veroorzaken op het water. Enkel wanneer het tempo zakte halverwege de set, met Only Oleanders en Free Falling, verslapte ook de aandacht van het publiek en zwol het geroezemoes aan. Dat dipje was snel vergeten, alles bij elkaar toonde Hydrogen Sea zich met zijn internationale geluid een verrijking voor onze Belgische muziekscène. We zien voor hen eenzelfde pad weggelegd als SX: enkele jaren sudderend in de luwte, dan met een welgemikte debuutplaat geleidelijk aan métier verwerven, om vervolgens van ‘veelbelovend’ te evolueren naar een goed gerodeerde vaste waarde op onze festivalpodia. Afspraak volgende zomer!

Matthias Stockmans