BadBadNotGood op Rock Werchter: Een mosh zonder pit

© wvv
Michael Ilegems
Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Vorig jaar annuleerde dit nu-jazzkwartet zijn Werchter-show. Helaas was de tweede kans die het dit jaar kreeg alweer een half gemiste.

What’s the fuss?

Jazzcats met een boon voor hiphop en het betere beatwerk, dat is BadBadNotGood. Aan het Humber College in Toronto, waar de bandleden elkaar ontmoetten, waren ze grandioos geflest, maar dankzij shout-outs van onder anderen Tyler, The Creator, platen vol eigenzinnige covers en een live-reputatie om u tegen te zeggen, verschenen ze begin dit decennium toch aan de oppervlakte. Nieuwe worp IV – waarop goed volk als it-producer Kaytranada even dag komt zeggen – ligt volgende week in de rekken. Rock Werchter kreeg een voorsmaakje.

Toch niet beter de toog opgezocht?

Helaas wel, ja. Niet alleen omdat de zon daarbuiten eindelijk zijn opwachting had gemaakt, ook omdat de pogojazz van BadBadNotGood niet echt van de grond kwam in Klub C. Hoe verwoed de pogingen van met name spilfiguur en drumwonder Alexander Sowinski ook waren, en hoe vindingrijk de band weer bleek in het uitkiezen van covers (Flying Lotus! Norah Jones! Adele!): de moshpit die weleens durft te ontstaan bij BadBadNotGood-shows bleef op z’n zachtst gezegd uit. Vorige jaar cancelde dit jazzkwartet last-minute zijn Werchter-show. Helaas was de tweede kans die het dit jaar kreeg andermaal een half gemiste. En toch: laat het u er niet van weerhouden om volgende week gewoon die nieuwe plaat uit de rekken te plukken. You’ll love it.

Materiaal voor uw Snapchatverhaal?

In Kaleidoscope, het albumopus van BadBadNotGoods III, schudde nieuwbakken lid Leland Whitty een streepjeHello van Adele uit zijn sax, en u was zowaar even bij de les.