DA GIG: Bent Van Looy in AB, Brussel op 17/12.

IN EEN ZIN: Of hij nu oud of nieuw materiaal speelt, anno 2018 is het in het popuniversum van Bent Van Looy nog altijd aangenaam toeven.

HOOGTEPUNTEN: Wrong Before, Never Look Back, The Open Road, Nightmare, Downtown Train, Make Believe...

DIEPTEPUNTEN: geen.

QUOTE: 'Dit zijn goeie tijden: alle dagen muziek maken. Soms zelfs met ménsen erbij!'

Toen de schepper met zijn mandje talent kwam aanbellen, werd Bent Van Looy wel bijzonder gul bedeeld. De Gentse daddy is een gewaardeerde kunstschilder, een begenadigde drummer - ooit roffelde hij op de vellen van Soulwax - en een gewiekste reportagemaker voor radio en televisie. Ook als zanger en liedjesschrijver kan hij behoorlijk zijn mannetje staan: enkele weken geleden kampeerde hij nog op podia in Hong Kong en Japan en zijn jongste album is, wat ons betreft, zijn beste tot nu toe. Troeven te over dus.

Ook al houdt Bent Van Looy zijn diepste zielenroerselen voor zichzelf, zijn songs blijken steeds persoonlijker te worden.

Niettemin was de opkomst voor zijn Brusselse concert aan de magere kant. De organisatoren beslisten in extremis zelfs om de artiest voor een zittend publiek te doen aantreden, zodat de zaal net iets voller leek dan ze in werkelijkheid was.

Yours Truly is volgens Van Looy het sluitstuk van een trilogie en werd, net als zijn twee voorgangers, ingeblikt in het zonnige Los Angeles. Ook dit keer liet hij de productie over aan multi-instrumentalist Jason Falkner, een meneer die ooit een aangename voetnoot in de popgeschiedenis liet noteren met zijn band Jellyfish en sindsdien occasioneel op de loonlijst stond bij Beck, Air en Noel Gallagher. Bent Van Looys nieuwste werkstuk staat andermaal vol pittige, maar tijdloze popliedjes, die klassiek van snit zijn en zeker niet misstaan naast het oeuvre van pakweg The Beatles, The Kinks of Crowded House.

Vorig jaar kreeg de zanger voor zijn verjaardag een ukelele cadeau en die leerde hij, speciaal voor Yours Truly, bespelen. Het instrumentje loopt als een rode draad door vrijwel alle nieuwe nummers en biedt Van Looy,nu hij niet meer aan zijn piano is vastgeroest, de gelegenheid om live de band met zijn publiek wat nauwer aan te halen. De batterij strijkers die de arrangementen op zijn album verrijkten, liet Van Looy thuis, maar dat maakte zijn vijfkoppige band er niet slechter op. Naast twee Nederlanders herkenden we de Belgische veteranen David Poltrock op toetsen, Younes Faltakh (The Hickey Underworld) op gitaar en Das Popper Niek Meul (aangekondigd als 'mijn allerbeste vriend') op bas.

Lichtvoetige huppelpop

'Een concert is als truffelmousse', relativeerde de artiest. 'Zeer lekker, maar je kunt er beter niet te veel van nemen.'

Bent Van Looy begon zijn set op ukelele met het bitterzoete Wrong Before en kreeg vervolgens het gezelschap van de overige muzikanten, die tegelijk instonden voor de meerstemmige samenzang. Yours Truly was lichtvoetige huppelpop met sierlijk opkrullende gitaartjes en het ontwapenende Never Look Back gaf aan dat de zanger een ambachtsman pur sang blijft, met een goed ontwikkeld gevoel voor melodie en aandacht voor de kleinste details. Zoals het een flegmatieke anglofiel betaamt, zingt Van Looy altijd een beetje onderkoeld en laat hij, in emotioneel opzicht, nooit het achterste van zijn tong zien. Maar ook al houdt hij zijn diepste zielenroerselen voor zichzelf, zijn songs blijken steeds persoonlijker te worden. 'Het zijn gesprekken waarbij de tweede persoon doorgaans afwezig is', vertelde hij in de AB.

Drie jaar geleden verhuisde Bent Van Looy van Parijs naar Antwerpen. 'Een stad is als een jas. Soms duurt het even voor je weet hoe je hem moet dragen', meldde hij over zijn nieuwe biotoop, naar aanleiding van het veerkrachtige The Other Guy and Me. Nightmare was, met zijn springerige faux-skagitaren, dan weer een nummer met een hoog rockgehalte. In het bedachtzame The Open Road, door de zanger in een interview omschreven als een soort beginselverklaring, vormden de muzikanten dan weer een koortje dat de aanstekelijkheidsgraad de hoogte in joeg.

Fluitend door de wereld

Tussendoor zocht Van Looy regelmatig het klavier op en viste hij pareltjes uit oudere platen op zoals Round the Bend en Pyjama Days. Flowers and Balloons, ooit geschreven op een zolderkamertje in Parijs, was, zo vertelde hij, de song waar alles mee begon. Ook in Friendly With the Fleas wandelde hij duidelijk fluitend door de wereld. Het solo aan de piano gebrachte Young Man bedacht hij naar aanleiding van een geboorte aan de andere kant van Europa; in Shadow of A Man dirigeerde hij een denkbeeldig orkest in de zaal.

Tijdens het swingende en groovy Downtown Train ('uit mijn tweede plaat die jullie natuurlijk allemaal in huis hebben') hamerde Bent Van Looy als een dolleman op het klavier, maar met Make Believe was, tot consternatie van de toeschouwers, het einde al in zicht. 'Ach, een concert is als truffelmousse', relativeerde de artiest. 'Zeer lekker, maar je kunt er beter niet te veel van nemen'.

Uiteraard keerde Bent Van Looy na afloop nog terug. Eerst in zijn eentje, enkel gewapend met zijn ukelele en Dawn, een lied over zijn dochtertje, ook al had de man ooit de dure eed gezworen dat hij zich met dergelijke 'sentimentele onzin' nooit zou inlaten. In 30 Days Without Sun liet de groep zich, tijdens de uitgesponnen coda, helemaal gaan en sloeg Van Looy mee aan het drummen, om het publiek uiteindelijk veerkrachtig naar de uitgang te begeleiden met My Escape. Anderhalf uur lang etaleerde hij zijn talent, vakmanschap en vermogen als entertainer. Onze conclusie hoeft u dus niet te verbazen: anno 2018 is het in het popuniversum van Bent Van Looy nog altijd aangenaam toeven.

DE SETLIST: Wrong Before / Yours Truly / Never Look Back / Words / Downtown Train / Flowers and Balloons / Friendly With the Fleas / Young Man / The Other Guy and Me / Shadow of A Man / Nightmare / The Open Road / Make Believe // Dawn / 30 Days Without Sun / My Escape.

Bent Van Looy is vanavond nog te zien in Gent (Handelsbeurs), woensdag in Antwerpen (De Roma) en op 4/2/1019 in de Stadsschouwburg van Sint-Niklaas.