Arsenal @ Lotto Arena: De missing link tussen Rock Werchter en Tomorrowland

© Facebook

Hendrik Willemyns en John Roan hebben, samen met een resem gastmuzikanten, hun vijfde plaat ‘Furu’ gedoopt in een volgepakte Lotto Arena. Hoewel Arsenal wereldmuziek in zijn geluid incorporeert, viel de band in Antwerpen toch vooral terug op zijn meest dansbare Engelstalige repertoire.

Een albumvoorstelling voor ruim 8.000 man in de Lotto Arena, het is niet elke Belgische band gegund. Arsenal deed het gisteravond met ‘Furu’, hun op Japan geïnspireerde vijfde plaat die enkele weken na de release al de hoogste plek in de Ultratop bekleedt. ‘Furu’ is misschien wel het meest ambitieuze project van Hendrik Willemyns en John Roan tot dusver, want de plaat krijgt komend najaar nog een verlengstuk in de vorm van een in Tokio gedraaide fictiefilm en een voorstelling (‘Dance Dance Dance’) die muziek en film doet samensmelten.

Maar in de Lotto Arena was het dus de plaat die centraal stond, weliswaar met projecties van Japanse straatbeelden op de achtergrond. De show werd afgetrapt met de twee songs die ook het album openen: het in een dreigend sfeertje badende ‘Temul (Lie Low)’ en de rock-‘n-rapper ‘Not Yet Free’. Met uitzondering van Gavin Friday deden alle originele gastmuzikanten erop mee: Lydmor, de Karin Dreijer Andersson van Denemarken, en Doseone, zowat de meest indie hiphopper van de VS.

Niet veel later kwam ook Tim Bruzon – frontman van de Britse artpopband Wave Machines – opdraven voor het meer ingehouden ‘Sharp Teeth’ en de beter behapbare huidige single ‘Black Mountain (Beautiful Love)’. Met Gabriel Rios had Arsenal twee liedjes verderop nog een laatste gast in petto. Hoewel het jongste solowerk van de Gentse Puerto Ricaan eerder ingetogen klinkt, liet hij zich in ‘The Coming’ nog eens van zijn meest uitbundige kant horen.

Voor het overige werd de show gestolen door Arsenals eigen John Roan en Leonie Gysel, die zich lieten ruggensteunen door een vijfkoppige backing-band onder wie knoppendraaier Hendrik Willemyns. Het is opvallend hoe belangrijk Willemyns is in het hele productieproces van Arsenal – ‘Furu’-de-film is bijvoorbeeld grotendeels zijn ding – en hoe present Roan is op het podium: het is hij die in het rond springt, het volk ment en de Arsenal-klassiekers ‘Saudade, Pt. 2’, ‘Estupendo’, ‘Lotuk’ en ‘Melvin’ zingt. Met wisselend succes overigens, want ‘Estupendo’ en ‘Lotuk’ klonken iets minder toonvast dan ‘Saudade’ en ‘Melvin’, wat ook te merken was aan de, voor de rest best wel overdonderende, publieke respons.

Het verkoopargument luidt dat Arsenal vreemde stemmen en invloeden uit de wereldmuziek in zijn muziek incorporeert, maar in de Lotto Arena viel de band toch vooral terug op zijn meest dansbare Engelstalige repertoire – het sensuele ‘Longee’, het zomerse ‘Saudade’ en de rap-die-er-geen-is ‘Personne Ne Bouge!’ buiten beschouwing gelaten. ‘High Venus’ en ‘One Day At A Time’ zouden bijvoorbeeld net zo goed op Rock Werchter als op Tomorrowland overeind blijven.

Arsenal is met elke plaat een beetje meer in de richting van een klassieke dance/rock-act opgeschoven, maar dan wel één die in zijn ruim tienjarig bestaan een eigen stempel op de Belgische muziek heeft kunnen drukken, een erg fanatieke achterhoede wist op te bouwen en een volle telefoonboek aan persoonlijke muzikale helden achter de microfoon heeft kunnen krijgen. En wie weet veroveren ze dit najaar ook nog het witte doek.

Michael Ilegems

SETLIST: Temul (Lie Low) ft. Lydmor / Not Yet Free ft. Doseone / High Venus / Sharp Teeth ft. Tim Bruzon / Black Mountain (Beautiful Love) ft. Tim Bruzon / Switch / The Coming ft. Gabriel Rios / Saudade, Pt. 1 + Saudade, Pt. 2 / One Day At A Time / Estupendo / Lovesongs (Propaganda) ft. Lydmor / Evaporate ft. Lydmor / Personne Ne Bouge! / Lotuk // Woe-is-me ft. Doseone / Longee / Melvin // Either / Black Mountain (Beautiful Love) ft. Tim Bruzon