Antwerps-Gentse hype STUFF. stelt debuutalbum voor in Belgische zalen: ‘We hoeven geen hysterische meiden op de eerste rij. Alhoewel’

© .
Michael Ilegems
Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

STUFF. heeft een fel bejubeld debuut vol jazztronica klaar, en trekt daar vanaf deze week mee langs de Belgische zalen. ‘Denk maar niet dat we de plaat klakkeloos gaan naspelen.’

Kunstenaar Rinus Van de Velde vond hun muziek zo goed dat hij hen een houtskoolhoes cadeau deed, de invloedrijke Britse dj Gilles Peterson tipte hen op Twitter en de AB laat hen nog het hele concertseizoen lang artistiek resideren in de Brusselse muziektempel. We hebben het over de jonge leeuwen van STUFF., wier instrumentale jazztronica vooral doet dansen.

‘Original Pirate Material, you’re listening to STUFF.’ Op Facebook leidt het Gents-Antwerpse kwintet STUFF. een van de songs uit zijn titelloze debuut in met een knipoog naar The Streets. Niet toevallig, want hoewel de muziek op jazzfundamenten gebouwd is, stroomt er veel meer hiphop en elektronica door.

Wanneer we vier vijfde van STUFF. – enkel toetsenist Joris Caluwaerts ontbreekt – in het aan de AB grenzende Huis 23 naar hun inspiratiebronnen vragen, zeggen ze daar Herbie Hancock, Marc Moulin en John Coltrane bij te rekenen, maar in de eerste plaats toch Aphex Twin, Kraftwerk en Flying Lotus. Het was trouwens een collega van die laatste – Daddy Kev uit LA – die er als mastering engineer mee voor gezorgd heeft dat de eerste worp van STUFF. zo’n groovy plaatje is geworden.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Wat is het uitgangspunt van STUFF.? De jazz verjongen?

LANDER GYSELINCK (drummer): Nee, het is zeker niet onze missie met jazztradities te breken. We hebben uiteenlopende achtergronden en invloeden: van jazz, funk en fusion tot pop, hiphop, house en breakbeat. Als we samenspelen, borrelen die allemaal op.

ANDREW CLAES (saxofonist): Wat wij doen, is wel in lijn met de jazzgeschiedenis, denk ik. Miles Davis, die bijvoorbeeld Cyndi Lauper heeft gecoverd, heeft ook altijd de vinger aan de pols gehouden van wat in zijn tijd populair was. Ik ben er zeker van dat hij ook dacht: wat speelt er nu op de radio, en wat kan ik daar op mijn manier mee doen? Hetzelfde met Charlie Parker en Stravinsky. Die deden elk op zijn manier iets dat tussen popmuziek en ‘serieuze’ muziek in viel. Als je dat idee vandaag doortrekt, zoals wij doen, dan krijg je iets tussen jazz en dance.

Wij zijn allesbehalve punkers, maar we zijn wel vrijdenkers

De zaadjes van STUFF. zijn vier à vijf jaar geleden geplant in de Gentse bar annex club White Cat, waar jullie drie jaar lang ongeveer elke maand gingen spelen. Wat blijft er nog over van de band die daar haar eerste jamsessie hield?

DRIES LAHEYE (bassist): De White Cat was ons laboratorium, waar we voornamelijk improviseerden. We vertrokken van samples en loops van bestaande hiphop en electro. Die speelden we elke keer op een andere manier, waardoor ze verbasterden en eigen nummers werden. Onze songs – op de plaat staat alleen eigen werk – zijn dus live tot stand gekomen. Het was heel moeilijk om daar in de studio een definitieve opname van te maken.

CLAES: We hebben er dan ook zo’n anderhalf jaar aan gewerkt. Niet aan één stuk door, want we zijn allemaal nog bij andere projecten betrokken.

LAHEYE: Voor ons is dit album een tijdsdocument. Het weerspiegelt wat we nu doen, niet noodzakelijk waar we naartoe willen.

GYSELINCK: Denk dus niet dat we tijdens de komende concerten de plaat klakkeloos gaan naspelen. We hoeven geen hysterische tienermeisjes op de eerste rij. Alhoewel. (lacht)

Antwerps-Gentse hype STUFF. stelt debuutalbum voor in Belgische zalen: 'We hoeven geen hysterische meiden op de eerste rij. Alhoewel'
© Rinus Van de Velde

Op de hoes prijkt een houtskooltekening van Rinus Van de Velde, The Inner Image. Waarom precies dat werk?

CLAES: Het is een heel sterk beeld. Zoals ik het zie, is die vadsige oudere man in slaap gevallen nadat hij is thuisgekomen van zijn nutteloze job. ‘Kus allemaal mijn kloten, ik heb hard genoeg gewerkt vandaag’, die mentaliteit. Het gaat er alsmaar erger aan toe in de wereld, maar hij is er blind voor. Tot hij, in mijn fantasie dan, wakker geschud wordt door de plaat van STUFF., omdat hij iets hoort dat niet in zijn verwachtingspatroon lag. (lacht) Ik wil hier niet beweren dat onze muziek zo’n effect zal hebben op mensen, of dat wij wél zo goed van alles op de hoogte zijn, maar we proberen tenminste alert te blijven, bewust te leven. En we geloven erin dat onze generatie de ballen zal hebben om dat ook te doen. Music for the jilted generation, zoals The Prodigy het op zijn eigen trashy manier predikte. Wij zijn allesbehalve punkers, waar we zijn wel vrijdenkers. En dat is helaas niet de politieke tendens die we nu zien.

STUFF. is uit bij Buteo Buteo. De band speelt onder meer op 18/3 in de Handelsbeurs in Gent, op 19/3 in de AB Club in Brussel en op 21/3 in Het Depot in Leuven. Alle info: stuffisthebandname.com en vwspringsessions.be

Dit is een fragment uit het interview met STUFF. dat op 11/3 in Knack Focus verscheen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content