Eind 2012 sprongen de zusjes Este, Danielle en Alana Haim in de kloof tussen poprock en hupse, blanke r&b, een gaatje dat vacant bleek sinds Sheryl Crow de countrytoer was opgegaan. Met singles als Forever, Falling en The Wire wakkerden de meiden een stevige, wild uitslaande hype aan, en nog voor debuut Days Are Gone (2013) uitgebroed was gingen critici, maar ook Stevie Nicks van Fleetwood Mac (met wie ze het p...

Eind 2012 sprongen de zusjes Este, Danielle en Alana Haim in de kloof tussen poprock en hupse, blanke r&b, een gaatje dat vacant bleek sinds Sheryl Crow de countrytoer was opgegaan. Met singles als Forever, Falling en The Wire wakkerden de meiden een stevige, wild uitslaande hype aan, en nog voor debuut Days Are Gone (2013) uitgebroed was gingen critici, maar ook Stevie Nicks van Fleetwood Mac (met wie ze het podium deelden), Taylor Swift (die hen uitnodigde op wereldtournee) en regisseur Paul Thomas Anderson (die het promofilmpje bij deze plaat maakte), voor de bijl. Verzameld op een bühne tonen de Haims zich wild jammende podiumbeesten, een schril contrast met het glossy, gedomesticeerde geluid dat ze in een studio nastreven. Hun (succes)formule blijft dus ongewijzigd: drums die galmen zoals ze sinds de hoogdagen van Phil Collins niet meer galmden, gitaren die aan de veilige kant van de weg scheuren, samenzang waar ze ter hoogte van Wenen bij blèren, dodelijk doeltreffende refreinen waar met tienerferomonen geparfumeerde liefdesbrieven rond geschreven zijn, afgetopt met handclaps en vlinderende synths. Producer Ariel Rechtshaid, die ook meeschreef aan alle songs, past de knepen van het vak toe zoals Quincy Jones het in dienst van Michael Jackson voordeed: strak in de boenwas, gemanicuurd en gestileerd. Blink-blink. Een feestje voor mensen met heimwee naar de tijd dat MTV de beeldbuis monopoliseerde en het geluid van de pop en rock bepaalde, toen cynisme en ironie nog iets voor rare mensen waren. Iets op tegen? Ach nee, want deze zomer wordt Something to Tell You dé soundtrack bij talloze road trips op de snelweg richting Zonder Al Te Veel Zorgen. Bubblegum is van alle tijden, en geef toe: heeft er tegenwoordig nog íémand de tijd en goesting om zich door het verzamelde werk van Fleetwood Mac, The Police, Sheena Easton en Tina Turner te ploegen? Nee. Hap, klaar. Toegegeven, Haim is moeilijk te weerstaan. Maar toch ook een beetje de Roxette voor de Coachellageneratie. Downloadtips: Ready for You // You Never Knew // Found It in Silence