Emeli Sandé @ AB: charismatische popprinses

Met haar debuut ‘Our Version of Events’ had Emeli Sandé vorig jaar een succesalbum te pakken, dat wereldwijd vlot over de toonbank ging. Ook in België is de singer-songwriter populair. Dat bewees haar tweede uitverkochte optreden in de AB.

DA GIG: Emeli Sandé in de Ancienne Belgique, Brussel, 16/4

IN EEN ZIN: Een geslaagde poging om afwisseling te brengen in r&b-nummers die eigenlijk allemaal bijster goed op elkaar lijken.

HOOGTEPUNTEN: Heaven, Read All About It Pt. III, Next to Me

DIEPTEPUNTEN: Pluto

BESTE QUOTE: “A massive thank you to everyone who supported me, ‘Our Version of Events’ really changed my life. And now it’s time to have our version of events!”

Singer-songwriter Emeli Sandé is naast Adele en Amy Winehouse alweer een Brits exportproduct van formaat dat onder de noemer r&b mag worden geplaatst. Met haar debuut ‘Our Version of Events’ had de zangeres vorig jaar een succesalbum te pakken, dat wereldwijd vlotjes over de toonbank ging. Dat België Emeli Sandé ook wel lijkt te smaken, bewijst haar tweede uitverkochte optreden in de Brusselse Ancienne Belgique.

Met de deur in huis vallen, dat kan de voormalige studente geneeskunde wel. Zo begon Emeli Sandé haar tweede Belgische exposé meteen met haar bekendste, en tevens doorbraaknummer ‘Heaven’, dat ergens in de zomer van 2011 voor het eerst onze oren binnensijpelde. De 26-jarige had de lippen felrood gekleurd, de blonde hanenkam zelfverzekerd hoog gestyled, en zich een stijlvol zwart plunje eigen gemaakt. Charismatisch is ze wel, die Emeli.

Toch was haar imposantste kenmerk van een andere aard, met name het stemgeluid dat de r&b-zangeres uit haar strottenhoofd leek te toveren. Naast ons vroeg iemand zich af “zou die eigenlijk ooit vals zingen?” en het antwoord leek meteen klaarblijkend: nee.

De Schotse -die eigenlijk Adele Emeli Sandé heet, maar voor bekende redenen koos voor een andere artiestennaam- begon haar solocarrière nadat ze jaren nummers had geschreven voor artiesten als Tinie Tempah en Rihanna. Ze werd na de release van haar debuut ‘Our Version of Events’ in een ijltempo bekend, en mocht datzelfde jaar enkele BRIT Awards en de titel van best verkochte album van de UK aan haar palmares toevoegen. De plaat was dan ook een commerciële vruchtbare mengelmoes van soulballads en up-tempo beats.

Wie denkt dat zo’n concert snel eentonig kan worden, heeft in dit geval ongelijk. Zo probeerde Sandé, bijgestaan door een liveband, voldoende variatie te steken in de opbouw van haar nummers. Rustige ballads als ‘Where I Sleep’ en ‘Breaking the Law’ werden voor de gelegenheid in een opzwepend reggae/dance-jasje gestoken, terwijl kippenvelnummer ‘Suitcase’ de set wat brak. Baanbrekend kun je haar muziek niet meteen noemen, maar ze weet het wel allemaal op een boeiende manier te brengen.

Na een aantal nummers uit haar debuutalbum, introduceerde Sandé een nieuw muzikaal hersenspinsel, ‘Pluto’, ook terug te vinden op het live-album ‘Live at the Royal Albert-Hall’, dat begin dit jaar uitkwam. Misschien lag het aan de te hoge temperatuur in de zaal, maar wij waren geneigd tijdens deze uitvoering even de aandacht te verliezen. De gitaarsolo naar het einde van het nummer toe, was daarentegen van een indrukwekkend hoog niveau.

Gelukkig herpakte Sandé zich meteen, toen ze liet blijken over een veelheid aan talenten te beschikken. De zangeres nam plaats aan haar piano, en wist die bovendien ook nog eens te hanteren. Het ingetogen ‘Clown’ en ‘River’ zorgden, soms tot spijt van onze oren, voor meezingmomenten bij de enthousiaste fanbasis, die zowel uit mannelijke junioren als vrouwelijke senioren bestond.

Nog zo’n emotionele voltreffer was ‘Read All About, Pt. III’, dat Sandé deze zomer nog bracht op de slot- en openingsceremonie van de Olympische Spelen in Londen. Wat begon als een trage ballad, transformeerde op kousenvoetjes naar een feelgood nummer dat zo uit ‘Sister Act’ leek te komen. Sandés stem klonk in combinatie met die van de twee achtergrondzangers namelijk als een volwaardig gospelkoor. En dat ze over adequate back-upzangers beschikt, werd nogmaals duidelijk toen een van de twee de rol van Labrinth overnam in ‘Beneath Your Beautiful’, het succesnummer dat Sandé eind vorig jaar samen met de Britse zanger uitbracht.

Na afsluiters ‘Daddy’ en ‘Wonder’ mocht Sandé een terechte staande ovatie en minutenlang handgeklap ontvangen. Bij wijze van bedanking trakteerde de Britse haar publiek daarna nog op een gitaarversie van ‘Mountains’ en successingle ‘Next to Me’.

Wie zich afvroeg hoe je met een enkele plaat onder je arm geklemd de Brusselse concerttempel tot tweemaal toe kan uitverkopen, werd bij deze een laatste keer overtuigd van het overschot aan talent dat deze jonge losbol bezit. En hoewel het voor ons niet veel langer meer geduurd mocht hebben, waren we toch onder de indruk van Sandés livecapaciteiten. Of om het met vijf woorden te zeggen: een krak in haar vak.

DE SETLIST: Heaven / Where I Sleep / Breaking The Law / Suitcase / Pluto / My Kind Of Love / Clown / River / This Much Is True / Read All About It, Pt. III / Beneath Your Beautiful / Daddy / Wonder / Mountains / Next To Me

Janne Degryse