Beach House @ AB: Een vreemd paradijs

© gf

Ondanks zijn groeiende populariteit, laat Beach House grote zalen voor wat ze zijn – het Amerikaanse droompopduo weet immers hoe essentieel intimiteit voor zijn muziek is. Veel fans grepen hierdoor naast een ticketje, want het AB-optreden was al maanden uitverkocht. Zij die er wel waren, werden op een bijzondere avond getrakteerd.

Nadat Victoria Legrand en Alex Scally in 2010 ‘Teen Dream’ uitbrachten, groeide Beach House uit van nobele onbekende tot klinkende publiekslieveling, en evolueerde dream pop van een curiosum naar een volwaardig indiegenre. De breed uitgesmeerde orgelpartijen, spaarzame gitaarmotiefjes en Legrands bezwerende stem raakten bij velen een gevoelige snaar. Sinds ‘Teen Dream’ borduurt het tweetal uit Baltimore voort op hetzelfde recept, met doeltreffendheid albums tot gevolg.

Dat er nog steeds geen sleet op die formule zit, bewees Beach House vorige maand, toen de band twee maanden na het voortreffelijke en traditioneel in de markt gezette ‘Depression Cherry’ met opvolger ‘Thank Your Lucky Stars’ op de proppen kwam, een verrassingsalbum dat er volgens zijn bezielers geen was. Op deze laatste langspeler klinkt het duo minder groots dan zijn directe voorgangers, maar zeker niet minder betoverend. Plotseling werd de geplande tournee van Beach House zoveel meer dan een promotour voor ‘Depression Cherry’.

Kersrood

Dat bewees ook de interatieve Setlist Creator-tool die Beach House op zijn website plaatste. ‘Gedurende onze tour veranderen we elke avond onze setlist, waardoor sommige nummers niet vaak gespeeld zullen worden,’ verklaarde de band op zijn Facebookpagina. Het vooruitzicht op het beste van tien jaar Beach House en zes studioalbums voedde de verwachtingen. Die waren duidelijk hooggespannen, want nog voordat de Amerikaans-Chinese gitarist Dustin Wong in de AB aan zijn support-set begon, zocht de meerderheid van het publiek al naar een goed plekje voor bij de hoofd-act. Tijdens deze traditionele nesteldans versmolt de artrocker met behulp van een loopstation, enkele effectendozen en een kleine drumcomputer gekke gitaarlijntjes tot experimentele en gelaagde songs die nooit in overdaad verdronken.

Beach House @ AB: Een vreemd paradijs

Ook Beach House vergrijpt zich niet snel aan die zonde, ook al trommelde het tweetal Fleet Foxes-gitarist Skyler Skjelset en drummer Graham Hill op om de rangen te versterken. Gehuld in mysterieuze grijstinten stak Beach House veelbelovend van wal met ‘Levitation’, de openingstrack van ‘Depression Cherry’, die op zijn hoogtepunt het podium kersrood deed opgloeien. Met zijn rijk geluidspanorama en spaarzame maar sfeervolle visuals zette Beach House meteen de juiste toon.

Niet alleen in zijn voorkeur voor een schimmige belichting toonde Beach House zich introvert, ook het spaarzame spreken van Legrand en Scally benadrukte dit. Pas na drie nummers sprak Legrand het publiek kort toe, om dan aan het ingetogen ‘All Your Yeahs’ uit het jongste album ‘Thank Your Lucy Stars’ te beginnen. ‘De meesten hier zal ik nooit beter leren kennen,’ zei de zangeres, ‘maar dit is wel héél leuk.’

Intiem onderonsje

Het ijs leek gebroken, al liet Beach House toch vooral de muziek spreken. En die bestond ook uit ouder werk als ‘Silver Soul’, ’10 Mile Stereo’, ‘Master of None’ en ‘On The Sea’. Voor die laatste twee stuurden Scally en Legrand hun extra bandleden zelfs even de coulissen in om er een nog intiemer onderonsje van te maken.

Wanneer Legrand, zelf een halve française, aan de toeschouwers vroeg of ze liever in het Frans of Engels aangesproken wilden worden, koos ze voor iets tussenin. ‘On va jouer another song,’ grapte ze, voordat ze het publiek met het geweldige ‘Walk in The Park’ mee naar grote hoogtes nam.

Het eveneens groots klinkende ‘Myth’ sloot de reguliere speeltijd af, maar met ‘Salt Water’ en ‘Majorette’ speelde het duo daarna nog het eerste en het laatste nummer dat het ooit maakte, om vervolgens te besluiten met ‘Irene’, een song die tot epische proporties aanzwelde en waarin Legrand herhaaldelijk ‘It’s a strange paradise’ zong. Beter kunnen we ons gevoel na de AB-passage van Beach House niet samenvatten.

Johannes De Breuker

SETLIST: Levitation/ Beyond Love/ Space song/ All Your Yeahs/ PPP/ Silver Soul/

Master of none/ 10 Mile Stereo / The Sea/ Walk in the Park/ Wildflower/ Sparks/ One Thing/ Myth//Saltwater/ Majorette/ Irene