Lotte Philipsen Journalist KnackWeekend.be

De nieuwe cd van Howard, ‘I Forget Where We Were’, werd voorgesteld aan het Belgisch publiek in Vorst Nationaal.

DA GIG: Ben Howard 17/12 in Vorst Nationaal

IN EEN ZIN: Ben Howard wist zijn publiek bij de keel te grijpen zonder beroep te moeten doen op crowd pleasers.

HOOGTEPUNTEN: ‘Small Things’, ‘End of the Affair’, ‘Black Flies’ en ‘She Treats Me Well’

DIEPTEPUNTEN: Het abrupte einde. Verblindende lichten verbijsteren de ganse zaal.

BESTE QUOTE: De Britse artiest doet niet mee aan bindteksten of filosofische mijmeringen op het podium. Een samenvatting van zijn beknopte boodschappen: ‘Thank you’, ‘Ik hoop dat jullie het naar jullie zin hebben’, ‘Santé’, een lofzang over zijn voorprogramma en een impressie van de gigantische zaal. Om te weten welke angsten de man bezighouden, kan u beter zijn nummers analyseren dan naar zijn verlegen tussenwerpsels luisteren.

De Britse singer-songwriter Ben Howard heeft in België op enkele jaren tijd een loyale en grote fanbase opgebouwd. Toegegeven, die bestaat voornamelijk uit in zwijm vallende tienermeisjes, maar voor het concert in Vorst Nationaal leek het publiek uit een diverse doelgroep te bestaan. De nieuwe cd van Howard, ‘I Forget Where We Were’, werd voorgesteld en kon al op heel wat bijval rekenen van het publiek. Er werd vals meegekweeld, uit de maat geklapt en aanmoedigend gefloten.

Rusteloosheid en melancholie

Om zijn meer volwassen en eclectische plaat kracht bij te zetten, had Ben Howard voor de gelegenheid een net hemd aangetrokken. Zijn melancholische, intieme en bij wijlen emotionele nummers getuigen van meer weltschmerz dan zijn vorige plaat en behoeven meer luisterbeurten om de zwaarte volledig te verteren dan het luchtigere folkrockalbum ‘Every Kingdom’.

Het publiek had zich duidelijk ingewerkt in de nieuwe materie en smeet zich vol overgave in de krochten van Howard’s rusteloze ziel. De nieuwe nummers werden dan ook meteen, zonder aankondiging, op de menigte losgelaten. Oudere nummers werden sporadisch gespeeld, maar crowd pleasers zoals ‘Keep Your Head Up’ – zijn enige echt vrolijke nummer – bleven achterwege. Daar maalde het publiek echter niet om.

Bouwheren, verenig u

Muzikaal valt er vrijwel niets aan te merken op het concert. Het gehoororgaan werd verwend met indrukwekkend gitaargetokkel, harmonieuze samenzang en krachtige uithalen van Howard’s stem. Maar, en daar knelt het schoentje, het oog wil ook wat. Nochtans geen probleem met een spilfiguur als surfgod Ben Howard en zijn bevallige multi-instrumentaliste India, zou u denken. Helaas is een concertzaal als Vorst Nationaal – zoals de meeste grote venues – niet voorzien op de kleine medemens. Geen hellende vloer of andere ingenieuze bouwkundige snufjes. Uiteraard kan u als toeschouwer kiezen voor de zitplaatsen achteraan en opzij, maar de lilliputters die een concert op de klassieke manier wil ervaren, krijgen te maken met scherpe ellebogen, verstikkende kledingstukken en heel veel achterhoofden die het zicht blokkeren.

Als ik kan afgaan op de dansende plukken haar van India en de enthousiast meeknikkende technieker, was er sprake van heel wat ambiance on stage. Ik zou u meer willen vertellen over de podiummagie en de concentratie op het gezicht van Ben, maar dan moet ik beroep doen op wat mij verteld werd en dat getuigt van weinig objectiviteit. Laat ons het zo stellen: creatieve, muziekminnende bouwkundigen hebben nog werk aan de winkel en mogen bij een succesvolle constructie rekenen op een legertje extreem dankbare dwergachtigen.

Voorbij de hype

Wanneer de roem toeslaat en muzikanten noodgedwongen naar ruimere concertzalen trekken, wordt een deel van de intimiteit van de set vernietigd. Gelukkig klinken Ben en zijn bandleden ook zonder bijhorend beeld sterk genoeg in een mensenzee om de aandacht vast te houden. Onze conclusie? Voorbij de hype schuilt een getalenteerde en veelzijdige muzikant waar we het laatste nog niet van hebben gezien.

(LP)

Volgens NME heeft Ben Howard tijdens een concert in Norwich in dronken toestand het publiek uitgescholden voor klootzakken. Ook de Britse premier David Cameron en collega Ed Sheeran kregen er naar verluidt van langs. Tijdens het optreden in Vorst Nationaal was er van dit soort gedrag gelukkig geen sprake.