Concerten zonder smartphones? Daar zitten niet alle muzikanten op te wachten

© Getty Images/iStockphoto
Annelore Peeters Freelancejournalist.

Terwijl Jack White en co de smartphone willen verbannen uit de concertzalen, zijn ze bij andere artiesten meer dan welkom. ‘Ik moedig mijn bands aan om foto’s te liken.’

‘We denken dat jullie ervan zullen genieten om even afstand te nemen van jullie gadgets en de muziek en gedeelde liefde in persoon te ervaren. Voor een 100 procent menselijke ervaring.’ Met die mededeling kondigt Jack White zijn nieuwe tournee aan. White is niet de enige die de schermpjes beu is. Ook Guns N’ Roses, Alicia Keys, ex-Pulp-zanger Jarvis Cocker, Roger Waters en The Lumineers willen smartphoneloze concerten. Constant foto’s nemen of filmpjes maken vinden ze niet alleen van weinig respect voor de artiesten getuigen, ze vinden ook dat mensen niet genieten van een concert als ze de hele tijd met hun smartphone bezig zijn.

Dat ziet Thomas Konings, socialmediaverantwoordelijke van Botanique, anders: ‘Mensen die tijdens een concert met hun smartphone bezig zijn, genieten volgens mij gewoon op een andere manier van het gebeuren.’ Ook Jarri Van der Haegen, manager van onder meer WWWater, Tsar B en Sylvie Kreusch, ziet dat zo: ‘Als mensen een foto of filmpje delen, dan is het een teken dat ze het echt goed vinden.’

Volgens Joris Vaes, communicatieverantwoordelijke bij Het Depot, is het maken van foto’s en filmpjes voor veel jonge mensen een onderdeel geworden van samen weggaan. ‘Mensen willen herinneringen aan zaken die ze leuk vinden en waarvan ze zelf deel uitmaken’, bevestigt Konings.

‘Ik moedig mijn bands aan om foto’s van hun optredens te liken vanuit hun profiel.’

Jarri Van der Haegen

Daar gaat Graham Dugoni niet mee akkoord. Hij is de oprichter van Yondr, het bedrijf dat de afsluitbare smartphonezakjes ontwikkelde waar onder andere Jack White gebruik van maakt. In een interview met The Guardian zegt Dugoni dat mensen niet kunnen genieten van een optreden als ze het tegelijk aan het vastleggen zijn. Naar eigen zeggen wil hij met Yondr de mensen bevrijden, niet bestraffen.

‘Volgens mij bestaat er geen rechtstreeks verband tussen de sfeer tijdens een optreden en de hoeveelheid smartphones die op dat moment worden gebruikt’, pareert Konings. ‘Ik heb al meermaals optredens gezien waarbij veel mensen hun gsm gebruikten en waar er toch ook heel veel sfeer was.’

Marketingtool

Daarnaast is het gebruik van telefoons en sociale media een belangrijke bron van reclame voor artiesten, zeker in tijden waarin live-optredens de belangrijkste inkomstenbron zijn voor muzikanten. ‘Bij ons treden vooral opkomende artiesten op die nog niet zo bekend zijn. Voor hen is het goede publiciteit als er foto’s en filmpjes gemaakt en gedeeld worden’, zegt Thomas Konings.

Daar gaat Simon Lamont, manager van onder meer Milo Meskens, Dirk. en Shht en oprichter van de Gentse concertorganisatie Kontzert., volledig mee akkoord: ‘Als er tweehonderd mensen in de zaal staan, waarvan er vijftig een foto van jou delen en jou taggen op hun Instagram- of Facebookaccount, dan bereik je als artiest een nieuw publiek. De impact daarvan is niet te onderschatten.’

‘Ik moedig mijn bands aan om foto’s van hun optredens te liken vanuit hun profiel’, zegt Van der Haegen. ‘Dat is een manier om mensen te bedanken voor hun aanwezigheid. Dat voedt de relatie met de fans en het versterkt ook het imago van de band.’

‘Vroeger namen mensen recorders en digitale camera’s mee naar optredens, nu is het de smartphone. Dat zal blijven gebeuren.’

Thomas Konings, socialmediaverantwoordelijke Botanique

Voor de concertzalen zelf is het gebruik van sociale media door concertgangers ook een positieve kwestie. ‘Voor ons is het mooi meegenomen als mensen via sociale media tonen dat ze plezier hebben tijdens een van onze concerten’, zegt Vaes. Ook Konings benadrukt dat elke foto die gepost wordt met een vermelding van de concertzaal erbij, goede reclame is. ‘We moedigen mensen niet aan om meer foto’s te nemen, maar we verbieden het ook niet. Tenslotte zijn mensen vrij om te doen wat ze willen tijdens een optreden’, aldus Konings.

Alternatieven

Ter compensatie voor het smartphoneverbod zorgt Jack White ervoor dat er van elke show foto’s gepubliceerd zullen worden op zijn website. Geïnteresseerden kunnen die foto’s dan downloaden. Volgens Van der Haegen zullen fans daar geen genoegen mee nemen: ‘Ik zou nooit een foto delen die ik niet zelf heb genomen. Als je foto’s van iemand anders overneemt en deelt, dan neem je heel het persoonlijke aspect van sociale media weg.’

Bovendien vindt Van der Haegen het smartphoneverbod een te drastische maatregel: ‘Mensen betalen om naar een optreden te gaan kijken. Het is hun goed recht om een foto te nemen als ze dat willen.’ Hij is ervan overtuigd dat er andere manieren moeten zijn om het smartphonegebruik in te perken. Volgens hem zouden mensen veel bewuster met hun smartphone omgaan als ze er voor een show op attent worden gemaakt dat ze foto’s mogen nemen, maar met mate.

Ook Thomas Konings gelooft niet in de effectiviteit van een smartphoneverbod. ‘Vroeger namen mensen recorders en digitale camera’s mee naar optredens, nu is het de smartphone. Dat zal blijven gebeuren, ik denk niet dat er een alternatief is. De drang om herinneringen op te slaan, is heel groot. Als mensen een herinnering willen maken in de vorm van een foto, dan zullen ze dat ook doen. ‘

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content